Umrežavanje je aktivnost čiji je cilj proširiti mrežu profesionalnih kontakata. Tako se stvaraju poslovne mogućnosti i/ili mogućnosti zapošljavanja. Drugim riječima, umrežavanje znači razvijanje društvenog kruga s ljudima s kojima možete započeti posao ili dobiti mogućnosti za posao.
“Volim umrežavanje i čavrljanje sa strancima”, rekao je nitko. Mnogi poslovne događaje i konferencije izbjegavaju kao kugu.
Možda i vi spadate u one koji su u nedoumici kako će se infiltrirati u gomilu i pronaći makar i jednu osobu koja bi željela razgovarati s vama. Ako ste pak uspjeli pronaći tu osobu, vjerojatno vam problem stvara i vođenje razgovora jer uopće ne znate što reći i kako nastaviti razgovor…
Ako se, poput mnogih drugih, osjećate neugodno zbog umrežavanja, evo savjeta kako postati bolji u tome.
Potražite „otoke“.
Marissa King, profesorica organizacijskog ponašanja na Yale School of Management i autorica knjige Social Chemistry, mrzi umrežavanje. Ali, pomalo ironično, posvetila je više od 15 godina istraživanju istoga. King prezire ulazak u nešto što se čini kao ocean stranaca. Ali srećom, neka od njezinih istraživanja mogu nam pomoći.
Ono što znamo iz istraživanja je da ljudi ne formiraju zidove ili oceane. Zapravo imaju tendenciju okupljanja u malim grupama. Zbilja, to nije ocean ljudi, to su samo mali otoci. Tada se postavlja pitanje: ‘Sada kada znam da su otoci i da mi se čini da je stvari malo lakše kontrolirati, što ću sljedeće učiniti?’ Istraživači su otkrili da ljudi gotovo uvijek komuniciraju u grupama od dvoje. To je zapravo najosnovnija jedinica ljudske interakcije.
Koristeći svoje istraživanje, King je razvila taktiku. Kad gleda otoke ljudi ispred sebe na događaju umrežavanja, pokušava uočiti skupinu neparnih brojeva. “Moglo bi biti tri, pet, sedam – zapravo nije važno. Ako postoji neparan broj ljudi, tu je netko tko stvarno nije dio razgovora i vjerojatno traži partnera za razgovor. To je vrlo osnovna strategija koja mi je postala ključna da se počnem snalaziti u socijalnoj tjeskobi koju osjećam u ovakvim situacijama jer mi daje smjernice.”
Umrežavanje ne mora uključivati upoznavanje novih ljudi.
U vrijeme kada se umrežavanje često događa virtualno, King kaže da postoje iznimne snage u našim postojećim mrežama. I nedvojbeno, najutjecajnija stvar koju većina ljudi može učiniti kako bi poboljšali svoju mrežu je ponovno oživjeti uspavane veze. Uspavane veze su ljudi koje možda niste vidjeli dvije ili tri godine.
Istraživanje koje je vodio Daniel Levin s poslovne škole Rutgers ispitalo je prednosti dopiranja do uspavanih veza. Istraživači su zamolili ljude da naprave popis od 10 trenutnih veza i 10 ljudi s kojima nisu kontaktirali dvije ili tri godine. Sudionici su zatim zamoljeni da se obrate tim ljudima za savjet ili pomoć u projektu. Levin i njegovi kolege otkrili su da su uspavane veze bile izuzetno moćne jer su svojim vezama osiguravale kreativnije ideje, a ono što je iznenađujuće jeste da je povjerenje unutar tih odnosa opstalo.
King je primijenila ovo istraživanje kako bi osmislila ritual koji sada radi svakog petka. “Zapisujem imena dviju ili triju uspavanih veza. Obratim im se samo da kažem: ‘Hej, mislim na tebe.’ Ponekad ću imati pitanje ili nešto što se nadam da ću izvući iz toga, poput povratne informacije ili pitanja. Ali uglavnom je to samo ponovno povezivanje. To je za mene bio izvor velike radosti, ali je također bilo i iznimno korisno.”
Prije nego što je započela ovaj ritual, King je oklijevala. “Pomislila sam ‘O moj Bože, ovo mora da će biti neugodno?’” Ispostavilo se da nije.
Što više to radite, to više shvaćate da je ovo zapravo sjajno. Također mi pomaže zamisliti sebe na mjestu druge osobe. Dakle, ako zamislim da sam primila ovu e-poruku, bi li mi bilo drago što sam je dobila? A odgovor je gotovo uvijek ‘da’.
Pretvorite ga u igru.
Jerry Dischler, potpredsjednik upravljanja proizvodima u Googleu samoproglašeni je introvert koji uopće ne djeluje introvertirano. Na upit kako to radi rekao je: ‘Zapravo pristupam tome kao videoigri.’ Naime, pretvara se da je ekstrovertirani lik u videoigri i skuplja bodove razgovarajući s novim ljudima.
Pretvaranje nečega što je strašno u nešto što je zabavno učinkovit je način za promjenu ponašanja. Ljudi su motivirani osjećajem napretka, a bodovanje za susrete sa strancima jasan je način postizanja tog napretka.
Osim toga, prilika za postizanje bodova odvraća nas od straha, a u najgorem slučaju i od paralize, koji može doći s idejom da se moramo predstaviti ljudima s kojima nikada prije nismo razgovarali.
Nemojte se opterećivati pripremama za površne razgovore.
Izvana, pomislili biste da je Kevin Rose iznimno samouvjeren. Bio je anđeo ulagač u Facebook, Twitter i Square. Osnovao je stranicu za društvene vijesti Digg i vodi jedan od najbolje rangiranih podcasta u Americi, “The Kevin Rose Show”. Ipak, Rose sebe opisuje kao društveno neugodnog. Također mrzi male razgovore i smislio je neke strategije kako ih izbjeći.
Pokušavam pronaći nešto što nije čavrljanje, već i zajednički interes. Postoji hrpa otkačenih stvari koje me zanimaju pa kad ljudi kažu: ‘Što radiš u zadnje vrijeme?’ ili ‘Što ima novo?’, mogao bih odgovoriti s bilo kakvim „otkačenim interesom“… I obično netko odgovori s: ‘Vau, reci mi više.’ Ili će sa mnom podijeliti jedan od svojih otkačenih interesa. To je nešto o čemu je zabavno razgovarati, a ne samo reći: ‘Oh, vrijeme je loše.'”
Prije događaja, Rose će provoditi vrijeme svjesno razmišljajući o raznim aktivnostima u kojima je bio uključen i koje bi mogle biti zanimljive tipu ljudi koje će upoznati.
Rose također razmišlja o tipovima ljudi koje želi upoznati, a to su obično ljudi koji, kao i on, cijeli život uče i uvijek istražuju nove stvari. On namjerno razmišlja o pitanjima koja će to kod nekoga izazvati, poput: “Čime se baviš u zadnje vrijeme?” i “Što isprobavaš novo i uzbudljivo?”
Naposljetku, Rose je otkrio da ljudi obično imaju knjigu za preporučiti, što može biti još jedan sjajan način za izbjegavanje površnih razgovora. “Uvijek volim reći ljudima da tražim novu knjigu za čitanje. Pa ih pitam: ‘Kojom ste knjigom koju ste pročitali u posljednjih šest mjeseci doista oduševljeni? Možete li je podijeliti sa mnom?’ Ljudi obično imaju nešto što im se jako svidjelo.” Ovo je također sjajan način da započnete razgovor na LinkedInu, na primjer, a kada ljudi odgovore na vašu objavu, možete ga koristiti za nastavak razgovora putem poruka ili ga čak prebaciti izvan mreže.
***
Bez obzira posjećujete li događaje u stvarnom svijetu ili ste ograničeni na virtualno područje, umrežavanje ne mora biti zastrašujuće ili teško. Uvođenje samo nekoliko malih promjena može vam pomoći da prevladate svoje strahove.
Izvor: HBR Ascend; prijevod i prilagodba: Financa.ba