Četvrtak, 21 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

6 uobičajenih stilova vođenja — i kako odlučiti koji kada koristiti

Puno je napisano o uobičajenim stilovima vođenja i o tome kako prepoznati pravi stil za vas, bilo da je transakcijski ili transformacijski, birokratski ili laissez-faire. Ali prema Danielu Golemanu, psihologu najpoznatijem po svom radu na emocionalnoj inteligenciji, “biti izvrstan vođa znači prepoznati da različite okolnosti mogu zahtijevati različite pristupe.”

Na temelju istraživanja i iskustva, Goleman je identificirao šest različitih stilova vođenja koje menadžeri mogu prilagoditi, ovisno o situacijama i potrebama članova svog tima. Naširoko su prepoznati kao ključni okvir za učinkovito vodstvo. Šest stilova vodstva uključuje:

  • Prisilni stil vodstva. Koji podrazumijeva zahtijevanje trenutne usklađenosti.
  • Autoritativan stil vodstva. Koji se bavi mobiliziranjem ljudi prema viziji.
  • Stil vođenja koji određuje tempo. Koji uključuje očekivanje izvrsnosti i samousmjeravanje.
  • Povezani stil vodstva. Koji se usredotočuje na izgradnju emocionalnih veza.
  • Demokratski stil vodstva. Koji uključuje stvaranje konsenzusa.
  • Trenerski stil vodstva. Koji se fokusira na razvoj ljudi za budućnost.

Iako se svijet promijenio u posljednja dva desetljeća, ovi stilovi vodstva ostaju relevantni. Njihovo ovladavanje pomoći će vam u snalaženju u složenosti različitih situacija, podići moral i potaknuti dugoročni rast vašeg tima.

Imajući to na umu, evo bližeg pogleda na svaki od šest stilova vođenja – i kada ih koristiti – prilagođenih za današnje poslovno okruženje.

Šest tipova stilova vodstva

1. Prisilni stil vodstva

Od svih stilova vođenja, prisila je najmanje učinkovita u većini situacija, prema Golemanu. Nije teško razumjeti zašto. Ovaj stil karakteriziraju donošenje odluka odozgo prema dolje, autoritarni pristup i zahtjevan stav “radi što ja kažem”. Iako ovaj stil može dati kratkoročne rezultate, on ima korozivni dugoročni učinak na kulturu tvrtke. Što dovodi do velike fluktuacije zaposlenika i razočarane, neangažirane radne snage.

Kada koristiti stil prisilnog vodstva

Ovaj stil vodstva na temelju zapovijedanja i kontrole može funkcionirati u određenim kriznim situacijama u kojima je potrebna brza, odlučna akcija i jasan lanac zapovijedanja. Na primjer, korporativno preuzimanje ili u hitnoj službi. Ipak, u većini slučajeva ovaj će pristup vjerojatno biti štetan, kaže Goleman.

2. Autoritativan stil vodstva

Autoritativni stil vodstva, koji se ne smije brkati s autoritarnim vodstvom, uključuje motiviranje članova vašeg tima povezivanjem njihovog rada s većom organizacijskom strategijom, pomažući im da razumiju kako njihovi svakodnevni zadaci doprinose većoj svrsi. Radi se o postavljanju jasnih smjernica; ne mikroupravljanje. Također se radi o povjerenju u vaše zaposlenike da rade prema zajedničkoj viziji s autonomijom i kreativnošću. Što stvara visoku angažiranost zaposlenika i povećano zadovoljstvo poslom. Ako je prisilno najgora vrsta vodstva, autoritativno blista kao najučinkovitiji i najnadahnutiji stil.

Kada koristiti autoritativni stil vođenja

Ovaj stil vođenja je koristan u mnogim situacijama, a posebno je koristan u vrijeme promjena ili nesigurnosti. Također se može integrirati u dnevne operacije podsjećanjem članova vašeg tima na misiju vaše tvrtke na organski način. Na primjer, direktor farmaceutske tvrtke mogao bi reći: “Naš će rad koristiti mnogim pacijentima”. Dok bi voditelj osiguranja mogao reći: “Pomažemo ljudima da osiguraju svoju budućnost.” Ovi podsjetnici čine ciljeve i misiju organizacije opipljivima i značajnima za tim.

3. Stil vodstva koji određuje tempo

Ovaj stil vodstva uključuje držanje sebe i drugih prema visokim standardima. Iako je težnja za izvrsnošću vrijedna divljenja, pristup određivanju tempa ima loš učinak ako je fokus na neuspjesima, a ne na uspjesima. Stalna težnja za produktivnošću i rezultatima također može stvoriti radno okruženje ekspres lonca, kaže Goleman.

Ekstremna usmjerenost na savršenstvo može zaposlenicima otežati uvid u to kako se njihovi pojedinačni napori uklapaju u širu sliku, što može dovesti do povećanja fluktuacije. “Ako vaši najbolji ljudi odlaze jer ih otuđujete ili stavljate pod stres, onda ne djelujete u dugoročnim interesima svoje organizacije”, kaže.

Kada koristiti stil vodstva koji određuje tempo

Iako bi se ovaj stil trebao koristiti rijetko, može funkcionirati u određenim okolnostima kada su vaši zaposlenici visoko motivirani i izuzetno kompetentni. Može odgovarati specijaliziranim skupinama, poput istraživačko-razvojnih ili pravnih timova, na primjer. No čak i u tim slučajevima, važno je uravnotežiti određivanje tempa s drugim pristupima kako biste izbjegli posljedice poput izgaranja zaposlenika.

4. Povezani stil vodstva

Ovaj stil vodstva uključuje izgradnju jakih emocionalnih veza, stvaranje osjećaja druženja i timskog duha te poticanje pozitivnog radnog okruženja koje pruža podršku. To pomaže članovima tima da se osjećaju kao da tu pripadaju, da mogu slobodno dijeliti ideje i povratne informacije te da mogu raditi zajedno prema zajedničkim ciljevima.

Prema Golemanu, ovaj stil usmjeren na odnose posebno je vrijedan u oblikovanju pozitivnog radnog okruženja. Možete stvoriti brižnu, kohezivnu zajednicu, a ne administrativni stroj upoznajući svoje zaposlenike na osobnoj razini i slaveći njihove pobjede, kaže on.

Kada koristiti povezani stil vodstva

Ovaj stil gradi veze i stvara pozitivnu kulturu tvrtke, ali ne bi se trebao koristiti izolirano. Možda neće pružiti dovoljno povratnih informacija za rješavanje problema s izvedbom ili rješavanje složenih izazova. Kombinacija ovog pristupa s inspirativnim, autoritativnim stilom stvara više ravnoteže nudeći podršku i smjernice.

5. Demokratski stil vodstva

Demokratski stil vodstva uključuje osnaživanje vašeg tima da ima glas u donošenju odluka. Odvajanjem vremena za prikupljanje informacija, slušanjem problema i različitih perspektiva te uključivanjem povratnih informacija, pokazujete članovima svog tima da su njihova mišljenja važna, da se njihov glas čuje i da se njihov doprinos cijeni. To im daje osjećaj vlasništva i odgovornosti.

Kada koristiti demokratski stil vodstva

Ovaj je stil idealan kada niste sigurni što je najbolje učiniti i kada želite generirati ideje. Ali to nije dobra strategija kada članovima vašeg tima nedostaje iskustva ili informacija ili u kriznim vremenima.

6. Trenerski stil vodstva

Stil treniranja usmjeren je na individualni rast i uključuje posvećivanje vremena razumijevanju dugoročnih ciljeva članova vašeg tima, kako za njihov osobni tako i za profesionalni razvoj. “Postavljati pitanja poput: ‘Što želiš od svog života, svoje karijere, ovog posla? I, kako vam mogu pomoći?’ potiče vaše zaposlenike da razmisle o svojim težnjama i rade na njihovom ostvarenju,” kaže Goleman. Iskrenim zanimanjem za njihov razvoj pomažete svojim zaposlenicima da se osjećaju cijenjenima i motiviranima.

Kada koristiti trenerski stil vodstva

Ovaj je stil posebno koristan tijekom ocjenjivanja učinka jedan na jedan, ali možete ga ubaciti i u svakodnevne razgovore, kaže. Voditelj u trenerskom načinu rada mogao bi reći: “Sjajni ste u XYZ, ali kada radite ABC, to ne funkcionira tako dobro zbog ovih razloga. Jeste li razmišljali da umjesto toga isprobate ovaj drugi pristup?” Ove povratne informacije u stvarnom vremenu pomažu zaposlenicima da rastu i uče, umjesto da dopuštaju da potencijalni problemi dugo traju.

Kako prilagoditi svoj stil vođenja situaciji u kojoj se nalazite

Istraživanja pokazuju da najučinkovitiji lideri svoj stil prilagođavaju različitim okolnostima. Bilo da se radi o promjeni okruženja, pomaku u organizacijskoj dinamici ili zaokretu u poslovnom ciklusu. Zato morate ostati u skladu sa svojim okruženjem, razumjeti svoj utjecaj na druge i prilagoditi svoj pristup u skladu s tim.

Kao što Goleman piše u svom članku iz 2000., “Najuspješniji lideri fleksibilno mijenjaju stilove vođenja prema potrebi… Ne usklađuju mehanički svoj stil kako bi odgovarao kontrolnom popisu situacija — oni su daleko fluidniji. Izuzetno su osjetljivi na utjecaj koji imaju na druge i neprimjetno prilagođavaju svoj stil kako bi postigli najbolje rezultate.”

Ovako izgleda promjena stilova u stvarnom životu: kada pokrećete novi projekt, upotrijebili biste autoritativan stil gdje su potrebni jasan smjer i uvjerljiva vizija kako biste okupili tim i nadahnuli ljude prema zajedničkom cilju. Prešli biste na stil treniranja kada se zaposlenik bori s određenim zadatkom i trebate mu pomoći da nauči novu vještinu. I primijenili biste stil postavljanja tempa kada vaš tim motiviranih i iskusnih zaposlenika treba ispuniti zahtjevan rok.

Ali što ako se osjećate kao da niste spremni preuzeti novi i drugačiji stil vođenja – a kamoli više od jednog?

Goleman kaže da svatko može proširiti svoj raspon stilova vođenja predanom vježbom i ponavljanjem. On također preporučuje da se usredotočite na razvoj svoje emocionalne inteligencije.

Da bi proširili svoj stilski repertoar, vođe prvo moraju shvatiti koje su kompetencije emocionalne inteligencije u osnovi stilova vođenja koji im nedostaju. Oni tada mogu marljivo raditi na povećanju svog kvocijenta. Na primjer, Povezani vođa ima jake strane u tri kompetencije emocionalne inteligencije: u empatiji, u izgradnji odnosa i u komunikaciji… Takav savjet o dodavanju sposobnosti može se činiti jednostavnim — ‘Idi promijeni sebe’ — ali poboljšanje emocionalne inteligencije posve je moguće uz praksu.

Daniel Goleman, psiholog

***

Dobra vijest je da osobnost nije sudbina. Čak i ako ste prirodno introvertirani ili imate tendenciju da vas pokreću podaci i analize, a ne emocije, još uvijek možete naučiti kako prilagoditi različite stilove vođenja da organizirate, motivirate i usmjeravate svoj tim.

“Uspjeh vođe ovisi o produktivnosti i učinkovitosti ljudi koji rade za njih”, kaže Goleman. “Pucate sami sebi u nogu ako koristite stil vodstva koji je kontraproduktivan za njihovu izvedbu.”

Izvor: HBR; prijevod i prilagodba: Financa.ba (prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak)

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno