Raditi kao viši rukovoditelj može biti poprilično usamljen posao. Morate prenijeti teške poruke. Ne možete uvijek biti transparentni u pogledu vlastitih izazova. A ključne odluke morate držati povjerljivima dok ne dođe pravo vrijeme.
Ne postoji način da pobjegnete od nužnih tereta autoriteta. I, s vremena na vrijeme, možete razviti prijateljstvo s nekim u vašoj organizaciji. Jedno je biti prijatelj s istom razinom na poslu, a nešto potpuno drugo je s prijateljem imati neravnotežu moći. Možete li biti prijatelj s nekim tko radi za vas, pogotovo kada vaša uloga zahtijeva da od njega skrivate tajne?
Razmotrite ovaj primjer:
Marija i Ivana postale su prijateljice prije više od desetak godina nakon što su otkrile zajedničku ljubav prema aktivnostima na otvorenom. Zajedno su pješačile, zajedno planinarile, i išle u duge vožnje biciklom. Zajedno su preživjele oštre stijene, doslovno i figurativno, u svom prijateljstvu.
Ali Marija i Ivana počele su u drugačijoj vezi. Marija je bila potpredsjednica njihove tvrtke i Ivanina šefica. Ivana je bila viša direktorica u Marijinoj grupi. Jasno je da je svako prijateljstvo između menadžera i zaposlenika prepuno zamki. Mogli biste oštetiti ili prijateljstvo ili poslovni odnos. Ako vide da ste prijatelji, drugi vam zaposlenici mogu uskratiti vrijedne povratne informacije o zaposleniku. Mogli biste izgubiti povjerenje svog prijatelja i ostatka svojih zaposlenika ako ne pazite na tanku liniju između povjerljivosti i transparentnosti.
U svojoj ulozi, Marija je često znala informacije koje bi utjecale na Ivanin posao, uključujući moguća otpuštanja i napredovanja. Iako su bile bliske prijateljice, Marija je ove osjetljive informacije morala čuvati u tajnosti. Marija je vjerovala da će Ivana razumjeti ograničenja transparentnosti zbog njihovih uloga na poslu.
Međutim, ne mogu svi zaposlenici to razumjeti. Mogu se uvrijediti ili povrijediti zbog uskraćenih informacija ili negativnih povratnih informacija. I ne zna svaki šef pronaći tanku liniju toga koliko podijeliti i kada. Ali postoje načini na koje svoje prijateljstvo možete pripremiti za uspjeh. HBR donosi pet savjeta o tome kako uspješno uspostaviti prijateljstvo sa svojim zaposlenikom.
Pažljivo birajte prijatelje.
Mnogi od nas slušali su ovaj savjet o svojih mama još od prvih dana vrtića. Ali, ovaj je savjet posebno važan na poslu. Imati prijatelja koji vam je podređen zahtijeva visok stupanj povjerenja i prosudbe s obje strane. Nije moguće sa svakim radnim odnosom. Marija ističe da obje strane moraju biti zrele i imati dovoljno samopoštovanja da s vremenom izgrade povjerenje. “To zapravo nije znanstvena fantastika“, rekla je Marija, “samo besprijekorna komunikacija i granice”.
Na početku postavite očekivanja.
Imat ćete znanje i odgovornosti izvan uloge i dopuštenja vašeg prijatelja. A vaš prijatelj to mora znati. U početku budite transparentni o tome što smijete, a što ne možete dijeliti.
Budite jasni oko svojih uloga u razgovoru.
Eksplicitno zajedničko postavljanje normi o tome kako ćete raditi i igrati stvara jednakost i smirenost u vašem prijateljstvu. Bilo da razgovarate jedan na jedan u uredu ili se družite zajedno nakon posla, budite jasni o tome kakav razgovor vodite. Recite nešto poput: “Razgovarajmo o ovome prijateljski.” Ili, “Ovo je tema vezana za posao koju bih želio proći da čim prije završimo s njom .” Ali također provjerite je li vašem prijatelju u redu voditi taj razgovor u tom trenutku. Kao menadžer, mogli biste reći: “Htio bih znati kako stoje stvari s tvojim projektom. Želiš li o tome razgovarati upravo sada?” Ovo omogućuje vašem prijatelju da ima ravnopravan utjecaj na to o kojim temama se i kada raspravlja.
Budite transparentni s drugima.
Budući da je Marija bila dvije razine iznad Ivane, kad je bila na sastancima sa svojim izravnim podređenima, izuzela bi se od rasprava o Ivaninoj plaći. Marija bi jasno izjavila da su ona i Ivana prijateljice, pa nije željela da to utječe na donošenje odluka tima. Drugi bi se mogli osjećati neugodno otkrivajući svoje osjećaje o vašem zaposleniku, osobito ako imaju negativne povratne informacije. Mogli bi se pitati hoćete li im zamjeriti njihove komentare ili biste mogli neopravdano utjecati na ishod rasprave. S druge strane, možda znate više nego što biste trebali unijeti u profesionalno okruženje.
Radite svoj posao.
Budite izravni i brzi u komunikaciji — osobito kada se radi o negativnim povratnim informacijama ili neugodnim vijestima, poput otkaza. Čak i ako se bojite da ćete povrijediti osjećaje svog prijatelja ili se bojite da bi mogao zauzeti obrambeni stav, progovorite, ali budite spremni da bi u vašoj vezi moglo doći do teških trenutaka ili čak dugih prekida. Dok završavate raspravu, dajte svom kolegi do znanja da želite biti prijatelji, ali dajte im prostora da sami odluče žele li i oni ostati prijatelj s vama.
***
Prijateljstva se temelje na međusobnom povjerenju i transparentnosti. Navigiranje prijateljstvom između menadžera i zaposlenika je teško, pogotovo kada ste, kao šef, upućeni u informacije koje vaš zaposlenik nema. Poslovna prijateljstva koja opstaju također se temelje na povjerenju i transparentnosti: transparentnosti o granicama unutar kojih ćete moći komunicirati i povjerenju da su vaši postupci profesionalni, a ne osobni.