Dug može biti učinkovit način za rast i brzo povećanje poslovanja. Međutim, ako je prevelik, posebno u vrijeme pada ekonomije, može vaše poslovanje učiniti krhkim.
U svojoj izvrsnoj knjizi Antifragile, Nassim Nicholas Taleb, koji je pomogao popularizirati koncept fenomena Black Swan, opisuje tri vrste sustava:
- Krhki sustavi su oni koje svaka negativna promjena može uništiti.
- Robusni sustavi podjednako se nose s dobrim i lošim promjenama.
- Antifragile sustavi imaju koristi od pozitivnih i negativnih promjena okoliša.
Ovaj okvir možemo primijeniti na tvrtke s ciljem da pomognemo tvrtkama da postanu manje osjetljive. A jedan od načina da to učinite je da se manje zadužujete.
U nastavku je objašnjenje.
Izvori krhkosti
Primjer antifragilnog sustava je mišićno vlakno našeg tijela. Paradoksalno, kada dižemo utege, stvaramo mikroskopske “poderotine” mišića. Ali kako mišići zacjeljuju, oni postaju jači kao rezultat toga. Drugim riječima, naši mišići pozitivno reagiraju na nepovoljnu promjenu.
Kad bi barem svaka tvrtka mogla poslovati na sličan način. Ali istina je da su većina malih poduzeća primjeri krhkih sustava. Zašto? Jer svaki se posao suočava s istom prijetnjom svom opstanku: nedostatkom gotovine. Ako ostanete bez novca, više nemate posao.
Postoji čak i argument za sijanje sjemena antifragile sustava kada ste u najranijim fazama razvoja poslovanja. Možete zanemariti svoje dobiti i gubitke i bilancu i voditi svoje poslovanje isključivo putem izvješća o novčanom toku. To je jedina stvar koja je važna u određivanju hoće li vaš posao preživjeti. Gotovina određuje krhkost.
Kako se tvrtka povećava, trebala bi se razviti u robusniji sustav u kojem stvara dovoljno novčanih rezervi tako da ne mora brinuti o obračunu plaća. Rezerve uspostavljaju međuspremnik novca koji pomaže apsorbirati i nositi se s nepovoljnim promjenama, poput gubitka značajnog kupca.
Ali postoji nešto što čak i tvrtka s robusnim sustavom može učiniti da poveća svoju krhkost: zadužiti se.
Pritisak pada gospodarstva
Kad god se poduzeće zaduži, potrebno je preusmjeriti sredstva na koja troši svoj novac s područja koja mogu pomoći poduzeću da preživi, na amortizere koji mogu apsorbirati promjene kako bi moglo isplatiti svoje zajmodavce. Ovakve stvari se događaju svaki dan.
Ali u gospodarskom padu, ta obveza otplate duga povećava krhkost sustava poduzeća. Stvorili ste novi rizik koji ne možete platiti, što bi moglo rezultirati gubitkom posla, i smanjili ste potencijalne rezerve novca za apsorbiranje promjena.
Što se više zadužite, to je manja margina za pogrešku nakon neželjenog događaja kao što je gubitak dijela vašeg poslovanja. Rizik je razlog zašto ljudi koji su prošli kroz krizu nauče mrziti dug: to vaše poslovanje čini krhkijim.
Dug povećava krhkost
Razmotrimo primjer: dvije tvrtke u industriji nafte i plina. Obje su otprilike iste veličine. Jedna je razvila svoje poslovanje bez ikakvog zaduživanja, dok je druga imala visoku zaduženost.
Obje su se tvrtke suočile s krizom kada su cijene energije naglo pale, a kupci prestali naručivati. Prva tvrtka, bez dugova, uspjela je napraviti neke promjene, poput otpuštanja ljudi i smanjenja zaliha, što joj je pomoglo da prebrodi oluju. Možda su i postali malo jači, jer ih je to natjeralo na neke teške promjene koje su izbjegavali napraviti.
S druge strane, druga tvrtka, koja se zadužila, nije mogla dovoljno duboko zarezati i još uvijek podmirivati svoje obveze prema zajmodavcima. Kao rezultat toga, tvrtka je restrukturirana i rasprodana. Nije preživjela. Ista tržišna promjena ojačala je tvrtku protiv krhkosti, dok je krhka tvrtka opterećena dugovima propala.
Imamo još jednog klijenta u cikličnom poslovanju. Ova tvrtka ima opće pravilo o dugovima. Uvijek imaju barem onoliko gotovine koliko i duga. Ovo im pravilo omogućuje da brzo otplate dug u slučaju krize.
Živjeti za borbu još jedan dan
U idealnom slučaju, svaka tvrtka želi biti nelomljiva i sposobna rasti nakon svakog testa.
Jedan od načina da krenete u tom smjeru – ili barem da izgradite manje krhku i snažniju tvrtku – jest pratiti koliko se zadužujete. Dug može biti učinkovit način za rast i brzo povećanje poslovanja. Ali također povećava krhkost, osobito tijekom pada gospodarstva.
Dakle, pogledajte svoje poslovanje i njegov odnos s dugom. Objektivno procijenite svoj položaj i ispitajte jeste li svoju tvrtku stavili u poziciju da prebrodi sljedeću ekonomsku krizu.
Izvor: Inc.com