Svaka generacija pamti velike političke komunikatore. Jedan od njih je definitivno i Barack Obama. Što god mislili o njegovim postignućima, gotovo svi se mogu složiti da je Obama kao predsjednik bio odličan govornik.
Ali nije uvijek bio u stanju držati pažnju na svojim govorima. Na početku svoje karijere bio je zapravo poprilično loš. Što se promijenilo? Prema riječima njegovog bivšeg suradnika u pisanju govora, naučio je jednu duboku istinu o javnom govoru koja se može sažeti sa samo tri brojke — 50/25/25.
Obama nije uvijek bio dobar govornik
U svojoj novoj knjizi Say It Well, Obamin bivši pisac govora Terry Szuplat – trenutno trener govora za istaknute izvršne direktore – ispričao je priču koju mu je Obama ispričao o predstavljanju grupe filantropa u dobi od 24 godine.
“Nisam zapisao svoje primjedbe. Osjećao sam se kao da mogu ući u bilo koju prostoriju i jednostavno je preskočiti, što je bila gadna pogreška. Tu je hrpa ljudi u odijelima. Izgledam malo otrcano i pomalo neumjesno. Oko četiri ili pet minuta moje prezentacije… jednostavno sam se počeo smrzavati. Izgubio sam tok misli.”
“Bio sam užasan”, zaključio je. “Osjetio sam da se znojim i zamuckujem, zaglavio sam se i nisam bio osobito koherentan.” – rekao je Obama.
Što će se u potpunosti odnositi na mnoge poslovne vođe koji imaju problema s javnim govorom. Dakle, što se promijenilo od tada do 2004., kada je Obama održao uzbudljiv govor na Demokratskoj nacionalnoj konvenciji koji je pokrenuo njegovu nacionalnu političku karijeru?
Puno vježbe, naravno (žao nam je, nijedan govorni savjet ili trik neće vas spasiti od sati učenja). Ali Szuplat tvrdi da se najvažniji dio mudrosti koju je Obama stekao kroz sav taj naporan rad može sažeti nečim što on naziva pravilom 50/25/25.
Zašto je pravilo govora 50/25/25 tako snažno
Na površini, pravilo 50/25/25 je jednostavno – za bilo koji govor, bez obzira na vrstu, mjesto ili rok do izlaganja – trebali biste potrošiti 50 posto svog vremena na istraživanje, organiziranje i ocrtavanje, 25 posto vremena na pisanje, a 25 posto na uređivanje i vježbanje.
Bilo da imate mjesec dana ili nekoliko sati za pripremu, uvijek biste trebali podijeliti svoje vrijeme prema ovim okvirnim crtama.
Ovo na prvi pogled ne izgleda revolucionarno. Gotovo svaki govorni guru naglašava važnost prakse. I svi znaju da nećete održati uvjerljiv govor ako ne znate koje ćete dokaze ili priče upotrijebiti da uvjerite svoju publiku.
Ali Szuplat inzistira na tome da je pravilo 50/25/25 nešto više od pukog podsjećanja govornika da ne štede na pripremi. Važna stvar, ističe on, je omjer – trebate provesti dvostruko više vremena razmišljajući nego pišući.
To je zato što, kao što je Szuplat objasnio na LinkedInu, “najbolji pokazatelj hoćemo li održati dobru prezentaciju nije ono što radimo na podiju… To je priprema koju provodimo prije nego što se uopće približimo podiju – posao koji radimo prije nego što napišemo ijednu riječ.”
Uvjerenje je najbolji način govora koji postoji
Kad je postao predsjednik, Obama je shvatio da je znati što želite reći važnije od retoričkih trikova ili uglađenog govora.
Szuplat ga je jednom izravno upitao što govornika čini uistinu učinkovitim. Obama je, odgovorio: “Učinkoviti javni govornici su ljudi koji su sigurni u svoja temeljna uvjerenja.”
Sa 24 godine Obama je bio pametan i šarmantan. Ali još nije znao u što vjeruje niti zašto je to važno. Dok je stigao u Bijelu kuću, naučio je da ako jasno znate što pokušavate reći, mnogo je teže izbaciti se iz tračnica.
I to je ono što zapravo čini pravilo 50/25/25 toliko vrijednim. Podsjeća vas da je za uspješno držanje govora najvažnije znati za što se zalažete i da je puno promišljanja jedini način da to postignete.
„Ohrabrujem ljude, ako morate održati prezentaciju za tjedan, mjesec ili nekoliko mjeseci, da sjednete sami sa sobom, možda sa svojim timom, ako ga imate, te da prođete kroz ono što pokušavate postići, ono što je vaša misija? Ono što je vaša vizija?” savjetuje Szuplat.
Da, to mogu biti velika, zastrašujuća pitanja. I da, raditi ovo može se činiti neugodno blizu odlaska na terapiju. No trošenje polovice raspoloživog vremena za pripremu na razjašnjavanje vaših vrijednosti i poruke je “ono što rade veliki lideri i to je ono što rade izvrsni govornici”, inzistira Szuplat.
I na to vas podsjeća pravilo 50/25/25.
Izvor: Inc.; prijevod i prilagodba: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.