Petak, 26 travnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Metaversum – kakva mu je budućnost?

Metaversum je prije nešto više od godine dana bio mjesto gdje su svjetske kompanije selile svoje brandove. Obični smrtnici su se pitali, trebaju li na vrijeme kupovati nekretnine u tom virtualnom svijetu. Potencijal virtualne stvarnosti uvelike će ovisiti o razvoju tehnologije na kojoj se zasniva, objašnjavali su stručnjaci.

Mark Zuckerberg je svoj Facebook preimenovao u Metu, aludirajući na metaversum. Prezentiran je novi smjer kompanije. Planirano je stvaranje metaverzuma kao nove verzije interneta. Trebao je to biti početak stvaranja ekosustava nove razine virtualne stvarnosti, odnosno virtualnog svijeta u kojem je samo nebo granica. Shodno tome, Zuckerberg je planirao uložiti nekoliko desetaka milijardi dolara. Korisnicima se navlačenjem VR naočala trebao otvoriti potpuno novi virtualni svijet. U tom svijetu trebali imati mogućnost interaktivnog druženja, posjete muzeja, edukacije, shopping-a u specijaliziranim concept store-ovima, pa čak i posjete casinu ili koncertu popularne glazbe.

Kriza u tehnološkom sektoru odražava se na metaversum

Danas, godinu dana poslije, interes velikih kompanija za razvoj metaversum-a je naglo pao. Metina divizija Reality Labs, zadužena za razvoj tehnologija i projekata vezanih uz virtualnu stvarnost, u prošloj je godini ostvarila 13,7 milijardi dolara operativnih gubitaka. Zuckerberg je zaposlenicima poručio da se kompanija okreće većim ulaganjima u umjetnu inteligenciju te njezinu ugradnju u Metine proizvode. ”Izgradnja metaversum-a ostaje središte budućnosti društvene interakcije”, kaže šef Mete, a prenosi Poslovni.hr. Najveći dio kapitala će Meta danas ulagati u drugom smjeru. Alati umjetne inteligencije – ChatGPT i Bard – poremetili su Zuckerbergove račune i vizije. Ali ne samo njegove. Walt Disney nedavno je objavio da ukida, prije samo godinu dana osnovan, odjel za razvoj strategija u metaversum-u. Dio je to njihove politike rezanja troškova. Nažalost, to znači i otpuštanje sedam tisuća ljudi. Kriza u tehnološkom sektoru, kako se čini, odražava se upravo na razvoj metaversum-a.

Nov smjer metaversum-a

Metaversum, virtualan svijet uistinu ima široke mogućnosti, a stoga i veliki potencijal smatraju analitičari McKinseya. Oni smatraju da postoji potencijal da utječe na različita područj, na angažman zaposlenika, korisničko iskustvo, prodaju na više kanala, marketing, inovacije i izgradnju zajednice. Ovo je suprotno skeptičnom stavu da će metaversum biti nova platforma za ljubitelje videoigara.
No ostvarivanje potencijala će uvelike ovisiti razvoj tehnologije na kojoj se zasniva. Metaverzum se, naime, zasniva na nekoliko tehnologija – blockchainu, proširenoj i virtualnoj stvarnosti, umjetnoj inteligenciji, internetu stvari, 3D rekonstrukciji. Usto, za njegovu atraktivnost važno je raditi na sadržaju, potrebna će biti i dobra infrastruktura, odnosno mreža, a tu je i pitanje plaćanja i sigurnosti. Dakle, jako mnogo aspekata i slojeva.

Metaversum obuhvaća deset slojeva, a njegova će evolucija ovisiti o usklađenosti razvoja svih njih.

Izvješće konsultantske kuće McKinsey

Postojeći korisnici su oduševljeni

Konzultanti McKinseya svoj optimizam temelje na iskustvima postojećih korisnika. Njih preko 60 posto, koji su iskustvo stekli na ranijim verzijama, pokazuje anketa, s uzbuđenjem gleda na mogućnost prijenosa svakodnevnih aktivnosti u metaversum. Kao najveću prednost ističu povezanost, te istraživanje digitalnog svijeta. Što se mišljenja s manager-skog aspekta, njih 95% očekuje da će metaversum u sljedećih pet do deset godina imati pozitivan utjecaj na njihovu industriju.

Metaversum bi najveći utjecaj mogao imati na trgovinu, medije i telekomunikacije te zdravstvena industrija. McKinseyevo izvješće donosi i procjenu njegove ekonomske vrijednosti, a koja bi do 2030. mogla iznositi pet trilijuna dolara. Industrija koja bi od njega mogla najviše profitirati je online prodaja, u kojoj bi se moglo zavrtjeti između dva do 2,6 trilijuna dolara do kraja ovog desetljeća.

Veliku bi zaradu metaverzum mogao donijeti i visokoškolskom virtualnom obrazovanju. Prema procjeni McKinsey–a to tržište vrijedi između 180 do 270 milijardi dolara. Industriji oglašavanja između 144 i 206 milijardi dolara. Zanimljivo, industrija videoigara, trenutno najzastupljenija u virtualnom svijetu, do kraja bi desetljeća, prema procjenama, mogla zaraditi između 108 do 125 milijardi dolara.

Metaverzum bi mogao biti prilika za novi rast jer omogućuje razvoj novih poslovnih modela, proizvoda i usluga.

Izvješće konsultantske kuće McKinsey

Danas metaversum potrošači najčešće koriste za socijalnu interakciju, zabavu, igranje videoigara, putovanja i kupovinu. Kompanije ga pak najviše koriste za marketinške kampanje, obrazovanje i razvoj zaposlenika, sastanke, konferencije, dizajn proizvoda.

Dio globalnih kompanija je već neko vrijeme u metaversumu. Primjer su financijske institucije JPMorgan, UBS te HSBC. UBS metaversum koristi za financijsko savjetovanje. HSBC je izabrao drugu strategiju, te virtualnu stvarnost koristi za povezivanje, te izgradnju novog iskustva s klijentima. Svoj prostor u metaversumu od kraja prošle godine ima i Gucci. Ovo su samo neki primjeri tvrtki koje su procijenile da im se ulazak u ovaj virtualni svijet isplati. S razvojem tehnologije iskustva će vjerojatno biti bolja, a time i atraktivnost metaversuma

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno