Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Razlika između marketinga i PR-a

Alex Honeysett, autorica na The Muse,  bila je šokirana kada joj je kolega prije nekoliko godina prvi put šapnuo ovo pitanje na jednom eventu: “Znam da je ovo glupo pitanje, ali postoji li razlika između PR-a i marketinga?”

Kad su joj očne jabučice iskočile iz i kada je agresivno kimnula glavom da, kolega je nastavio dalje: “Pa, koja je?”

U to vrijeme Alex je radila za veliki međunarodni brand, gdje je bila dio velikog PR tima koji je djelovao neovisno o još većem marketinškom timu. Govorila je o glavnim razlikama koje su joj padale na pamet —marketing daje podršku prodajnom timu; PR izgrađuje brand. Marketing upravlja oglašavanjem; PR se bavi medijima.

Ali kad joj je jedan od prijatelja trenera nedavno postavio isto pitanje, otkrila je da tu razliku više nije tako lako objasniti. Zbog načina na koji brandovi prihvaćaju svoje omiljene platforme društvenih mreža, granice između marketinga i PR-a su izblijedile.

I što je tvrtka manja, te se linije više preklapaju. Ako ste poduzetnik, vjerojatno vam je milijun puta rečeno da trebate imati sjajne marketinške i PR strategije – ali možda vam nije rečeno gdje jedna završava, a druga počinje.

Ako ni vi na neki način niste potpuno sigurni kako razlikovati PR i marketing, evo analize:

Tradicionalne definicije

Prvo, počnimo s tim kako su ove dvije funkcije definirane:

Odnosi s javnošću (PR): Profesionalno održavanje povoljnog javnog imidža tvrtke, druge organizacije ili poznate osobe.

Marketing: radnja ili posao promicanja i prodaje proizvoda ili usluga, uključujući istraživanje tržišta i oglašavanje

Glavna razlika? Marketing je usmjeren na promociju i prodaju određenog proizvoda, dok je PR usmjeren na održavanje pozitivne reputacije tvrtke u cjelini.

Dan za danom

U jednom danu PR stručnjak može se baviti sljedećim:

  • Pisati priopćenja za tisak o nadolazećem lansiranju proizvoda ili novoj inicijativi tvrtke
  • Objavljivati pozitivne priča medijima o nadolazećim događajima iz kompanije
  • Osiguravati prilike za govor rukovoditeljima na događajima vezanim za industriju
  • Izgrađivati odnose s medijima i utjecajnim osobama u industriji
  • Upravljati porukama tvrtke te ažurirati iste
  • Stvarati teme za razgovor i obavljati krizno komuniciranje s novinarima
PR
PR

Tog istog dana marketinški stručnjak može raditi sljedeće:

  • Izrađivati reklamne kampanje za novi proizvod
  • Kupovati reklamni prostor za tu kampanju na relevantnim medijskim platformama (npr. radio, TV ili online)
  • Izrađivati popratne materijale za lansiranje proizvoda, poput brošura, landing stranice za web i često postavljanih pitanja za prodajni tim
  • Provoditi istraživanja industrije i klijenata kako bi se pomoglo u usmjeravanju marketinških kampanja
  • Izrađivati tjedni bilten za klijente
Marketing
Marketing

Mjerila uspjeha

Ako se marketinški stručnjak bliži kraju marketinške kampanje i želi vidjeti njezin učinak, evo nekoliko pitanja koja će postaviti kako bi utvrdio je li kampanja bila uspješna:

  • Je li proizvod koji se prodaje ispunio ili premašio prodajne ciljeve?
  • Uspoređujući koliko je potrošeno na marketinšku kampanju s dobiti ostvarenom prodajom proizvoda, je li povrat ulaganja (ROI) kampanje visok?
  • Jeste li izazvali veliki interes oko proizvoda kod kupaca, pratitelja na društvenim mrežama, utjecajnih osoba u industriji i šire javnosti?

Za PR osobu uspjeh bi izgledao ovako:

  • Puno i puno pozitivnog tiska u relevantnim vrhunskim i trgovačkim publikacijama i televizijskim kućama o proizvodu ili tvrtki u cjelini
  • Snažan govor jednog od izvršnih direktora tvrtke na događaju visokog profila koji dovodi do pozitivnijih objava u medijima
  • Nagrade osvojene na vrhunskim događajima vezanim za industriju
  • Razgovor o plasiranoj temi i tvrtki u cjelini među sljedbenicima na društvenim mrežama, novinarima, utjecajnim osobama iz industrije i kod šire javnosti

Preklapanje

Istina je da se ne možete baviti marketingom bez malo PR-a, a ne možete se baviti ni PR-om bez malo marketinga. Krajnji ciljevi – prodaja proizvoda i rad na tome da ljudi zavole tvrtku – previše su isprepleteni: ako su vaši proizvodi užasni, javnost vjerojatno neće gledati blagonaklono na vašu tvrtku, a ako se ljudi ne mogu povezati s vašim brandom, vjerojatno neće kupiti vaše proizvode.

A tu je i ljepota (ili potpuna suprotnost, ovisno o tome kako se danas osjećate) društvenih mreža, koji se udobno mogu smjestiti u oba odjela. Ako ste comunity manager u kompaniji, mogli biste u jednoj sekundi tvitati novinarima, a već u sljedećoj imati posla s nezadovoljnim klijentom na Facebooku.

https://financa.ba/blog/2022/06/14/krizno-komuniciranje-na-drustvenim-mrezama/
Članak: krizno komuniciranje na društvenim mrežama

Kao poduzetnik ili mala tvrtka koja se sama pokušava uhvatiti ukoštac s marketingom i PR-om, korisno je ukloniti upitnike oko načina na koji promovirate svoje proizvode i svoj brand. Ali iskreno, ne trebate se previše brinuti o tome kako vi zovete što god da radite. Samo neka bude zaista super.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno