Utorak, 5 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Digitalni bonton: vodič kroz digitalne manire

Ako ste mislili da je sve što trebate znati o bontonu sadržano u prašnjavoj staroj knjizi, vrijeme je da ponovno razmislite. Pojava moderne tehnologije, društvenih medija i trenutne komunikacije donijela je novi skup pravila o tome kako se ponašati u digitalnom svijetu. ‘Netiquette’ je kombinacija riječi ‘mreža’ (network) i ‘bonton’ (etiquette) i odnosi se na korištenje lijepog ponašanja u online komunikaciji.

Komunikacijska revolucija

Nije pretjerano reći da je Internet napravio revoluciju u našoj svakodnevnoj komunikaciji. Uklonio je sve fizičke prepreke i otvorio novi svijet povezivanja s drugim ljudima bez konvencionalnih ograničenja vremena, prostora i udaljenosti.

Od naručivanja hrane do kupnje novog televizora ili dijeljenja prvih slika vašeg novorođenog djeteta, sve što je potrebno je samo klik. Sada možemo slati poruke diljem svijeta koje stignu u u roku od nekoliko sekundi. Možemo u stvarnom vremenu gledati kako nam se  vijesti odvijaju pred očima. Međutim, s novim prilikama dolaze i nove odgovornosti, a način na koji se ponašamo online sada je jednako važan, ako ne i još važniji, od našeg ponašanja izvan njega.

Postavite jasne granice

Samo zato što imamo mogućnost komunicirati jedni s drugima 24/7, ne bismo trebali osjećati da moramo biti na raspolaganju 24 sata dnevno. Tehnologija je olakšala povezivanje s prijateljima, obitelji i poslovnim suradnicima u različitim dijelovima svijeta, ipak, s druge strane, od nas se očekuje da uvijek budemo uključeni.

Ova uvijek aktivna radna kultura uzrokuje povećanje razine stresa i remeti ravnotežu posla i obitelji zaposlenika. Prije nekoliko desetljeća također se smatralo društvenim promašajem telefonirati nekome nakon 19 ili 20 sati, dok sada često primamo Whatsapp obavijesti do kasno u noć. Svima nam treba vremena da se isključimo i oporavimo kako bismo mogli raditi punim kapacitetom i zaštititi svoje mentalno zdravlje.

Ako vam se čini da posežete za svojim mobilnim telefonom kad god imate zatišje od dnevnih obveza – na primjer dok ste u javnom prijevozu ili čekate prijatelja da stigne – možda je vrijeme da uvedete neka ograničenja kako biste promijenili svoje tehnološke navike. Pokušajte svoj mobilni telefon staviti u torbi ili u drugu prostoriju ili ga pak navečer uključite na način rada u zrakoplovu.

Bonton društvenih medija

Društveni mediji promijenili su naš osobni prostor. Potpuno su transformirali način na koji komuniciramo s velikim grupama ljudi i razmjenjujemo informacije o našim osobnim životima. Postoji mnogo pozitivnih aspekata društvenih medija. Ipak, nema sumnje da komunikacija putem Facebooka, Instagrama, Twittera, Snapchata i drugih ometa našu komunikaciju licem u lice. Nedavna američka anketa među milenijalcima (tj. onima rođenima između 1981. i 1996)) otkrila je da je 76 posto žena i 56 posto muškaraca provjerilo svoje platforme društvenih medija najmanje deset puta kada su bili vani s prijateljima.

Načela digitalnog bontona imaju za cilj učiniti nas promišljenijima u korištenju društvenih medija kako bismo mogli izgraditi profil koji predstavlja ono što stvarno jesmo. Sve što kažete na društvenim mrežama u javnoj je domeni. Nakon što se nešto objavi, to više nikada ne možete promijeniti. Stoga je bitno da budete selektivni u pogledu onoga što objavljujete ili dijelite na internetu. Pokušajte ne objavljivati ​​komentare na društvenim mrežama u žaru trenutka. Daleko je bolje „prespavati“ i sastaviti promišljeniji, odmjereniji odgovor sljedećeg dana kada se intenzitet osjećaja smanji.

Digitalni bonton na radnom mjestu

S obzirom na to da je do 90% naše međuljudske komunikacije neverbalno, kada uklonite element ljudske interakcije licem u lice, ostavlja polje otvoreno za nesporazume i neugodne situacije. Važno je prepoznati da je internet produžetak društva i da se trebaju primjenjivati ​​isti standardi i vrijednosti u vezi s pristojnošću i ljubaznošću.

Budite svjesni ograničenja tekstualnih poruka i e-pošte kao načina učinkovite komunikacije, posebno s ljudima koje ne poznajete dobro. Ako pišete službenu e-poštu, slijedite ista pravila kao i za pismo u pogledu pozdrava, naslova i jezika. Izbjegavajte korištenje slenga, kratica i emotikona.

Ako vaš posao zahtijeva da imate račun na društvenim mrežama sa svojim imenom, pokušajte odvojiti svoje osobne i poslovne račune i nemojte otkrivati ​​osjetljive informacije. Osim toga, pazite da ne objavljujete slike ili videozapise drugih ljudi bez njihovog pristanka.

Budite uzor

Djeca i mladi od svoje okoline uče pravila prihvatljivog društvenog ponašanja. Stoga se pobrinite da sami oblikujete pravila digitalnog bontona koja biste željeli da slijede.

Studija koju je proveo Bookatable otkrila je da trećina roditelja daje svojoj djeci iPad ili druge uređaje kako bi ih zaokupila dok jedu vani kao obitelj. Dok ekrani mogu riješiti kratkoročne probleme utišavanja djece, oni također ograničavaju njihove mogućnosti da nauče kako se samouvjereno uključiti u društvene situacije.

Mladi ljudi često imaju problema s reguliranjem vlastitog korištenja društvenih medija. Važno je usaditi dobre navike čim nabave svoje mobilne uređaje. To može uključivati ​​isključivanje obavijesti za vrijeme obroka, ostavljanje mobilnih telefona u drugoj prostoriji za vrijeme pisanja zadaće i prebacivanje uređaja na način rada u zrakoplovu prije spavanja.

Podsjetite ih da je zlatno pravilo da se prema drugima postupa onako kako bi željeli da se postupa s njima. Te da je to pravilo jednako važno u digitalnom prostoru kao i u interakcijama licem u lice. Pobrinite se da budu svjesni da sve što objave ostavlja digitalni otisak koji mogu vidjeti učitelji, roditelji prijatelja i potencijalni poslodavci.

Digitalni bonton ukratko:

• Primijenite iste standarde na internetu kao i životu mimo interneta

• Poštujte druge kulture

• Reagirajte promišljeno, ne impulzivno

• Nemojte označavati druge osobe bez dopuštenja

• Isključite svoj mobitel na sastancima i tijekom društvenih angažmana

• Ne odgovarajte na poruke/pozive u društvu osim ako nije hitno

• Samostalno regulirajte korištenje mobilnog telefona i društvenih medija

• Držite mobilne telefone dalje od stola za blagovanje


Izvor: BSE; prijevod i prilagodba: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno