Četvrtak, 9 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Osnovna pravila poslovnog bontona. Jesmo li ih zaboravili?

Poslovni bonton odnosi se na zahtjeve i očekivanja društvenog i poslovnog ponašanja, prakse i ponašanja koji su propisani društvenim konvencijama i kodeksom etičkog ponašanja među profesionalcima. U osnovi se svodi na pokazivanje lijepog ponašanja i trebao bi ga se pridržavati svaki pripadnik društva.

Kako takozvana uobičajena ljubaznost postaje sve rjeđa, maniri i bonton bitni su sastavni dijelovi uspjeha u karijeri. Ne radi se samo o pravilima i govorenju ljudima što mogu ili ne mogu raditi, već o osiguravanju da se prema ljudima postupa s poštovanjem.

Upoznavanje i predstavljanje

  • Muškarac se prvi predstavlja ženi, ako sjedi treba se ustati. Iznimka su žene koje su više na hijerarhijskoj ljestvici – u tom se slučaju žena predstavlja prva. Žena prilikom predstavljanja ne ustaje.
  • Mlađe osobe se predstavljaju starijima.
  • Osobe jednake po položajima iz jedne skupine predstavljaju se osobama jednakima po položaju iz druge skupine, a neslužbena osoba onoj s titulom.
  • Prilikom upoznavanja bitno je upamtiti imena i treba voditi računa o “osobnom prostoru“. Ako ste zaboravili ime, zamolite da vam ga ponovno kažu.
  • Stisak ruke neka bude čvrst, ali nikako u stilu odmjeravanja snage. Ruku sugovornika nije potrebno predugo držati, ni njome tresti.
  • Sugovornika gledajte u oči.
  • Starija osoba prva pruža ruku mlađoj osobi. Žena pruža ruku muškarcu. Ženi se ostavlja mogućnost odabira načina pozdravljanja – rukovanje, osmijeh, klimanje glave.
  • Osoba koja ulazi u prostoriju dužna je prva pozdraviti prisutne.
  • Koristite formalne načine obraćanja dok vam se ne kaže drugačije.
  • U profesionalnim odnosima, u institucijama s čvrstom podjelom po statusu i hijerarhiji oslovljavanje je po zanimanju ili funkciji. Na primjer “gospodine profesore” ili ako je osoba mlađa, samo “profesore” ili samo “direktore”.
  • Kod obraćanja većem skupu redoslijed oslovljavanja je “dame i gospodo”.
  • Na simpozijima i skupovima posvećenim jednoj profesiji, može se obratiti s “poštovane kolege” ili ako se obraća jednoj osobi “kolega”.

E-mail

  • Oslovljavanje počinjete s “Poštovani/a“. Tituliranje je dio bontona koji se može raditi samo prema funkciji koju netko obavlja ili prema stupnju stručne spreme.
  • Treba sadržavati jasan naslov te pozdrav, završetak i potpis.
  • Tekst ograničite na najviše dvadesetak redaka.
  • Izbjegavajte uporabu smajlića.
  • Mora biti potpisan imenom i kontakt podatcima.
  • Potrebno je odgovoriti u roku od 24 sata odgovoriti.
  • Ako ste odsutni iz ureda iz bilo kojeg razloga postavite automatski odgovor koji sadrži obavijest da niste dostupni i kontakt osobe koja vas mijenja.
  • Ukoliko namjeravate poslati veći privitak, provjerite je li i primatelj suglasan.

Telefonski razgovor

  • Na početku se uvijek predstavite.
  • Razgovor treba biti što efikasniji i kraći.
  • Nemojte puštati da telefon dugo zvoni.
  • Javite se tako da zvučite toplo, veselo, sretno.
  • Svaki zvuk mora biti razgovijetan. Nemojte govoriti ni prebrzo ni presporo.
  • Svakako uzvratite poziv ako niste stigli odgovoriti na njega i ne dopustite da vas se beskonačno dugo čeka na telefonu.
  • Nemojte primati pozive u prisustvu druge osobe.
  • Ispričajte se ako nazovete pogrešan broj.
  • Onaj tko je nazvao mora prvi i završiti razgovor.

Odijevanje

Danas se mnoge tvrtke ne drže strogih poslovnih kombinacija. Pomalo je primjereno odijevanje  „izašlo iz mode“. Ipak, iako poslovno odijevanje može odražavati osobni stil osobe, ono i dalje  treba biti formalno i primjereno. Važno je da se osjećate ugodno u odjeći i cipelama koje izaberete, ali bi odjevne kombinacije trebale biti u skladu d primjerenim poslovnim odjevanijem.

Formalno odijevanje
Formalno odijevanje

Muškarci

  • Crna, siva i tamnoplava odijela.
  • Duljina hlača treba sezati do polovine stražnjeg dijela cipela.
  • Košulje bez naglašenih uzorka ili intenzivnih boja.
  • Ovratnik muške košulje treba viriti iznad ovratnika sakoa otprilike jedan centimetar.
  • Rukavi košulje moraju viriti ispod sakoa otprilike dva centimetra.
  • Manžete moraju biti dovoljno uske da se rukavi kod podizanja ruke ne povlače gore.
  • Cipele moraju biti čiste, iščetkane i ulaštene, uredno vezanih vezica i po mogućnosti tamnijih boja. Važno je da čarape sežu preko listova.
  • Kravata je odjevni dodatak koji najjače ocrtava ukus i osobnost onoga tko je nosi. Ako se nosi kravata, treba obratiti pozornost na njeno vezanje. Dužina kravate ne smije dosezati ispod razine kopče remena.
  • Remen čistih linija.
  • Kosa treba biti čista, počešljana i oblikovana.
  • Brada treba biti primjerene duljine. Poželjno ju je oblikovati uljem i paziti sa izgleda uredno.

Žene

  • Odijevajte se praktično i elegantno.  
  • Kostimi neka budu klasičnog kroja i neutralnih boja (tamnoplavi, sivi ili crni).
  • Košulje nježnih tonova preko kojih se odijevaju puloveri, sakoi ili kostimi u kombinaciji sa suknjom i hlačama.
  • Ramena moraju biti prekrivena.
  • Suknje i haljine duljine do koljena ili duže.
  • U poslovnim prilikama se uvijek nose hulahupke ispod suknje ili haljine.
  • Zabranjena je odjeća koja otkriva previše dekoltea, leđa, prsa, noge, stopala, trbuh ili donje rublje.
  • Cipele moraju biti zatvorene, srednje visine potpetice ili ravne.
  • Torbica poslovne žene treba biti prostrana kako bi u nju mogli stati, uz osobne stvari, svi oni predmeti koji su nužni za poslovanje.
  • Nakit koji se nosi treba biti u skladu s odjećom i jednostavan.
  • Kosa kod žena može biti raspuštena ili skopčana, ali obavezno uredno ošišana i čista.
  • Poželjna je diskretna šminka, a na noktima lak pastelnih boja ili crvene boje.

Poslovni ručak

  • Domaćin odabire mjesto i dolazi prije svih gostiju.
  • Poziv na ručak mora se uputiti minimalno tjedan dana unaprijed.
  • Glavni gost sjedi domaćinu s desne strane, a drugi po važnosti s njegove lijeve strane. Žene sjede naizmjenično. Ako je jedna gošća žena ona sjedi domaćinu s lijeve strane. Ako su na poslovnom ručku samo 2 osobe sjedit će jedna nasuprot druge.
  • Domaćin preporučuje jelo i piće ali ne nameće svoj odabir.
  • Domaćin plaća ručak, ne iznosi prigovore i ne govori o cijeni.
Bonton za stolom
Bonton za stolom

Pravila za stolom

  • Laktovi se drže uz tijelo, ne razmaknuti i nikako ne liježu na stol.
  • Jede se zatvorenih usta i nečujno.
  • Ne razgovara se punih usta.
  • Hrana iz zdjele se nikad ne uzima vlastitim priborom za jelo.
  • Uvijek se započinje korištenje pribora za jelo koji je najdalje od ruba tanjura, a upotrijebljeni pribor se stavlja paralelno u tanjur, malo ukošen zdesna prema sredini.
  • Ubrus se stavlja u krilo.
  • Od ponuđenog jela uzima se najbliži komad.
  • Kruh se uzima rukom i lomi se komad po komad.
  • Ako želite još jela, nož i vilica se prekriže na tanjuru.
  • Tanjuri se na kraju ne “čiste” komadićima kruha.
  • Juha se pri kraju pokupi žlicom tako da se tanjur malo nagne.
  • Salata, prilozi i već izrezani kruh se ne režu nožem.
  • Tanjuri se ne prinose ustima da bi se jelo lakše ili pojelo do kraja.

Dodatno

  • Nemojte kasniti.
  • Dođite spremni za sastanak.
  • Ugasite ili stišajte mobitel.
  • Pazite na rukovanje i predstavljanje.
  • Osmjehujte se, ali se nemojte cerekati.
  • Ne prelazite granicu privatnosti.
  • Izbjegavajte osjetljive teme.
  • Ne odugovlačite.
  • Ne stavljajte previše parfema.
  • Budite zainteresirani za ono što sugovornik priča, postavite pitanje.

Budite svjesni da se određena ponašanja uzdižu iznad jednostavnog lijepog ponašanja na razinu etičkog ponašanja. Na primjer, nepristojno je kasniti na intervju ali neetično je ne doći na intervju.

Poslovni bonton je važan jer stvara profesionalnu atmosferu uzajamnog poštovanja i poboljšava komunikaciju, što pomaže da ured služi kao produktivno mjesto. Ljudi se osjećaju bolje na svom poslu kada se osjećaju poštovani, a to se također pretače u bolje odnose s kupcima.

Svakako zapamtite – naše ponašanje nas izdvaja. Hoće li to biti na bolje ili na gore – biramo sami.

Autor: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno