Nakon što je Indija zabranila TikTok prije četiri godine, milijuni ljudi u gusto naseljenoj južnoazijskoj državi postali su potpuno opčinjeni kineskom društvenom mrežom. Prema analitičarima i kritičarima, pripadnici generacije Z i milenijalci već su tada plesali uz nove KPop hitove. Dok su poduzetnici svojim pratiteljima pokazivali nastanak svojih vodećih proizvoda. Međutim, nakon geopolitičke krize s Kinom na spornoj himalajskoj granici, Indija je zabranila TikTok. Ali i više od 50 drugih aplikacija u vlasništvu Kineza.
“Iskustvo koje je uslijedilo može pružiti pouke Amerikancima koji sada susreću zabranu alata koji je postao ključan marketinški resurs za mnoge”. Rekao je to Tarun Khanna, ugledni profesor s Harvarda poznat po svojoj stručnosti u području poduzetništva i strategije.
Khanna, rodom iz Indije, u nekoliko analiza i intervjua iznio je svoje projekcije o tome kako će zabrana TikTok aplikacije utjecati na poslovanje Amerikanaca. Kako malih tako i velikih poduzeća.
U slučaju gašenja TikToka, nastaju posljedice
“Kopije će se pojaviti i nestati“. Pravilo je to na koje se mnogi u poslovnom svijetu oslanjaju, ali koje profesor Khanna također smatra istinitim i potvrđuje.
“Čim je TikTok nestao u Indiji, tehnološke kompanije u regiji brzo su reagirale. No, problem je bio u tome što su to bile samo kopije TikToka, a ne sam TikTok. Na kraju, nisu bile održive u ekonomskom smislu jer nisu uspjele postići istu viralnost kao TikTok.”
Khanna je također u upravnom odboru indijskog InMobija. Tvrtka je kupila indijsku video platformu s ciljem da popuni prazninu koju je ostavio TikTok.
Kako ističe Khanna, TikTokov algoritam potiče viralnost kratkih videa poticanjem objava bez obzira na geografsku lokaciju. To potvrđuje ogroman broj korisnika (200 milijuna) u Indiji prije zabrane. Uz to, u mnogim zemljama u razvoju, manjim gradovima u Indiji nedostaje fizička ili digitalna infrastruktura koja bi inače pomogla poduzetnicima da dopru do glavnog tržišta. TikTok je bio od pomoći malim tvrtkama u Indiji u premošćivanju tog jaza.
“Kada se prisjetimo 2020. godine, ti pojedinačni poduzetnici, kreatori sadržaja, vjerojatno nisu imali mnogo drugih opcija za uključivanje u glavnu ekonomiju ili monetizaciju svoje kreativnosti”, napominje Khanna. “U tom pogledu, TikTok je bio izuzetno važan za mnoge od njih”, dodaje.
Viralnost bi mogla biti ugrožena
Na kraju, jedini tehnološki divovi poput Meta i Alphabet s njihovim formatima Instagram Reels i YouTube Shorts ostali su u utrci za tržištem koje je napustio ByteDance, tvrtka koja stoji iza TikToka. Međutim, ni oni nisu uspjeli ispuniti prazninu koju je TikTok ostavio, piše Bonitet.
Iako algoritam platforme uglavnom određuje koji će se videozapisi “otkrivati”, svaka tvrtka preferira različite faktore. Khanna je napomenuo da Facebookov algoritam može izložiti videozapise ljudima unutar njihovih socijalnih krugova i zajednica. Dok TikTokov algoritam teži izlaganju videa širem krugu korisnika.
Khanna je naglasio da je srž društvenog razvoja TikToka u tome što korisnici ne žele biti ograničeni na svoje socijalne krugove. Ističe da je platforma “više egalitarna”. Na kraju, dominantni algoritam će imati ekonomske posljedice jer će utjecati na to tko može napredovati i na koji način. “Pravi algoritam koji kontrolira sadržaj određuje hoće li to biti korisno za ekonomski razvoj, na primjer, za manje razvijene gradove”, objasnio je profesor.
Ograničenja će biti vidljiva
Razlika između Indije i SAD-a je očita. U SAD-u su Meta i Google već etablirane kao moćne tvrtke, dok u Indiji nije postojala spremna zamjena za TikTok nakon što je aplikacija zabranjena. Osim toga, pravna bitka TikToka u SAD-u bit će vjerojatno dugotrajnija u usporedbi s brzom zabranom aplikacije u Indiji.
TikTok ima značajan utjecaj u SAD-u s 150 milijuna korisnika, uključujući sedam milijuna malih poduzeća. Nasuprot tome, korisnici TikToka u Indiji čine samo manji postotak od 1,4 milijarde stanovnika. Profesor Khanna smatra da je TikTok kulturološki važniji u SAD-u. Vjeruje da se u Indiji ne bi ostvarila značajna zarada zbog niskih cijena, dok je američko tržište bogato i pruža veće mogućnosti za profit.
Odlazak TikToka dovodi do stagnacije inovacija
Međutim, nedostatak konkurencije kao što je TikTok može smanjiti potrebu velikih tehnoloških tvrtki za brzim inovacijama. Primjerice, Meta se nedavno usredotočila na influencere, što je relativno nova strategija. Prije nego što je TikTok postao popularan u SAD-u, Meta nije ozbiljno razmatrala influencere. Smatrala ih je običnim korisnicima s većim brojem pratitelja. Eric Dunn, osnivač marketinške tvrtke Mighty Joy iz Los Angelesa, istaknuo je kako je konkurencija od strane TikToka potaknula Metu da preispita svoj pristup influencerima. Ako TikTok nestane, drugim platformama neće biti potrebno toliko inovacija kao odgovor na konkurenciju.