Ponedjeljak, 22 srpnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Kako se boriti protiv krađe ideja na radnom mjestu

Jeste li ikada na sastanku rekli koja je vaša ideja, a kasnije je netko drugi ponovio i dobio zasluge za nju? Neki ljudi su beskrupulozni i otvoreno kradu ideje. Ali češće se događa da netko ponovi ono što je čuo jer mu se svidjelo, ne navodeći pritom pravi izvor. Iako je namjera podržati ideju, nesretan rezultat je da osoba koja je ponovi dobije zasluge.

Branite svoje ideje i zauzmite se za sebe

Takve su situacije česte, osobito ako ste mlađi ili žena. Ako prepoznajete ovaj obrazac, zabilježite konkretne primjere i njihov utjecaj. Poseban naglasak stavite na profesionalne posljedice, poput dojma na voditelja sastanka ili klijente. Ako se to događa s vršnjakom, razgovarajte licem u lice kako biste riješili problem.

Hanah Smith, konzultantica i bivša izvršna direktorica komunikacija specijalizirana za odnose u radnom okruženju i jednakost na radnom mjestu, na portalu Fast Company objašnjava kako se nositi s takvim situacijama.

“Bilo je nekoliko slučajeva kada smo zajedno sudjelovali na sastancima i ti si ponovio moje ideje. Ne vjerujem da je to bila tvoja namjera. Ali umjesto da si jasno naveo ono što sam rekao/rekla, činilo se kao da je ideja tvoja. Konkretno, kratko i jasno navedite primjere i njihov utjecaj. U budućnosti bih cijenio/cijenila da navedeš tko je autor ideje i to jasno istakneš ili da unaprijediš izvornu ideju. Ja ću uvijek činiti isto za tebe kako bismo bili podrška jedno drugome.”

Ako se to događa s osobom na višem položaju, razgovarajte sa svojim nadređenim o ponovljenom ponašanju, navedite konkretne primjere i pitajte kako biste trebali postupiti. Tako se vaš nadređeni može izravno pozabaviti problemom ili dati najbolji savjet kako postupiti, ovisno o tome tko je uključen te dinamici snage i osobnosti u igri.

Međutim, stavljanje tereta na pojedinačne zaposlenike da se pozabave ovakvim ponašanjem može izazvati ogorčenost i dovesti do sukoba i “ratničke kulture” među zaposlenima koja guši dijeljenje ideja. Zdravije je proaktivno stvarati kulturu “podrške” (u originalu “amplification“).

Podupirite se međusobno

Godine 2016., nadahnuta člankom Juliet Ellperin u Washington Postu o jačanju drugih žena (odlomak u nastavku), i u trenutku svoje karijere u kojem je imala više moći i autoriteta, Hanah Smith se obvezala da će uvijek isticati ljude koji su pokrenuli ideje.

Također, podijelila je članak Juliet Ellperin sa ženama u svom timu. “Bilo je tako ohrabrujuće i poticajno vidjeti što se dogodilo kada smo sve vježbale podršku”, prisjetila se.

“Karen Tumulty čula je od bivšeg dužnosnika Obamine administracije da je ženama bilo toliko teško utjecati na neke odluke tijekom prvog predsjedničkog mandata da su osmislile strategiju zvanu “pojačavanje” (amplification) kako bi se međusobno podržavale na sastancima. Nakon što bi jedna žena ponudila ideju, ako nije bila prihvaćena, druga žena bi je ponovila i odala priznanje svojoj kolegici što ju je predložila. Ono na što me iznenadilo je sljedeće: nakon što sam sredinom rujna podijelila ovaj pristup u izvješću, žene u Washingtonu i u zajednicama diljem zemlje prihvatile su takav pristup podupirući jedna drugu.”

Davanje podrške i povjerenje dobri su za suradnju

Ja sam tip osobe “svi pobjeđujemo zajedno” kojoj je prioritet suradnja, timski rad i zajednički uspjeh. Povećanje i davanje zasluga nisu u suprotnosti s ovim pristupom. Amplifikacija (podrška) podržava suradnju. Evo zašto.

  • Želite da se članovi tima osjećaju sigurno i da osnaženo dijele svoje ideje. Dijeljenje ideja i nepriznavanje istih je demoralizirajuće i može natjerati ljude da oklijevaju progovoriti sljedeći put. Zašto doprinositi ako se čini da su vaše ideje prihvaćene?
  •  Ako to ne učinite, to može izazvati ogorčenost među kolegama, osobito ako ima onih koji ponavljaju uvijek isto.
  • Uvijek biste trebali citirati svoje izvore – na sastancima i u svim okruženjima. To ne narušava vaš autoritet. Poboljšava ga jer pokazuje da imate i znanje i samopouzdanje. Ljudi s velikim samopouzdanjem daju i dijele zasluge.
Kako ovo možete primijeniti na radnom mjestu

Proaktivno podijelite ovu ideju sa svojim timom. Uvijek citirajte i naglasite konkretnu osobu ili skupinu ljudi od kojih je potekla ideja, savjetuje Smith i navodi par primjera.

“Stvarno mi se sviđa ono što je Tanja ranije rekla i slažem se da bismo trebali [ponovite izvornu ideju].”

“Nadovezala bih se na ono što je Tanja ranije rekla o [XYZ]. Mislim da…”

“Tanja i ja smo neki dan baš raspravljali o tome i jako mi se svidjela njezina ideja o [XYZ].”

Ako ste na poziciji autoriteta i vidite da se događa “preuzimanje ideja”, recite nešto. Ako ste zaduženi za sastanak ili ste vođa tima i vidite da se to događa, odmah progovorite tako da pri tome poštuje obje strane. Na primjer: “Cijenim ideju koju si ranije iznijela, Tanja, kao i ono što je tome nadodao Colin. Slažem se s tim. . . [sažeti/ponoviti glavni zaključak]”.

Ili razgovarajte o tome izravno s obje osobe nakon sastanka. Na primjer: “Coline, ne vjerujem da je to bila tvoja namjera, ali postojao je trenutak tijekom sastanka kada si ponovio Tanjinu ideju, a u tom trenutku izgledalo je kao da iznosiš svoju ideju. Ubuduće bih cijenio kad biste se pozvali na izvornu ideju svojih kolega i jasno dali do znanja da se oslanjate na ono što su oni rekli. Očekujem da sve vaše kolege učine isto za vas kako bismo mogli nastaviti njegovati suradničko okruženje.”

Ili ovako: “Tanja, prepoznajem da si ti pokrenula ovu novu poslovnu ideju i cijenim što si je iznijela  timu. Želim da znate da sam razgovarao izravno s Colinom nakon sastanka kako bih vas podržao. Zamolio sam ga da se pozove jasno na vašu izvornu ideju i ideju bilo kojeg kolege, kao što očekujem da će svi učiniti tako, kako bismo nastavili poticati suradničko okruženje.”

***

Dosljedno i pravedno odavanje priznanja ljudima za njihove ideje i doprinose važno je za radno okruženje koje pruža podršku, potiče protok ideja i zadržava ljude koji stvaraju ideje da ostanu u tvrtki.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno