Četvrtak, 22 svibnja, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Chanel u problemima, dobit pala za 30 posto

Francuska modna kuća Chanel objavila je kako mu je operativna dobit u 2024. pala na 4,5 milijardi dolara. Ovo je gotovo 30 posto manje nego godinu prije. Ukupni prihodi pali su za 4,3 posto, na 18,7 milijardi dolara, pri čemu je najveći pad zabilježen u Aziji (za 7,1 posto, na 9,2 milijarde dolara) Ovo je prvi put od pandemijske 2020. da su i prodaja i dobit Chanelu istodobno pali.

Pad luksuznog tržišta pogodio je gotovo sve velike igrače. LVMH je prošle godine zabilježio pad prodaje od 2 posto, dok je Kering, vlasnik Guccija potonuo 14 posto. Među rijetkima u sektoru koji su ostvarili dvoznamenkasti rast prihoda tek su Hermès i Brunell Cucinelli.

Aktualna makroekonomska i geopolitička nestabilnost bez sumnje za nas predstavljaju velik izazov. Vidimo da te okolnosti negativno utječu na prodaju na nekim tržištima- izjavila je za Financial Times , glavna izvršna direktorica Leena Nair. Dodala je kako ostaje „vrlo oprezna“ glede izgleda za 2025., nazivajući situaciju „iznimno neizvjesnom“. No pad profita za Chanel dogodio se i prije nego što su počele djelovati nove carine američkog predsjednika Donalda Trumpa.

Agresivan rast cijena

U posljednjih je nekoliko godina Chanel, čije sjedište je u Londonu, proveo neka od najagresivnijih povećanja cijena u sektoru luksuznih proizvoda. Primjerice, cijena klasične Chanelove flap torbice više se nego udvostručila od 2019., pa danas stoji oko 10 tisuća eura. Analiza banke HSBC pokazuje kako je prosječna cijena luksuznih proizvoda u istom razdoblju porasla za oko 50 posto. Drugim riječima, Chanel je znatno više podizao cijene od prosjeka u luksuznoj industriji.

Takva strategija izazvala je podijeljene reakcije. Kompanija tvrdi da je riječ o usklađivanju s rastom troškova i investiranjem u kvalitetu, a prema podacima Boston Consulting Groupa, Chanel je posljednjih godina predvodnik tzv. super-luksuznog segmenta – tržišne niše u kojoj se proizvodi ne prodaju zbog funkcionalne vrijednosti, već zbog ekskluzivnosti i prestiža. U tom segmentu brendovi svjesno koriste visoke cijene kao način pozicioniranja. One ne služe samo pokrivanju troškova, već i stvaranju osjećaja nedostupnosti i elitnosti. Cilj takve politike nije nužno privući širu bazu kupaca, već učvrstiti imidž iznimno luksuznog brenda, čak i pod cijenu gubitka dijela potrošača koji više ne mogu pratiti tempo poskupljenja.

Neki su kupci izrazili nezadovoljstvo zbog jaza između sve viših cijena i, kako kažu, stagnacije u dizajnu i kvaliteti. No financijski direktor Philippe Blondiaux odbacio je tvrdnje da su poskupljenja uzrokovala pad prodaje. „Kupci u potpunosti razumiju da je cijena Chanelovih proizvoda proporcionalna kvaliteti materijala“, vjeruje Blondiaux. Dodao je da su cijene modnih proizvoda u 2024. porasle za oko 3 posto, te da očekuje sličan rast i ove godine.

Velika ulaganja

Unatoč usporavanju poslovanja, Chanel je prošle godine uložio rekordne iznose. Kapitalna ulaganja,koja uključuju otkup trgovina, porasla su za 43 posto, na 1,75 milijardi dolara.

U sklopu desetogodišnjeg plana da kuća stekne veću kontrolu nad vlastitim opskrbnim lancem ulagalo se i u proizvođače svile (Montero), nakita i kožarstva. Osim toga, Chanel je uložio 2,4 milijarde dolara u promociju brenda koja uključuju modne revije, ekskluzivne događaje i aktivnosti usmjerene na odnose s klijentima.

Za 2025. planirana su nova ulaganja u visini 1,8 milijardi dolara. Dodatnih 600 milijuna predviđeno je za jaču integraciju opskrbnog lanca. Blondiaux je rekao kako se ulaganja provode kako bi Blazy imao „najbolje moguće uvjete za rad.

Od travnja Chanel ima i novog kreativnog direktora, Matthieua Blazyja. On je na toj poziciji zamijenio Virginie Viard, dugogodišnju suradnicu Karla Lagerfelda. Viard je vodila kreativni smjer kuće od 2019., a njezin odlazak označio je završetak ere „tihe tranzicije“ nakon Lagerfeldove smrti.

Chanel potvrdio - Virginie Viard odlazi a tko će biti novi kreativni direktor
Chanel potvrdio – Virginie Viard odlazi

Blazy dolazi iz Bottega Venete, gdje je stekao reputaciju vizionara. Poznavatelji industrije objašnjavaju kako ga karakterizira minimalistički stil, a u modnim krugovima poznat je kao diskretan kreativac koji voli “pustiti da dizajn govori umjesto njega”. Svoju prvu Chanel kolekciju predstavit će u listopadu, a kompanija naglašava kako su velika ulaganja posljednjih mjeseci bila usmjerena upravo na to da Blazy dobije „najbolje moguće uvjete za rad“.

Chanel postoji već više od sto godina, sve smo vidjeli. Prošli smo kroz mnoge uspone i padove- zaključila je glavna izvršna direktorica Chanela, Leena Nair, piše Jutarnji.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno