Grad Trebinje sa pričom “Hercegovačka kuća” osvojio je prvo mjesto na međunarodnom takmičenju “Green destinations” – 100 najboljih priča o održivosti u kategoriji lokalni lanci snabdijevanja.
U najužoj konkurenciji za ovo priznanje pored Trebinja bili su Alberta southwest crown of the continent (Kanada) i Parque nacional Tingo Maria (Peru). Zamjenik gradonačelnika Trebinja Dražen Bošković rekao je Feni da je to priznanje izuzetno važna stvar za Trebinje, za daljnji razvoj turizma, kao i lokalnih poljoprivrednih proizvođača u tom gradu. “To je još jedna potvrda, možda najznačajnija da je projekt Hercegovačke kuće apsolutno opravdan i što je najvažnije pokazali smo na svjetskom nivou da je to apsolutno održiv projekt” – istakao je Bošković. Posebno je to, kako je dodao, značajno za poljoprivredne proizvođače kojima je kroz projekt Hercegovačke kuće ponuđen siguran plasman.
“Njihovi proizvodi su dosta vidljiviji na tržištu, uradili smo dosta u vezi brendiranja tih proizvoda, potrebnih analiza o njihovoj ispravnosti i rezultat svega toga je da u ovom momentu više od 130 malih proizvođača plasira svoje proizvode putem Hercegovačke kuće” – naglasio je Bošković.
Ujedno, prema njegovim riječima, to je dobra poruka i za mlade ljude da se itekako isplati baviti poljoprivredom uz jedan moderniji pristup, bolje kanale prodaje i ostale programe potpore koje Grad Trebinje pruža poljoprivrednim proizvođačima. Bošković je dodao da je primjer Hercegovačke kuće primjenjen i u nekim drugim lokalnim zajednicama. Tim projekta USAID Turizam pružio je ključnu potporu Gradu Trebinju tokom čitavog procesa apliciranja za „100 najboljih priča o održivosti destinacija“, uključujući prvobitno poticanje na prijavu za ovo natjecanje, pojašnjavanje samog procesa prijave i savjetovanje pri pripremi potrebne dokumentacije. Trebinje, odnosno priča o Hercegovačkoj kući, prošle godine je uvrštena u „100 najboljih priča o održivim destinacijama“, a nakon toga je siječnju uvrštena u uži izbor od šest priča. Grad Trebinje je po prvi put učestvovao u tom prestižnom takmičenju, te je našao svoje mjesto među brojnim svjetskim destinacijama. Trebinje i Hercegovačka kuća predstavljaju primjer uključivanja lokalne zajednice i suradnje s čitavim nizom partnera. Hercegovačka kuća je veoma uspješno brendirana trgovina domaćih hercegovačkih proizvoda u kojem lokalni proizvođači turistima mogu prodavati svoje tradicionalne proizvode i na taj način popraviti svoju vidljivost i doprinijeti ekonomskom razvoju grada.
Svake godine takmičenje „100 najboljih priča o održivosti“ prikuplja priče o održivom turizmu i dobrim i uspješnim praksama destinacija širom svijeta koje su prepoznate kao inspirativni primjeri drugima, od turističkih djelatnika do putnika. Pričajući o svojim iskustvima, organizacije za upravljanje destinacijom mogu biti prepoznate za rješenja koja su implementirale kao odgovor na izazove i probleme s kojima su se suočile. S obzirom na to da se turistički sektor posljednjih godina suočava s vrlo izazovnim vremenima, otpornost i rad ovih destinacija da postanu odgovornije trebaju biti prepoznati.
Prijave su ocijenili članova tima „Sustainable Top 100“ i lokalni partneri uz korrdinaciju fondacije „Green Destinations“. Komisija naglašava da odabir destinacije u najboljih 100 ne znači da je destinacija održiva, već da je destinacija najprije odabrana na osnovu minimalnog nivoa usklađenosti s ključnim kriterijima standarda fondacije „Green Destinations“ i potom uvrštena na listu na osnovu ocjene priče o dobroj praksi.
Takmičenje je održano pod pokroviteljstvom partnerstva Top 100, uz poseban doprinos organizacija: Green Destinations, QualityCoast, Travelife, ITB Berlin, Asian Ecotourism Network, Ecotourism Australia, Global Ecotourism Network, Sustainable First and GLP Films.