Industrijski kupci koji proizvode jogurte, džemove i slične proizvode, malinu i kupinu izbacuju iz proizvodnog programa zbog visoke cijene.
Grupacija proizvođača svkežeg i smrznutog voća i povrća Privredne komore Srbije (PKS) upozorila je da je izvoz smrznute maline zbog efekata Covid 19, a u posljednje vrijeme i zbog ukrajinske krize značajno opao u posljednje dve godine, pa je tako u siječnju ove godine izvezeno 5.570 tona, što je manje za oko 30 posto u odnosu na siječanj 2021. godine, kada je izvezeno 7.930 tona, prenosi PKS.
Dodaje se da poređenje izvoza tijekom prva dva mjeseca 2020, 2021. i 2022. godine svjedoče o nastavku trenda smanjenja izvezenih količina maline.
„Tijekom prva dva mjeseca 2020. izvezeno je 19.700 tona zamrznute maline, u istom periodu 2021. za tri tisuće tona manje, a ove godine u istom periodu izvezeno je svega 11.180 tona“, precizira se u saopćenju.
Navodi se kako proizvođači smatraju da su post Covid kriza, rat u Ukrajini, značajno povećanje troškova života i energetska kriza, kod potrošača probudili strah od nestašica osnovnih životnih namirnica, što je dovelo do velikih poremećaja na tržištu Europske unije.
„Sve to odrazilo se i na plasman smrznutog voća iz Srbije na tržište EU i ostala svjetska tržišta. Dodatni uzrok je i što se taj proizvod ne može smatrati osnovnom životnom namirnicom. Tako je i izvoz u Njemačku, najveće tržište za srpsku malinu, u siječnju 2022. prepolovljen u odnosu na isti mjesec 2021. godine“, saopćava PKS.
Potrošači zbog visoke cijene smrznute maline i kupine, kupuju jeftinije proizvode.
Ocijenjuje se kako inozemnini kupci, maloprodajni lanci i industrijski kupci u razloge pada izvoza navode i promjene u ponašanju kupaca, jer potrošači zbog visoke cijene smrznute maline i kupine, kupuju jeftinije proizvode poput mikseva ili smrznutog egzotičnog voća, usmjereni su na nabavku osnovnih životnih namirnica, poput ulja, brašna i šećera, zatim se opredeljuju za jeftinije voće zbog straha i neizvjesnosti koje donosi ekonomska kriza.
„Sa druge strane, industrijski kupci koji proizvode jogurte, džemove i slične proizvode, malinu i kupinu izbacuju iz proizvodnog programa zbog visoke cijene i zamjenjuju ih jeftinijim voćem. Istraživanja pokazuju da je u velikoj većini maloprodajnih lanaca zapadne Europe zabilježen pad prodaje smrznutog voća, između 10 i 30 posto“, navodi se u saopćenju.
PKS prenosi da je nedavno istraživanje kompanije Nilsen IQ pokazalo da je prodaja smrznutog voća u Velikoj Britaniji pala za 11 posto u odnosu na prošlu godinu, s tim da je najveći pad zabilježen kod jagodičastog voća a najmanji kod egzotičnog.
„Uzrokom se smatra povećanje cujena spomenutih proizvoda. Smrznuta jagoda, čija je berba počela u nekim zemljama EU, poput Grčke i Španjolske je solidnog roda, sa cijenama sličnim prošlogodišnjim. Predviđanja su da će manja prodaja sviježeg voća u istočnoj Europi u daljem tijeku berbe dovesti do blagog pada cijena smrznute jagode“, ocenjuje se u istraživanju Nilsena, prenosi PKS.
„I pored rata u Ukrajini, izvještaji iz ove zemlje govore da je obrađeno oko 10 posto više voćnjaka u odnosu na prošlu godinu i da se očekuje solidna berba. Poljski voćari, također, najavljuju rekordnu berbu jagodičastog voća i već sklapaju predugovore po znatno nižim cijenama od prošlogodišnjih“, navodi PKS.
Bosna i Hercegovina je među prvih 10 izvoznika u svijetu maline.