Petak, 17 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Šefovi tiho otpuštaju radnike kako bi izbjegli reakciju javnosti

Neke tvrtke pronalaze diskretnije načine za smanjenje svoje radne snage bez dramatičnih otpuštanja dok pokušavaju smanjiti troškove tijekom razdoblja ekonomske nesigurnosti.

Dok su tvrtke poput Googlea, Mete i Salesforcea otpustile tisuće radnika usred intenzivnih javnih kritika, druge pribjegavaju manje očiglednim taktikama kako otpuštanja ne bi privukla što je moguće manje pozornosti izvana.

Tehnološka tvrtka Dell nedavno je naredila hibridnim zaposlenicima da se vrate u ured tri dana u tjednu bez obzira na to gdje žive, piše investitor. Radnici koji odluče u potpunosti raditi od kuće suočit će se s ograničenim napredovanjem u karijeri, rekao je anonimni izvor za The Register.

Nakon što je krajem 2022. otpustila 10.000 zaposlenika, Meta je uvela strože preglede učinka. Uključujući dva godišnja pregleda s menadžerima s ciljem stavljanja više osoblja u kategorije s lošim učinkom. Oni s nižim rezultatom dobili su i manje bonuse.

U studenom je Amazon odlučio da zaposlenici mogu biti blokirani u napredovanju ako se ne pridržavaju svog mandata tri radna dana u tjednu.

Ove su taktike poznatije kao “tiha otpuštanja” ili “tihi rezovi” – trend koji je uzeo maha nakon završetka ere nulte kamatne stope. To je suptilan potez šefova da učine poslove manje privlačnima. Motivirajući radnike da daju otkaz umjesto da ih tjeraju otpuštanjima.

Neki od načina na koje šefovi čine poslove manje privlačnima zaposlenicima uključuju postavljanje ograničenja na to gdje mogu raditi, stroga pravila o radu od kuće, smanjenje povlastica i beneficija na radnom mjestu. Kao i davanje strožih ocjena učinka i ograničavanje prilika za napredovanje u karijeri.

Ben Hardy, klinički profesor organizacijskog ponašanja na Londonskoj poslovnoj školi (LSE), rekao je za Business Insider da iako se tihi otkazi mogu činiti kao novi fenomen na radnom mjestu, kompanije su uvijek koristile takve taktike da se riješe ljudi.

Tiha otpuštanja na parkiralištu

Hardy je rekao da su prije 20 godina neke velike, poznate tvrtke imale “razgovore na parkiralištu” sa zaposlenicima kako bi predstavile svoje mogućnosti tijekom smanjenja broja zaposlenih.

“Što bi se dogodilo da je vaš prvi nadređeni rekao: ‘Možemo li malo popričati na parkiralištu?’. Uglavnom, razgovor je bio: ‘Možeš ili uzeti otpremninu i tiho otići. Ili možemo proći kroz reviziju rada, koja bi mogla biti jadna i mračna. Što vam je draže?'”

Mnoge tvrtke zaposlenicima prodaju retoriku “mi smo obitelj”. A  javna otpuštanja smanjuju tu percepciju, rekao je Hardy. Tihi otpuštanja način su održavanja kontrole nad javnim imidžom tvrtke.

Dio razloga zašto šefovi mogu primijeniti ovu taktiku je taj što moć više nije u rukama radnika.  “Njihalo se okrenulo na drugu stranu”, kaže Dan Schaubel, stručnjak za budućnost rada i upravni partner Workplace Intelligencea .

Nakon pandemije COVID-19, došlo je do priljeva prilika za zapošljavanje, što je dovelo do porasta trendova poput “Velikog dopusta”. U kojem su radnici rado i lako napuštali svoja radna mjesta u potrazi za boljim prilikama.

Ali kako se tržište rada stezalo, a gospodarstvo postajalo sve nesigurnije, “Veliki dopust” je ustupio mjesto “Velikom ostanku”. To je dovelo do usporavanja zapošljavanja.

Javne otpuštanja zahtijevaju veću kontrolu

Javna otpuštanja štete ugledu tvrtke zbog medijske pažnje. Ali i rizika da nezadovoljni zaposlenici javno progovore o svojim negativnim iskustvima s tvrtkom na društvenim mrežama.

“Najava otpuštanja može dovesti do javnog nadzora. A to može naštetiti imidžu tvrtke i utjecati na lojalnost kupaca”, rekao je Schaubel.

“Istovremeno, to može signalizirati investitorima da tvrtka ne posluje dobro. A tražiteljima posla i vrhunskim radnicima signalizirati da ovo možda nije tvrtka za koju bi se trebali prijaviti jer provode otpuštanja”, dodao je.

I Schaubel i Hardy složili su se da način na koji tvrtke smanjuju svoju radnu snagu – bilo putem tihih metoda smanjenja broja zaposlenih ili masovnih javnih otpuštanja – ovisi o vrsti slike koju pokušavaju projicirati.

Schaubel je rekao da bi otpuštanja mogla signalizirati dioničarima i partnerima da u tvrtki postoji loše upravljanje. I baciti sumnju na to kako će tvrtka poslovati u budućnosti. S druge strane, u slučaju tvrtki kojima se javno trguje, one bi mogle pokazati burzi da imaju kontrolu nad troškovima i da su usredotočene na stvaranje profita, rekao je Hardy.

Otpuštanja također pokreću više pravnih pitanja kao što su tužbe zbog diskriminacije i mogući tužbe protiv nezakonitog otkaza. Što može povećati probleme tvrtke.

“To je još stvari koje tvrtka mora riješiti. A ako se radi o javnom otkazu, moglo bi biti još više rizika”, rekao je Schaubel.

U konačnici, tiha otpuštanja i tihi rezovi pomažu poslodavcima da zadrže veću kontrolu nad pričom i načinom na koji ih javnost doživljava, dodao je.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno