Petak, 17 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

7 loših savjeta koji se redovno udjeljuju poslovnim ženama

Mlade žene koje ulaze u radnu snagu obično su preplavljene širokim rasponom savjeta za karijeru koji će im pomoći da uspiju. Iako je većina ovih savjeta vjerojatno dobronamjerna, to ne znači da će svi biti korisni. Zapravo, vjerojatnije je da će mnogi prijedlozi ovjekovječiti nego smanjiti rodnu pristranost, legitimiziranjem statusa quo, fokusiranjem na popravljanje žena, a ne sustava, i okrivljavanjem žena što se ne ponašaju kao nesposobni muškarci.

Uz toliko savjeta, teško je znati što slijediti, a što zanemariti. Stoga slijedi popis popularnih prijedloga za koje vjerujemo da ih je najbolje zanemariti: stvari koje žene često čitaju ili čuju, a koje im mogu nanijeti više štete nego koristi.

Jednostavno izbjegavate slijedeće prijedloge:

1) Pronađite mentora.

Potičemo vas da izbrišete riječ “mentor” iz svog rječnika i zamijenite je s “šampion”. Mentor je topao i nejasan pojam koji sugerira pristupačne razgovore, savjete i rame za plakanje. Šampion je netko tko će učiniti da vam se stvari dogode. Ženama ne trebaju mentori. Ženama je potrebno ono što muškarci stalno dobivaju – netko tko je spreman za njih biti oprezan. Šampion je netko tko iza zatvorenih vrata lupi šakom po stolu u upravi i kaže: “Ako u proračunu ima mjesta samo za jedan bonus, on ide Marti, a ne Marku.” Drugim riječima, šampion je predani sponzor koji ima agenciju za utjecaj na ljude na vrhu i koristit će je da vam pomogne, netko tko će biti vaš vjeran ambasador i gurati vas da napredujete — čak i ako to znači ugrožavanje njihovog ugleda.

Da biste pronašli svog šampiona, odaberite osobu na poziciji moći koja nije seksist, a posebno se ne boji izazvati status quo. To može (i u savršenom svijetu bi) biti žena, ali brojke nam govore da je, trenutno, vjerojatnije da će to biti muškarac. Zašto? Budući da u korporativnom svijetu još uvijek postoji ogroman jaz u moći između spolova, a statistički gledano, muškarci se i dalje više promiču i zauzimaju više uloga na višoj razini od žena. Štoviše, iako je apsolutno neophodno da žene podržavaju i podižu jedna drugu, istraživanja pokazuju da žene koje dođu do vrha ipak moraju prevladati pristrane stereotipe kako bi tamo ostale. Ili su pod pritiskom da se prilagode. A to vam može otežati da govorite i da vas se sluša.

Kako bismo promijenili ovu lažnu i zastarjelu dinamiku moći, vjerujemo da je odgovor dobiti više žena na rukovodećim pozicijama, u sobama za sastanke i u upravi. No, koliko god zvučalo staromodno, vjerojatno će nam trebati potpora muškaraca da to učinimo.

Jednom kada pronađete prvaka kojem vjerujete, pretvorite ga u svog saveznika.

Pokažite svoje talente, svoju želju i posvetite se utjecaju – neka se osjećaju ponosno što mogu govoriti u vaše ime. Baš kao što istraživanja pokazuju da izvršni direktori koji imaju kćeri obično ženama daju veću plaću (poprilično deprimirajući nalaz, budući da u logičnom svijetu muškarci ne bi trebali imati kćeri da bi cijenili žene), postoji mnogo neseksističkih saveznika koji su voljni da vam pomognu, ali ako ne tražite pomoć, nećete je ni dobiti.

2) Promijenite način na koji govorite.

Ženama se stalno govori da promijene svoj rječnik – da se manje ispričavaju, i da budu više asertivne. “Nemojte koristiti riječ ‘samo’ kao kvalifikativ.” “Prestani stalno govoriti ‘oprosti’.” “Ne pitaj za dopuštenje” i tako dalje. Ali pogodite što? Svijet bi bio puno bolje mjesto, a radno mjesto puno sretnije da umjesto da govorimo ženama da se manje ispričavaju, govorimo muškarcima da se puno više ispričavaju.

Većina problema koje imaju organizacije i nacije (npr. korupcija, maltretiranje, uznemiravanje i toksično ili destruktivno vodstvo) izravni su rezultati naših neuspjeha da obuzdamo ili inhibiramo moćne muškarce, a ipak smo neprestano zabrinuti zbog cenzuriranja žena. Bolji savjet za žene? Govorite slobodno i govorite kako god želite.

3) Budite samouvjereniji.

Velik broj kolumni sa savjetima posvećen je poticanju žena da steknu više samopouzdanja. Problem obično nije nedostatak samopouzdanja kod žena, već previše samopouzdanja kod muškaraca. Nedostatak samopouzdanja do te mjere da se sputavate ili ste previše zabrinuti da biste riskirali, očito nije dobar. Ali višak samopouzdanja jednako je problematičan. Prava količina samopouzdanja je ona koja je u skladu s vašom stvarnom kompetencijom. Ako ste podjednako realni u pogledu svojih talenata kao i u pogledu ograničenja, tada ćete moći premostiti jaz između toga koliko ste dobri i toga koliko dobri želite biti. Samozavaravanje je neprijatelj osobnog razvoja. Postajete bolji samo ako ste svjesni svojih nedostataka i ako ste ih spremni ublažiti.

Ipak, važno je napomenuti da je preklapanje između ljudi koji se osjećaju samouvjereno i ljudi koji su stvarno kompetentni samo 9%. Što znači da su te dvije karakteristike jedva povezane. U bilo kojem području života bolje nam je kada se kladimo na kompetenciju, a ne na samopouzdanje. Na primjer, biste li radije imali kardiokirurga, financijskog savjetnika ili pilota zrakoplova koji je samouvjeren ili kompetentan? Kao što je pandemija naglasila, postoje razorne posljedice odabira vođa na temelju njihovog povjerenja, kada nemaju kompetencije da to potkrijepe.

Svijet već pati od viška samouvjerenih vođa (nema nagrada za pogađanje kojeg su spola).

Osim toga, kao što svi znamo, povjerenje u žene se ne prima na isti način kao povjerenje u muškarce. Muškarci često krive žene što nisu asertivne, ali kada se doista “pokažu” kažnjene su jer se ne ponašaju na stereotipno “ženski” način. Dakle, ako se ne osjećate samouvjereno, ne dopustite da vam internet kaže da radite nešto pogrešno. Standard s kojim vas uspoređuju najvjerojatnije je pretjerano samopouzdanje – nešto što previše ljudi, a posebno muškaraca, ima tendenciju osjećati. U stvarnosti vrlo vjerojatno sasvim dobro stojite.

Upamtite da će samosvijest uvijek biti jača prednost od vjere u sebe, a na nju bi se trebali ugledati još mnogi ljudi. Ironično je da govorimo ženama da se oslobode svog sindroma dok mnoge korporacije imaju problematičnu povijest postavljanja previše samouvjerenih i nedovoljno kompetentnih muškaraca na položaje moći.

4) Pronađite ravnotežu između posla i privatnog života.

Muškarcima se rijetko govori da pronađu ravnotežu između poslovnog i privatnog života, pa zašto bi se to govorilo ženama? Umjesto toga, pronađite posao gdje im je stalo do vas. Potražite radno mjesto gdje oni koji su zaduženi za postavljanje pravila i stvaranje kulture znaju što je doista važno. Radite negdje gdje ljudi vjeruju vama i vašim talentima. Tamo gdje nema mikromenadžmenta i pretjerane usredotočenosti na to gdje se nalazite, što radite ili koliko sati ulažete u posao.

Jedna od prednosti pandemije je ta što poslodavce tjera da se usredotoče na rezultate, a ne na proces. Ili na ono što se isporuči, a ne na to gdje se fizički nalazite ili na to koliko prekovremenog rada ulažete. Neka vam posao odgovara životu, a ne obrnuto. A ako vaš poslodavac to ne shvaća, onda je to možda signal da biste trebali raditi negdje drugdje. Negdje gdje ljudi cijene kvalitetu vašeg života.

Najlakše mjesto za početak: Potražite tvrtke koje su osnovale žene ili ih vode žene. Ili one tvrtke gdje je u vodstvu i višem menadžmentu više žena nego muškaraca. Možda već znate da startupi s više žena na čelu nadmašuju svoje konkurente. A osnivačice su uspješnije od osnivača iako dobivaju manje sredstava. No uz to, globalna studija pokazala je da zaposlenici u tvrtkama koje vode žene “uživaju više autonomije i posebno su zadovoljniji politikom rada od kuće u usporedbi s tvrtkama koje vode muškarci”.

Budući da su žene često prisiljene na poduzetništvo zbog staklenog stropa i drugih rodnih predrasuda kod svojih poslodavaca, one su više motivirane za zapošljavanje i pomoć ženama, jer su prošle kroz isto iskustvo.

5) Lažirajte dok ne uspijete.

Nemojte ništa lažirati. Umjesto toga, počastite se. To jednostavno znači govoriti o svojim postignućima, namjerama i viziji na način na koji će vas drugi prepoznati. Radi se o pukim činjenicama. Sve što trebate učiniti jeste početi ih izgovarati naglas.

Naravno, stvari bi bile drugačije – i možda racionalnije – da živimo u svijetu koji nagrađuje stvarni talent i naporan rad, promičući ljude na temelju zasluga, a ne spola.

6) Samo budite svoji.

Lakše je reći nego učiniti. Nažalost, u mnogim radnim okruženjima, uspjeh u karijeri ovisi o razumijevanju kako drugi očekuju da se ponašate i prilagođavanju postojećim ulogama i konvencijama. I, opet, kao što svi znamo, biti ono što jesi kao žena drugačije se prima nego biti ono što jesi kao muškarac.

Što biste trebali učiniti umjesto toga? Potražite radno okruženje koje razumije i pruža ono što je Google još 2015. identificirao kao značajku broj jedan za timove s visokim učinkom: psihološku sigurnost. Psihološka sigurnost — sposobnost članova tima da budu ranjiviji jedni pred drugima, da mogu biti iskreni i otvoreni bez straha od posljedica — ono je što pokreće uspjeh u radu i što vam omogućuje da doista budete ono što jeste.

Kako pronaći radno mjesto koje cijeni i pruža psihološku sigurnost? Jednostavno: samo nekome tko tamo radi postavite ova pitanja:

  • Smatrate li da se u vašoj organizaciji ljudi stvarno osjećaju sposobnima govoriti i slobodno dijeliti svoja mišljenja?
  • Rade li ljudi s različitim iskustvom na svim razinama vaše tvrtke? (Ovo također možete provjeriti istraživanjem ljudi koji sjede u njihovom rukovodećem timu ili pregledavanjem njihovih trenutačnih zaposlenika na LinkedInu.)
  • Osjećaju li različiti kandidati da tamo pripadaju?
  • Jesu li različita mišljenja i pogledi zastupljeni u cijeloj organizaciji i u vašem timu?
  • Osjećate li da vam kolege i nadređeni čuvaju leđa?
  • Koliko se često ljudi u organizaciji ispričavaju jedni drugima?
  • Kako se postupa sa zaposlenicima s obiteljima o kojima se treba brinuti, posebno s majkama?

Njihovi odgovori će vam reći ono što trebate znati. Postoje i stranice koje vam omogućuju da steknete dojam o kulturi tvrtke prije nego što se prijavite ili prihvatite ponudu.

7) Zatražite savjet.

Zašto? Vaša intuicija i instinkt daleko su vrjedniji od bilo kojeg savjeta. I, nažalost, premalo su korišteni u poslovnom svijetu u kojem žene stalno primaju prekomjerne količine savjeta, bilo da su ih tražile ili ne. Učinite nešto na što vas nikad ne potiču – manje tražite savjete, više slušajte svoj instinkt.

Da biste to učinili, morate prestati mariti što drugi ljudi misle. Strah od onoga što drugi ljudi misle je jedina naj paralizirajuća dinamika u poslu i u životu. Umjesto toga, pogledajte unutra. Kada se suočite s izazovom, obratite pažnju na svoj odgovor. Što želite raditi? Što mislite koji je pravi sljedeći potez? A onda to i isprobajte.

Ako pogriješite, učite iz svoje greške. Ako uspijete, učinit ćete to prema vlastitim standardima. Vjerujemo da ćete otkriti da što više slijedite svoju intuiciju o tome što je ispravno ili pogrešno, kada djelovati, a kada ne, za što se boriti, a od čega odustati, to će vaši uspjesi biti vrjedniji. A kada ne uspijete, i to će biti prema vašim vlastitim standardima.

Vjerujte vlastitim instinktima. Oni predstavljaju savjete nekoga tko će uvijek imati na umu vaše najbolje interese.

***

Ova zadnja točka jednako se odnosi na ono što mislite o našim prijedlozima. Samo bismo rekli da će kao opće načelo, radeći suprotno od onoga što korporativni svijet govori ženama da rade, vjerojatno postići bolje rezultate. Iako se ovo može činiti kontraintuitivnim, malo je dokaza o napretku oko rodne ravnopravnosti nakon godina medijskih publikacija i poslovnih gurua koji govore ženama da budu samouvjerenije, da se priklone, da nađu mentora ili traže više savjeta. Da budemo sigurni, kratkoročno bi vam moglo biti bolje da se ponašate kako se očekuje i prilagođavate se statusu quo – ali napredak se ne događa ako održavamo nepravedan i nemeritokratski sustav. Vrijeme je za drugačiji pristup.

Izvor: HBR Ascend; prijevod i prilagodba: Financa.ba (prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak)

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno