Roditelji često ne žele zabrinjavati svoju djecu i žele da budu bezbrižna – ali biti financijski samopouzdan i pismen može biti ključ za osiguranje sretne i ugodne budućnosti. U konačnici, jačanje financijskog samopouzdanja vašeg djeteta ključno je, kažu stručnjaci.
Imati dobru financijsku odgovornost ključno je za uspjeh u životu jer novčane vještine utječu na važne prekretnice, poput braka, dobivanja posla ili kupnje stana.
Susan Hirshman, direktorica upravljanja imovinom u Schwab Wealth Advisory, za CNBC Make It.
Poslodavci bi mogli pokrenuti kreditne provjere kako bi provjerili zaposlenike, na primjer, a na velike kupnje poput stana također može utjecati vaša povijest s novcem. Rano uspostavljanje dobrih navika može pomoći u izbjegavanju problema.
Druge opasnosti kojima djeca mogu postati žrtve ako nisu financijski obrazovana uključuju potencijalne dužničke zamke poput “kupi sada plati kasnije”, kaže Seth Wunder, glavni investicijski direktor u Acornsu.
Financijska pismenost trebala bi biti osnovna vještina. Osnovna vještina u smislu sviđanja, čitanja ili pisanja ili činjenja nečega na način koji bi trebao biti dostupan svima u svim okolnostima. Odluke o novcu također mogu imati širi utjecaj na društvo ovisno o tome kako se troši i ulaže.
Eric Landolt, voditelj obiteljskog savjetovanja te umjetnosti i kolekcionarstva u UBS Global Wealth Management
Kada učiti djecu vještinama s novcem
Jasno je koliko je razgovor o novcu uistinu važan. Ali kada je pravo vrijeme da ga počnete voditi? Stručnjaci imaju različita mišljenja, ali moglo bi biti mnogo ranije nego što zapravo mislite.
Šest-sedam godina je dob u kojoj djeca počinju shvaćati neke pojmove novca. Tada djeca počinju razumijevati matematiku u školi i mogu shvatiti posljedice ‘ako je nestalo, nestalo je’ i odvajanja novca za stvari koje stvarno žele.
Seth Wunder, glavni investicijski direktor u Acornsu
Kad djeca navrše osam godina, mnoge su njihove financijske navike već formirane. Djeca su svjesna novca i znatiželjna su u vezi s njim mnogo ranije nego što mnogi roditelji očekuju.
Hirshman predlaže da se počne još ranije, između tri i pet. “Ovdje imaju sposobnost odlučivanja i rasuđivanja”, rekla je, dodajući da je idealno započeti jednostavno i napredovati do prenošenja vlastitih novčanih vrijednosti roditelja.
Landolt je između to dvoje, rekavši da je već s pet godina dobro vrijeme za početak, jer su tada djeca najbolje usvajaju poruke o obiteljskim vrijednostima koje prenose roditelji ili bake i djedovi. On preporučuje podučavanje djece između 5 i 8 godina “vrlo, vrlo osnovnim stvarima” poput toga da novac ima vrijednost i kakav utjecaj imaju odluke koje uključuju novac.
Za djecu od 8 do 12 godina teme mogu biti složenije. Možete razgovarati o različitim vrstama ili namjenama novca. Dakle, to može biti štednjaU ponudama kreditnih institucija postoje različiti oblici i... ili potrošnja, neki od tih koncepata, izgradnja nasuprot ulaganju.
Eric Landolt
Kako djeca postaju tinejdžeri, dakle između 12. i 15. godine, mogu im se dati veće odgovornosti. Kao što je upravljanje malim proračunom. To uključuje koncepte poput potrošnje, štednje i razumijevanja kako odluke o trošenju novca mogu utjecati na to koliko novca kasnije ostane. Također, u ovoj dobi, možete početi raspravljati o obiteljskim financijskim odlukama kao što je potpora projektima ili dobrotvornim organizacijama i možete dobiti mišljenja djece o njima.
Konačno, tinejdžeri između 16 i 18 godina bi mogli bi učiti o tome kako funkcioniraju financijski sustav i banke.
Razmislite o ovome kada djeci govorite o novcu
Kad god odlučite započeti razgovor o novcu sa svojom djecom, postoji nekoliko stvari koje stručnjaci preporučuju da imate na umu.
Tri najvažnije stvari koje treba zapamtiti su dosljednost, usredotočenost na akcije i stalni razgovori. Možete im dopustiti da čine male i poučne pogreške kako bi mogli učiti iz njih.
Jedan od načina da se to učini je davanje džeparca. Djecu možete naučiti odgovornom proračunu, trošenju i štednji. Ali je ključno osigurati da razgovori budu primjereni dobi.
Način na koji razgovarate o temi novca sa šestogodišnjakom bit će drugačiji od tinejdžera, ali svima je zajednička tema poučavanja djece razlici između potrebe i želje.
Naposljetku, kao i u mnogim stvarima, roditelji koji daju primjer također mogu imati golem utjecaj. Važno je da roditelji prakticiraju ono što propovijedaju i da ne šalju dvosmislene poruke.