Financa
Digitalni poslovni portal

5 načela vodstva sa svrhom

Nekad ranije mišljenje je bilo da uspješni lideri trebaju sami shvatiti sve odgovore. Biti pametan – i osigurati da svi drugi to znaju – činilo se kao njihov najupečatljiviji atribut. Najbolje škole su trebale voditi do najboljih poslova, što je proizvelo najbolje vođe. Moć, ugled, slava i novac bili su mjerilo profesionalnog uspjeha. Istaknuti poslovni čelnici poput GE-ovog Jacka Welcha bili su cijenjeni zbog svog intelekta, strateškog smisla i stila. Smatrali su ih nepogrešivim genijima, inspirirajući kvazi-kult sljedbenika.

Ovaj tradicionalni model vođe-heroja koji spašava stvar, zna sve, najpametnija je osoba u prostoriji i prečesto ga pokreću moć, ugled, slava ili novac nije primjeren u današnjem okruženju, piše HBR. To je točno iz nekoliko razloga:

  • Današnje okruženje koje se brzo mijenja, složeno je i nepredvidivo i zahtjeva drugačiju vrstu vodstva. Nitko ne može tvrditi da ima sve odgovore za rješavanje složenih kriza s kojima se suočavamo, a najprilagodljivije su one organizacije u kojima se odluke decentraliziraju.
  • S idejom da je svrha kompanije mnogo više od samog zarađivanja novca, model koji se naplaćuje i optimizira profit izgubio je velik dio svoje privlačnosti.
  • Sve veći broj zaposlenika sada cijeni autentičnost i povezanost umjesto fasade snage i nepogrešivosti.
  • Priroda posla promijenila se od više mehaničkog, ponavljajućeg tipa na poslove koji zahtijevaju domišljatost i kreativnost.
  • Uspješni heroji-vođe lako mogu početi vjerovati da su nedodirljivi i, u konačnici, nezamjenjivi. Lako je biti zaveden moći, ugledom, slavom i novcem. Lako se odvojiti od stvarnosti i kolega, i ostati okružen ulizicama.

Nije iznenađujuće da ljudi danas očekuju drugačiju vrstu lidera. Iako svaka kompanija mora definirati svoje vlastito stajalište, evo filozofije koja je implementirana u Best Buyu kao dio njihovog iznenađujućeg preokreta i ponovnog uspona. Temelji se na pet atributa – pet “biti” – onoga što karakterizira vođe koji su u stanju osloboditi vrstu ljudske magije kakvu vidite na poslu u nekim od najuspješnijih kompanija. Ova filozofija podupire načela liderstva koja su danas u srcu poslovanja.

Budite jasni o svojoj svrsi.

To znači vaša svrha, svrha onih oko vas i kako se to povezuje sa svrhom vaše kompanije.

Nevjerojatan broj zaposlenika koji napuštaju posao ili ozbiljno razmišljaju o tome tijekom posljednjih nekoliko mjeseci bacio je novo svjetlo na pred-COVID spoznaju da je svrha, i individualna i kolektivna, u srcu poslovanja. Da bi korporativna svrha bila uspješna, sami lideri prvo moraju biti jasni o tome što pokreće njih i ljude oko njih.

Corie Barry, glavna izvršna direktorica Best Buya, jednom je podijelila da je njezina osobna svrha ostaviti nešto malo bolje nego ono što je pronašla kad je došla na tu poziciju, što se povezuje s misijom kompanije da obogati živote tehnologijom. Svaki dan održava svoju povezanost s tom svrhom tako što se pita na koji su način stvari u Best Buyu tog dana bile malo bolje jer je ona bila tamo.

Jednako kao što je ključno za vođe razumjeti što pokreće ljude oko njih. Nedavno je jedan CEO rekao kako smatra da članovi njegovog tima prvenstveno rade na unapređenju vlastitih funkcionalnih područja, a ne organizacije u cjelini. Uz trenera je shvatio da, iako je bio jasan u svojoj svrsi i organizaciji, nije znao puno o tome što je pokretalo ljude oko njega. Bez tog znanja, nije mogao pomoći u povezivanju njihovih ciljeva s organizacijom i pružiti zajedničku, sveobuhvatnu privlačnost za sve članove tima.

Budite jasni o svojoj ulozi.

Ključna uloga lidera je stvoriti energiju i momentum – osobito kada su okolnosti strašne. To je pomoći drugima da vide mogućnosti i potencijal, stvarajući energiju, inspiraciju i nadu.. Smatra se da je Dolly Parton rekla: “Ako vaši postupci inspiriraju druge da više sanjaju, više uče, više rade i postanu nešto veće, vi ste vođa.”

Video poruka CEO-a Marriotta pokojnog Arnea Sorensona zaposlenicima tijekom najgore pandemije COVID-19 snažno ilustrira ovo “Budi”. Prvo je ponudio podršku zaposlenicima koji su izravno pogođeni virusom. Zatim je objasnio da pandemija ozbiljno pogađa uslužnu djelatnost Marriotta i što kompanija čini kako bi ublažila krizu. Nije bilo uljepšavanja, ali ni panike. Konačno, usredotočio se na znakove oporavka u Kini prije nego što je zaključio s puno nade, predviđajući dan kada će ljudi ponovno početi putovati. Njegova je poruka bila otvorena, iskrena i dirljiva, dok je u isto vrijeme bila uzdižuća i inspirativna.

Ne možete birati okolnosti, ali možete kontrolirati svoj način razmišljanja. Vaš način razmišljanja određuje stvarate li nadu, inspiraciju i energiju oko sebe – ili ćete sve srušiti. Dakle, birajte dobro. Kip Curta Carlsona, osnivača kompanije Carlson, stoji u predvorju sjedišta kompanije, s ugraviranim riječima Illegitimi non carborundum – što je najbolje prevedeno kao “Ne dopustite da vas gadovi samelju”.

Općenito, vaša uloga kao lidera je stvoriti pravo okruženje za druge da procvjetaju u svrhu kompanije. Na primjer, pod Reedom Hastingsom, Netflix, kompanija čija je svrha “zabaviti svijet”, stvorila je kulturu “slobode s odgovornošću” koja cijeni procesa i inovacije, što je rezultiralo rastom i ponovnim izumom koji su prkosili svim očekivanja.

Budite jasni o tome kome služite.

Hint: niste sami sebi.

Temeljni element vodstva sa svrhom jeste da budete jasni o tome kome služite na svojoj poziciji, kako u dobrim tako i u teškim vremenima. Kao lider, morate služiti ljudima na prvim linijama, vodeći posao. Služite svojim kolegama. Vi služite svom upravnom odboru. Služite ljudima oko sebe tako da prvo shvatite što oni trebaju da bi dali sve od sebe kako biste vi mogli dati sve od sebe da ih podržite.

Zapravo, gledajte na svakoga kao na kupca. Način na koji se ponašate prema zaposlenicima zrakoplovnih kompanija ili konobarima, na primjer, uvelike će utjecati na njihovu uslugu prema vama. Ovo je lekcija koju je jedan rukovoditelj u jednoj kompaniji naučio na teži način. Jednom je zapeo u zračnoj luci nakon što mu je otkazan let. Dok je stajao u redu čekajući da ga preusmjere, izgubio je strpljenje i otišao prema naprijed. “Znaš li tko sam ja?” prosiktao je osobi za stolom. “Dame i gospodo, trebam vašu pomoć”, rekao je zaposlenik zrakoplovne kompanije obraćajući se putnicima u redu. “Imamo slučaj zaboravljenog identiteta. Ovaj čovjek ovdje ne zna tko je!”

Potrebna je pažnja i zdrava doza samosvijesti kako bi se izbjeglo upadanje u zamku koju su postavili moć, ugled, slava i novac. Prije nego što progovorite ili postupite, razjasnite svoju motivaciju i to kome pokušavate služiti. “Ako vjerujete da služite sebi, svom šefu ili glavnom izvršnom direktoru kompanije, u redu je – to je vaš izbor. Ali onda ne biste trebali raditi ovdje. Trebali biste biti promaknuti u kupca.” Rekao je nekadašnji CEO Best Buya. Mislio je da u Best Buyu nema mjesta za ljude čija je glavna svrha promicanje vlastitih interesa. Neki lideri misle da će oštri laktove i slušanje vlastitog ega poslužiti njihovoj karijeri. Ali kao što je mudro primijetio Jim Citrin, koji vodi praksu CEO Spencera Stuarta: “Najbolji lideri se ne penju na vrh preko leđa drugih, njih nose na vrh.” A služenje drugima je način na koji se to događa.

Budite vođeni vrijednostima.

Jedan od dobrih sam savjeta za liderstvo jeste: “Govori istinu i čini ono što je ispravno.”.

Uglavnom se svi slažemo oko toga što je ispravno: poštenje, poštovanje, odgovornost, pravednost i suosjećanje. Na papiru, svaka kompanija ima velike vrijednosti. Ali vrijednosti nisu dobre ako ostanu na papiru. Biti vođen vrijednostima znači činiti ispravno, a ne samo znati ili reći što je ispravno. Uloga lidera je živjeti prema tim vrijednostima, eksplicitno ih promovirati i osigurati da su dio strukture poslovanja.

Johnson & Johnson, na primjer, poznat je po svojoj filozofiji, koju je 1943. prvi napisao sin osnivača kompanije. Početna rečenica glasi: “Vjerujemo da je naša prva odgovornost ona prema pacijentima, liječnicima i medicinskim sestrama, majkama i očevima i svima ostalima koji koriste naše proizvode i usluge.”

Odluka tvrtke 1982. da brzo prekine proizvodnju Tylenola, jednog od svojih najprodavanijih proizvoda, i dobrovoljno povuče svih 31 milijun boca koje su već bile distribuirane u cijeloj zemlji, ilustrira kako su čelnici kompanije živjeli u skladu s njegovom filozofijom. Odluka je donesena nakon što je nekoliko ljudi na području Chicaga umrlo nakon gutanja tableta za koje je utvrđeno da su kontaminirane cijanidom. Iako je opoziv kratkoročno bio skup, naširoko se pamti kao model dobrog vodstva i upravljanja krizom.

Učiniti ono što je ispravno nije uvijek jednostavno, naravno, osobito tijekom kriza, kada golem stres i pritisak mogu zamagliti naš osjećaj vrijednosti. Harry Kraemer, profesor liderstva u Kelloggu i izvršni partner privatne investicijske tvrtke Madison Dearborn, ističe da je jedno od glavnih načela koje lideri moraju prihvatiti čvrsto vjerovati da će učiniti pravu stvar i učiniti najbolje što mogu. Ako se okružite ljudima u koje vjerujete i čije su vrijednosti u skladu s vašima i u skladu sa vrijednostima organizacije, ne morate sami shvatiti što je ispravno u tim situacijama. Zajedno ćete odrediti pravu stvar, a zatim postupiti najbolje što možete.

Biti vođen vrijednostima također znači znati kada otići kada niste usklađeni sa svojim okruženjem, bilo da se radi o vašim kolegama, šefu, upravi ili vrijednostima i svrsi vaše tvrtke. Imajte mudrosti znati razliku između onoga što možete, a što ne možete promijeniti.

Budite autentični.

Kada je napustio Best Buy 2020., Huber Joly poslao je e-mail višem menadžemntu i članovima uprave te video oproštaj svim zaposlenicima kompanije. “Volim te!” bio je naslov e-maila. Zaposlenicima je zaključio video sa sličnim osjećajima. Ogoliti svoje srce i svoju dušu na ovaj način bilo bi nezamislivo nekoliko godina prije. Poput mnogih lidera njegove generacije, dugo je vjerovao da emocije nisu namijenjene za dijeljenje u poslovnom kontekstu.

“Budi”: Budi svoj, svoje pravo ja, cijelo ja, najbolja verzija sebe. Budite ranjivi. Budite autentični. Biti ranjiv i autentičan ne znači sve pretovariti na svoje kolege. Za lidere to znači dijeljenje emocija i borbi kada je prikladno i korisno za druge.

Kako su mnogi od nas bili prisiljeni raditi od kuće preko videa tijekom protekle dvije godine, otkrili smo više sebe – djecu, pse, mačke, probleme s wifi-jem itd. To nije uvijek bilo ugodno ili lako. Ali svi smo se morali vidjeti u novom svjetlu, kao puna ljudska bića. Zaposlenici očekuju da i lideri budu ljudi. Ovo počinje time što se činimo ranjivima, uključujući i priznavanje onoga što ne znamo. Brené Brown ističe da je ranjivost u središtu društvene povezanosti. A društvena povezanost je zauzvrat u središtu poslovanja.

***

Način na koji upravljamo ima duboke implikacije na ljude oko nas i na način na koji poslujemo. Ne možemo transformirati kompanije, i općenito kapitalizam, osim ako ne razmislimo o tome tko smo kao lideri, a posebno o sljedećim pitanjima:

  • Jeste li odlučili kakav lider želite biti?
  • Kako biste opisali svoju svrhu?
  • Kako biste opisali svoju ulogu?
  • Što činite da stvorite okruženje u kojem drugi mogu napredovati i cvjetati?
  • Kome služite?
  • Koje vas vrijednosti definiraju?
  • Dajete li sve od sebe da budete autentični, pristupačni i ranjivi?

Dakle, počnite od sebe. Budite vođa kakav trebate biti. Budite promjena koju želite vidjeti.

Prijavite se na naš Newsletter

Možda Vam se sviđa

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste u redu s tim, ali možete odbiti ako želite. Prihvati Opširnije