Subota, 27 travnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Mundijal je ples milijardi, analiziramo tko najviše zarađuje

Katar je u mundijal uložio daleko najviše kao organizator smotre najboljih svjetskih nogometaša. Kao što je pisala financa.ba u organizaciju je utrošeno nevjerojatnih 220 milijardi dolara kako bi se ugostila najveća nogometna zabava na svijetu.

Do kraja prvenstva je ostalo još par utakmica pa stižu prve procjene financijskih efekata tog ulaganja. Analitičari su izdvojili nekoliko gospodarskih sektora koji će najviše profitirati od nogometne groznice.

Mundijal će Katar-u donijeti otprilike 6,5 milijardi američkih dolara prihoda. Posljednje Svjetsko prvenstvo održano u Rusiji 2018. godine imalo je do tada rekordne prihode od 5,4 milijarde američkih dolara. Zahvaljujući turniru koji se održava jednom u četiri godine, procjenjuje se da će katarski BDP porasti za 4,1 posto u 2022. Sam turnir mogao bi ukupno donijeti do 20 milijardi američkih dolara gospodarstvu te zemlje.

Turizam

Obzirom da je Katar ugostio 32 najbolje nogometne nacije svijeta, turizam je industrija nedvojbeno koja je najviše profitirala. Događaj je to koji je putovanjima i turizmom najviše doprinio BDP-u regije Vijeća za suradnju arapskih zemalja Zaljeva (GCC), čiji su članovi Bahrein, Katar, Kuvajt, Oman, Saudijska Arabija i Ujedinjeni Arapski Emirati, analizira Jumpstart.

Procjenjuje se da će prvenstvo turističkom sektoru GCC regije donijeti do četiri milijarde američkih dolara prihoda. Naravno, najveći dio “kolača” od mundijal-a će pripasti Katar-u. Katarski turistički sektor postojano se oporavlja od utjecaja COVIDa. Zemlja želi prihode od turizma podići na 12 posto BDP-a do 2030. godine.

Kako bi vlastitu infrastrukturu prilagodio priljevu turista, Katar je od 2010., kada je dobio domaćinstvo Svjetskog prvenstva, uložio oko 220 milijardi dolara u infrastrukturu. Napravljeni su najmoderniji stadioni na kojima se igraju utakmice mundijal-a. Pored toga izgrađen je sustav moderne podzemne željeznice, što je investiciju u infrastrukturu značajno poskupilo. Sagrađeni su novi hoteli, odmarališta i četvrti unutar glavnog grada Dohe. Obnovljena je zračna luka, te je povećan kapacitet značajno, prenosi Tportal.

Doha domacin svjetskog prvenstva u nogometu
Doha domacin svjetskog prvenstva u nogometu

Procvat hotelskog biznisa

Svjetsko prvenstvo dovelo je do procvata hotelskog biznisa. Procjenjuje se da će Katar zbog mundijal-a posjetiti oko 1,5 milijuna turista. Zbog povećane potražnje za smještajem i restoranima uoči Svjetskog prvenstva izgrađeno je oko 150 novih hotela. Katar očekuje se da će posao nastaviti rasti i nakon SP-a.

Prema izvješću globalne konzultantske kuće za nekretnine Knight Frank, do 2025. hotelska industrija u Katru mogla bi zabilježiti rast od 89 posto. Planirana je izgradnja oko 56.000 hotelskih soba, što će koštati više od sedam milijardi dolara. Iako u Dohi vlada opipljivo uzbuđenje za vrijeme mundijal-a, za sektor ugostiteljstva najbolji dani tek dolaze’, smatra direktor Knight Franka, Faisal Durrani.

Hoteli u Katru već se pripremaju za priljev gostiju nakon Svjetskog prvenstva. Mnogi već povećavaju svoje kapacitete ili otvaraju nove objekte. Ti će novi hoteli i u nadolazećim godinama služiti kao dodatni izvor prihoda za gospodarstvo.

Trgovina i e-commerce

Među svim zaljevskim zemljama, očekuje se da će Katar u 2022. imati najveći rast trgovine. Analitičari Jumpstart-a očekuju rast na 18,5 milijardi dolara, s efektom povećanja od 36 posto na godišnjoj razini. Milijuni posjetitelja koji dolaze u zemlju zbog Svjetskog prvenstva značajno će potaknuti potrošnju.

Kako bi se zadovoljila sve veća potražnja, potrebno je više trgovinskog prostora. Ovo uključuje sve vrste trgovina. Od maloprodajnih trgovina mješovitom robom i specijaliziranih trgovina do suvenirnica koje prodaju rekvizite za Svjetsko nogometno prvenstvo.

Telekomunikacije i mediji

Više od tri milijarde nogometnih navijača diljem svijeta prikovano je za televizijske ekrane tijekom prvenstva u Katru. To pruža zlatnu priliku tvrtkama u industriji medija i zabave da iskoriste nogometnu groznicu.

Osim što su TV mreže plaćale najviše dolara za prava emitiranja, predviđa se da će sponzori uložiti rekordno visok iznos novca (do 1,72 milijarde američkih dolara) u oglašavanje tijekom tog događaja kako bi se borili za pozornost gledatelja. Taj broj bi u stvarnosti mogao biti još veći.

Od početka turnira podaci pokazuju da su kineske tvrtke najveći sponzori s utrošenih 1,4 milijarde američkih dolara. Wanda Group, Hisense Group, Vivi i Mengniu četiri su službena kineska sponzora SP-a. Prema ranijim podacima, prava na televizijske prijenose donijela su oko polovice FIFA-ine zarade, s dodatnih 26 posto od marketinških prava.

https://financa.ba/blog/2022/11/06/katar-zanimljive-cinjenice-za-neobicno-svjetsko-prvenstvo/

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno