Srijeda, 24 travnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Erna Šošević za Financa.ba: danas inspiraciju tražim u ženama iz svoje okoline

Uvijek nam je drago razgovarati s mladim i uspješnim ljudima u našoj državi. Jedna jako poduzetna osoba, čija energija inspirira je Erna Šošević. Za Financa.ba je govorila o svojoj karijeri, i o svom projektu Bizbook. Podijelila je s nama iskustva poduzetništva, kao i savjete za uspjeh mladim poduzetnicima koji su na početku karijere.

Erna, za početak, molim Vas da nam se predstavite, ako još uvijek netko slučajno ne zna tko ste.

Naravno. Ja sam osnivačica i direktorica prve digitalne platforme za umrežavanje kompanija u Bosni i Hercegovini, Bizbook.ba, te jedna od prvih žena u tehnološkoj startup sceni u našoj zemlji. Pored toga, članica sam savjetodavnog odbora za žene u poduzetništvu pri UN Woman BiH i Predsjednica Upravnog Odbora Fondacije 787, što ukazuje na to da je moje djelovanje, mimo razvijanja moje kompanije, usmjereno na podršku jačanja poduzetničke scene Bosne i Hercegovine, posebno žena koje razvijaju ili tek žele razvijati svoje biznis ideje.

Recite nam, kada ste prvi put osjetili taj poduzetnički duh u sebi?

Poduzetnički duh sam prvi put osjetila još u ranim dvadesetima tokom rada na različitim projektima tokom svog školovanja. Ali dosta izražajnije u tridesetim kada sam počela ramišljati o idejama koje nisam mogla ostvariti unutar okvira postojećih organizacija ili kompanija. Što me potaknulo da razmišljam o stvaranju nečeg vlastitog.

Prilikom odluke da krenete u poduzetničke vode, što Vam je bilo najzahtjevnije? Koje su to barijere s kojima ste se suočili?

Sam ulazak u poduzetničke vode je bio dosta jednostavan korak, jer nisam apsolutno znala šta me čeka. Jednostavno me vodila želja da pokušam kreirati nešto novo i drugačije i da testiram tržište, pa dalje vidjeti koje su mi opcije u tem segmentu. Imala sam veliku sreću što sam od početka bila okružena progresivnim ljudima sa jakom poslovnom mrežom, koji su mi bili od velike pomoći kada su u pitanju edukacije i upoznavanje sa startup svijetom lokalno i regionalno, te su mi omogućili da razvijam i sebe i svoj startup sa resursima koji su mi bili neophodni. Barijera je bilo, naravno, ali najviše administrativnih i geopolitičkih, koje su i danas veliki problem privrednicima.

Kako je nastao Bizbook?

Ideja za Bizbook nastala je iz ličnog iskustva u poslovnom svijetu. Primijetila sam nedostatak efikasnog načina za povezivanje kompanija i olakšavanje poslovnih transakcija u našoj zemlji. Tako je rođena ideja o digitalnoj platformi koja bi olakšala procese poslovnog umrežavanja i prezentacije domaćih proizvoda i usluga, te stvorila prostor za direktnu komunikaciju unutar B2B tržišta i razvoj poslovnih ideja i saradnji.

Koji su danas najveći izazovi s kojima se Vaša kompanija susreće?

Kao i svaka kompanija koja se bavi digitalizacijom i Bizbook d.o.o. se suočava s brojnim izazovima, kao što je digitalna nepismenost, konkurencija i prilagodba poslovnog modela novim zahtjevima tržišta. Ali od samog početka kreiranja Bizbook-a, pokušavam da svaki izazov vidim kao priliku za nadogradnju i razvoj poslovnih vještina sebe i svog tima, kao i mogućnost da stalno testiramo nove opcije koje će našim klijentima obezbjediti dobro korisničko iskustvo i u konačnici očekivane rezultate. Tako da, izazovi i nisu tako loša pojava tokom razvoja biznisa, je bez izazova i prepreka, ne bi „izoštravali“ svoje mogućnosti.

Kako vidite Vaš biznis u narednih dvije ili tri godine?

U narednih nekoliko godina, vidim Bizbook kao vodeću platformu za umrežavanje kompanija u regiji, s proširenim uslugama i većim uticajem na poslovnu zajednicu. Pripremu ovog koraka smo prošli kroz EBRD Star Venture Program. Ovaj program nam je omogućio pristup vrhunskim konsultantima koji su zajedno s nama dokumentovano prošli sve faze izlaska na regionalno tržište. Zahvaljujući ovom programu, stekli smo znanje i vještine potrebne za uspješno pozicioniranje na tržištu, identificirali konkurentske prednosti i kreirali razvoj strategije za osvajanje novih tržišta. Lično, ova podrška mi je ukazala na potencijal koji Bizbook ima, ali i pružila neophodne informacije o resursima koji su nam potrebni da ostvarimo ovaj cilj, na čemu sada radimo.

Što Vam iskustvo govori, koji su za mlade poduzetnike najveći izazovi s kojima će se susresti?

Mladi poduzetnici i poduzetnice u Bosni i Hercegovini često se suočavaju s izazovima kao što su nedostatak znanja i iskustva, nedostatak finansijskih sredstava, kao i nedostatak adekvatne tehničke podrške i mentorstva. Ali postoji i nedostatak hrabrosti i prilika poput investicija koje bi osigurale da se njihov biznis brzo pozicionira na tržištu, barem kada su inovacije u pitanju. Ova kombinacija faktora rezultira izbjegavanjem rizika u koji mladi danas generalno nisu spremni ući. Iskustvo mi govori da je važno razvijati svijest o poduzetništvu kao pozivu i upućivati na edukaciju o istom, ali i osigurati adekvatnu sistemsku podršku i resurse koji će im omogućiti da ostvare svoje inovativne vizije i doprinesu razvoju privrede Bosne i Hercegovine i društva u cjelini.

Kada je u pitanju administracija, što po Vama najviše sputava razvoj malog poduzetništva?

Kada je u pitanju administracija, smatram da su prevelika birokratija i složenost procesa registracije, ali i svih ostalih procesa poslovanja, najveća prepreka razvoju novih biznisa u Bosni i Hercegovini. Pandemija nam je pokazala kako je u slučaju nužde, moguće i firmu online otvoriti, kao što je to bilo u mom slučaju, da bi se veoma brzo vratili “na fabričke postavke” bez toga da usvajamo dobre prakse koje olakšavaju privrednicima koegzistiranje u poduzetničkom ekosistemu.

U mnogim slučajevima, proces registracije firme je komplikovan, dugotrajan i zahtjevan, što u startu odvraća mlade preduzetnike i poduzetnice od pokretanja svog biznisa, dok složenost administrativnih procedura u poslovanju, kao što su poreske obaveze, radno pravo i parafiskalni nameti, dodatno otežavaju i opterećuju poslovanje malih preduzeća. Neophodno je smanjiti administrativne barijere, pojednostaviti procese i uvesti određene povlastice za startupe (posebno tehnološke)  kako bi se olakšao razvoj malog poduzetništva i podstaklo stvaranje novih poslovnih prilika, koje su našem tržištu itekako potrebne.

Često se priča samo o negativnim aspektima, ali ajmo napomenuti sve prednosti koje BiH nudi mladim poduzetnicima?

Bosna i Hercegovina, bez sumnje nudi niz prednosti mladim poduzetnicima i poduzetnicama koje bi trebale biti jedan od razloga za pokretanje i razvoj njihovih poslovnih ideja. Npr. postoji veliki prostor za inovacije i razvoj novih tehnologija, proizvoda i usluga, posebno u sektorima kao što su privreda, edukacija, zelena energija i turizam. Također, Bosna i Hercegovina ima raznoliku ekonomiju s sektorima poput, poljoprivrede, metalne i drvne, IT industrije, proizvodnje, što pruža mogućnosti za različite vrste poslovanja i diversifikaciju portfelja, čemu doprinosi i njen geografski položaj. Naša zemlja se nalazi u srcu Jugoistočne Evrope, što daje pristup regionalnim tržištima i otvara mogućnosti za izvoz i proširenje poslovanja.

Važno je naglasiti da su i jedna od prednosti našeg poduzetničkog ekosistema razni programi podrške, gdje mladi poduzetnici i poduzetnice imaju priliku da steknu potrebna znanja, resurse, mentorstvo i da ostvare poslovne kontakte kako bi uspješno razvili i vodili svoje poslovne ideje u Bosni i Hercegovini. Ja sam prošla jako puno takvih programa tokom razvoja Bizbook-a i da nije bilo njih, ne bih ni ja bila ovdje danas. Ni jedno znanje nije viška, posebno iz domene poduzetništva koje je jako dinamično i nepredvidivo.

Kada razmišljate o budućnosti, što mislite koji su najveći izazovi koji nas očekuju u narednim godinama?

U tom kontekstu, smatram da ćemo se sigurno suočavati s nizom izazova koji će imati značajan uticaj na društvo, ekonomiju i naše svakodnevne živote. Na žalost, stalni sukobi u svijetu i geopolitička nestabilnost na Balkanu utiču i uticat će na sve tokove naše ekonomije, uključujući rast cijena, nestabilnost na tržištima, ograničen pristup resursima i povećanje troškova poslovanja, što dugoročno sigurno može imati negativne posljedice na privredu i životni standard građana  naše zemlje.

Dalje, ulazak vještačke inteligencije (AI) u mnoge aspekte naših života  također predstavlja važan izazov. AI ima potencijal da transformiše način na koji radimo, komuniciramo i živimo, ali istovremeno nasmeće pitanja o etici, privatnosti podataka i uticaju na tržište rada. Važno je pažljivo upravljati ovim promjenama i osigurati da AI donosi pozitivne rezultate za društvo u globalu. Klimatske promjene  predstavljaju također ozbiljnu prijetnju za životnu sredinu, resurse i sigurnost ljudi.

Suočavanje s ovim izazovima zahtijeva saradnju, inovacije i konkretne akcije na svim nivoima – od pojedinaca i lokalnih zajednica do vlada i međunarodnih organizacija. Na kraju dana, najveći izazov je da budemo proaktivni u pronalaženju održivih rješenja kako bismo izgradili otpornije i prosperitetnije društvo za buduće generacije.

Kada bi Erna htjela dati savjet budućim mladim poduzetnicima, koji bi to savjet bio?

Prvo, savjetujem im da detaljno istraže tržište, konkurenciju i ciljnu grupu prije nego što se upuste u pokretanje svog biznisa.

Drugo, naglasila bih važnost toga da njihova ideja rješava neki problem ili zadovoljava potrebu na tržištu. Identifikacija problema i pružanje efikasnog rješenja važni su elementi uspješnog poslovanja i stvaranja vrijednosti za njihove kupce, odnosno klijente.

I treće, nemojte raditi sami. Okupite tim ljudi koji dijele vašu viziju i ciljeve, potražite podršku i mentorstvo od iskusnih poduzetnika u vašoj djelatnosti, te nastavite se obrazovati i razvijati svoje vještine. Čak i ako vaš prvi pokušaj ne bude uspješan, iskustvo koje ste stekli u tom procesu neprocjenjivo je i pružit će vam lekcije „zlata vrijedne“.

Za kraj, s profesionalne strane, postoji li neki uzor ili neka knjiga koja Vas je vodila prilikom Vašeg profesionalnog razvoja?

Kada je riječ o uzorima, inspiracija su mi bile brojne uspješne žene u poslovnom svijetu, poput Ellen Pao, suosnivačice i direktorice „Project Include“, i Melanie Perkins, suosnivačice i direktorice kompanije „Canva“. Obje su bile inspiracija za moj vlastiti put, najviše sa aspekta odlučnosti u postizanju uspjeha i vjerovanja da će njihova ideja pomoći mnogima, ali i postavljanje poduzetnica na mape investitora.

Što se tiče knjiga, neke od najznačajnijih za mene su “Lean In” Sheryl Sandberg, “The Lean Startup” Erica Riesa, “Start with Why” Simona Sineka, i “Chase One Rabbit: Strategic Marketing for Business Success” Davida Parrisha. Ove knjige su mi dale jako puno informacija, materijala, primjera, strategija i alata koji su mi pomogli da razvijem svoje vještine, proširim svoje znanje i donosim bolje poslovne odluke.

Danas ipak inspiraciju tražim u ženama iz svoje okoline sa kojima veše rezonujem u pogledu prilika i mogućnosti naše zemlje, te snazi koju bosanskohercegovačka žena ima i sretna sam što svoj životni vijek dijelim sa njima.

Autor: Uredništvo financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno