Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Boeing odlučio priznati krivnju za pad zrakoplova

Američka zrakoplovna kompanija “Boeing” prihvatila je sporazum o priznanju krivnje kako bi izbjegla kazneno suđenje za pad svojih zrakoplova “737 Max”, objavilo je američko Ministarstvo pravosuđa.

Boeing će se izjasniti krivim za optužbe za prijevaru koja je dovela do pada dvaju zrakoplova 737 Max u kojima je poginulo 346 ljudi.

Savezni tužitelji prošlog su tjedna ponudili Boeingu izbor: priznati krivnju i platiti novčanu kaznu kao dio kazne ili se suočiti s optužbom za kazneno djelo “zavjere za prijevaru Sjedinjenih Država”.

Tužitelji su optužili američkog zrakoplovnog diva da je doveo u zabludu regulatore koji su odobrili uvjete korištenja zrakoplova i obuku pilota.

Sporazum o priznanju krivnje, koji tek treba odobriti savezni sudac da bi stupio na snagu, poziva Boeing da plati dodatnih 243,6 milijuna dolara kazne. To je isti iznos koji su platili prema nagodbi iz 2021. za koju je Ministarstvo pravosuđa tvrdilo da je tvrtka prekršila.

Najavljeno je imenovanje neovisnog agenta koji će tijekom tri godine nadzirati Boeingove postupke sigurnosti i kvalitete.

Sporazum također zahtijeva da Boeing uloži najmanje 455 milijuna dolara u svoje programe usklađenosti i sigurnosti.

Priznanje pokriva samo dvije nesreće

Sporazum o priznanju krivnje pokriva samo Boeingovo nedjelo prije nesreća u Indoneziji i Etiopiji, u kojima je poginulo svih 346 putnika i članova posade u dva nova zrakoplova 737 Max.

To Boeingu ne daje imunitet za druge slučajeve. Uključujući pad panela s aviona 737 Max tijekom leta Alaska Airlinesa iznad Oregona u siječnju, rekao je dužnosnik Ministarstva pravosuđa.

Sporazum također ne pokriva sadašnje ili bivše dužnosnike Boeinga, već samo samu korporaciju.

Ministarstvo pravosuđa priopćilo je da očekuje pisani sporazum o priznanju krivnje na Okružnom sudu SAD-a u Teksasu do 19. srpnja.

Odvjetnici nekih od rođaka poginulih u dvije nesreće rekli su da će od suca tražiti da odbije sporazum.

Savezni tužitelji naveli su da se Boeing urotio kako bi prevario vladu dovodeći regulatore u zabludu o sustavu računalne kontrole leta koji je bio jedan od uzroka nesreća koje su se dogodile u razmaku od manje od pet mjeseci.

Kao dio nagodbe iz siječnja 2021., Ministarstvo pravosuđa reklo je da neće procesuirati Boeing po optužbi ako se tvrtka pridržava određenih uvjeta tijekom tri godine. Tužitelji su prošli mjesec tvrdili da je Boeing prekršio uvjete tog sporazuma.

Slučaj seže do nesreća u Indoneziji i Etiopiji. Piloti Lion Aira u prvoj nesreći u 2018. godini nisu znali za softver za kontrolu leta koji je mogao sam “gurnuti” nos aviona prema dolje. Piloti Ethiopian Airlinesa 2019. znali su za to, ali nisu mogli kontrolirati avion kada se softver aktivirao, na temelju informacija s neispravnog senzora.

Obmana o softveru

Ministarstvo pravosuđa optužilo je Boeing 2021. da je obmanuo FAA regulatore o softveru, koji nije postojao u starijim 737-icama, i o tome koliko će obuke piloti trebati da sigurno upravljaju avionom. Odjel se u to vrijeme složio da neće kazneno goniti Boeing ako tvrtka plati nagodbu od 2,5 milijardi dolara, uključujući kaznu od 243,6 milijuna dolara, i poduzima korake da se pridržava zakona protiv prijevara tijekom tri godine.

Boeing, koji je okrivio dvojicu nižih zaposlenika za obmanjivanje regulatora, pokušao je ignorirati nesreće. Nakon što je 737 Max bio prizemljen 20 mjeseci, regulatori su im dopustili da ponovno lete jer je tvrtka smanjila učinke svog softvera za kontrolu leta. 737 Max imao je tisuće sigurnih letova, a narudžbe zračnih prijevoznika porasle su na 750 u 2021., oko 700 u 2022. i gotovo 1000 u 2023.

To se promijenilo u siječnju, kada je ploča trupa koja je pokrivala neiskorišteni izlaz za slučaj opasnosti otpala s 737 Maxa tijekom leta Alaska Airlinesa iznad Oregona.

Piloti su sigurno prizemljili zrakoplov i nitko nije teže ozlijeđen, no slučaj je doveo do detaljnijeg ispitivanja rada tvrtke. Ministarstvo pravosuđa otvorilo je novu istragu. FBI je rekao putnicima u avionu na Aljasci da su možda žrtve zločina, a FAA je rekla da pojačava nadzor nad Boeingom.

Kaznena presuda mogla bi ugroziti status Boeinga kao federalnog dobavljača, kažu neki pravni stručnjaci. Sporazum se ne bavi tim pitanjem, ostavljajući bilo kojoj agenciji američke vlade da koristi ili zabrani Boeing, prenosi Seebiz.

Zračne snage SAD-a navele su “uvjerljiv nacionalni interes” u dopuštanju Boeingu da se nastavi natjecati za ugovore nakon što je tvrtka 2006. platila kaznu od 615 milijuna dolara za nagodbu u kaznenim i građanskim tužbama.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno