Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Hoće li se građani Federacije više zasititi restrikcijama marži i “zaključavanjem cijena” hrane?

U Federaciji BiH na snazi ​​je odluka o izravnoj kontroli cijena koju je Vlada FBiH donijela krajem rujna. A uključuje 15 artikala čije bi cijene trebale biti niže. Osim toga, od 15. prosinca kreće akcija “zamrznutih cijena” hrane i higijenskih proizvoda. Kako bi se i na ovaj način utjecalo na divljanje cijena, a proizvođači i trgovci odrekli se barem malog dijela svojih zarada.

Tako je određena maloprodajna i veleprodajna marža za pšenično brašno, kruh, ulje, sol, šećer, makarone, rižu, mlijeko, jogurt, margarin, ljusku od jaja, svježu piletinu, svježa goveđa rebra s kostima, deterdžent za rublje i posuđe.

Nakon što je u bh. entitetu Republika Srpska od listopada u sklopu akcije “Društveno odgovorno” snizio cijene 50 proizvoda. Od 15. prosinca u Federaciji BiH trebalo bi biti “zaključavanje cijena” oko 40 proizvoda.

Udruženje poslodavaca

Na inicijativu Udruženja poslodavaca FBiH održan je sastanak federalnog ministra trgovine Amira Hasičevića, predstavnika proizvođača, distributera i trgovaca zainteresiranih za sudjelovanje u akciji „Zaključavamo cijene“.
Federalni ministar trgovine Amir Hasičević kazao je kako je ovo bila prilika da se drugim subjektima u lancu distribucije od proizvođača, distributera, veledrogerija, trgovaca do potrošača detaljno prezentira dobrovoljna akcija sniženja. Fiksiranje cijena pojedinih prehrambenih proizvoda, koja će u konačnici koristi potrošačima, korisnicima.
Namjera nam je bila vidjeti kako jedni drugima možemo pomoći u ostvarenju zajedničkih ciljeva, a to je da u ovom razdoblju divljanja cijena olakšamo našim potrošačima i kroz dijalog pokažemo da smo društveno odgovorni s posebnim senzibilitetom prema najosjetljivijim kategorijama. partnerski duh. Akciju “zaključavamo cijene” prvenstveno smo osmislili i definirali s predstavnicima velikih trgovačkih lanaca. Htjela sam vidjeti s proizvođačima kako možemo pomoći i ovim manjim trgovcima koji žele otvoriti dijalog, da vidimo koje su mogućnosti da se i oni uključe, ako pokažu interes – rekla je ministrica Hasičević na tom sastanku.

Predsjednik Udruženja poslodavaca Adnan Smailbegović

Predsjednik Udruženja poslodavaca Adnan Smailbegović kazao je za Faktor da su poslodavci, članovi Udruženja poslodavaca, ali i drugi, kao društveno odgovorni i cijenjenici partnerskog dijaloga s ministrom Hasičevićem, u ovu volontersku akciju ušli jednoglasno.

– Artikli sa zamrznutom cijenom bit će istaknuti bez marke. To znači da će u ovoj dobrovoljnoj akciji moći sudjelovati različiti proizvođači. Ispred svakog maloprodajnog mjesta bit će istaknut plakat na kojem će biti jasno naznačeno o kojim se artiklima radi. Veliki trgovci poput Binga, Mercatora, Konzuma i drugih imat će 40 artikala sa zamrznutom cijenom. Mali dućani mogu imati najmanje 20 artikala. Na plakatu će točno pisati koja je stara, a koja nova cijena. Zamrzavanje cijena odnosi se na hranu i neke higijenske proizvode. Akcija zamrznutih cijena trajat će tri mjeseca, ali uz mogućnost produženja – pojašnjava Smailbegović.

Potrošačke cijene, pa tako i hrane, svakodnevno rastu, kažu građani, a to potvrđuju i statistički podaci

Od siječnja do rujna 2023. godine, prema službenim podacima, potrošačke cijene u Federaciji Bosne i Hercegovine rasle su svaki mjesec od 0,1 do 0,4 posto. Prema posljednjim podacima Federalnog zavoda za statistiku u Federaciji BiH, potrošačke cijene u rujnu 2023. godine u odnosu na prethodni mjesec više su u prosjeku za 0,4.

Ograničavanjem marži na hranu imamo ograničene učinke. Previše se uvozi u Bosnu i Hercegovinu, a na cijene inputa uglavnom ne možemo utjecati. Iako cijena nekog artikla raste iz uvoza, raste i marža i tu se više ništa ne može. Zato pretpostavljamo da će “zamrznute cijene” dati puno bolje učinke u odnosu na ograničavanje marže. No, treba voditi računa i ako dođe do povećanja cijena ulaznih parametara u cijenu proizvoda. Te će cijene morati porasti ili će netko morati intervenirati da nadoknadi razliku. To može biti Federacija BiH ili ako nitko ne može nadoknaditi razliku u cijeni, tog artikla jednostavno neće biti na tržištu, odnosno neće se prodati jer nitko neće poslovati s gubitkom – upozorava Smailbegović.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno