Priče o uspjehu često se vežu uz velikane u svim segmentima, pa tako i u tehnološkom svijetu. Obično čujemo za razne priče o uspjehu Applea, Facebooka, Googlea… No postoji mnoštvo malih kompanija koje su daleko od očiju i interesa javnosti a koje polučuju uspjeh.
U dinamičnom krajoliku poduzetništva postoje neki skriveni dragulji koji su se tiho pojavili i postali glavni igrači. Neki od njih pojavili su se doslovno preko noći. Ovi manje poznati startupi u tišini preoblikuju svoje industrije i daju značajan doprinos globalnom tržištu. Njihove priče primjer su istinske inovativnosti i odlučnosti, ali i pokretanja poslovanja u pravom trenutku, piše GoDigital. Od revolucionarnog napretka u biotehnologiji do revolucije u financijama kroz fintech-aAko želimo nekome na jednostavan način objasniti što je f..., ove tvrtke dokazuju da nije uvijek veličina ono što diktira utjecaj.
DoorDash: više od dostave hrane
DoorDash su 2013. godine osnovala četiri studenta Stanforda – Tony Xu, Andy Fang, Stanley Tang i Evan Moore. Ono što je započelo kao mala služba za dostavu hrane u kampusu Stanforda, brzo se proširilo u tehnološki potkovanu logističku tvrtku. Transformirali su industriju dostave hrane. Ponudili su praktičnu platformu koja povezuje potrošače sa širokim rasponom restorana. DoorDash je revolucionirao način na koji ljudi naručuju hranu, što je dovelo do neviđenog rasta.
Osnivači su započeli s malim ambicijama, upravljajući DoorDashom kao startupom u svojim studentskim sobama. Osobno su se bavili svime, od kodiranja aplikacije do isporuke, osiguravajući da razumiju zamršenost poslovanja iz prve ruke. Ovaj praktičan pristup omogućio im je da dobiju vrijedne uvide i poboljšaju svoju uslugu. Kako je aplikacija postajala sve popularnija, DoorDash je početkom 2014. osigurao svoje prvo značajno financiranje. To je omogućilo timu da proširi svoje operacije na nekoliko gradova diljem SAD-a. Posvećenost startupu zadovoljstvu kupaca, učinkovitoj logistici i pravovremenim isporukama priskrbili su im sve veću bazu lojalnih kupaca.
Kako je DoorDash širio svoja krila na druge gradove diljem Sjedinjenih Država, startup je usvojio inovativne strategije kako bi se istaknuo na konkurentnom tržištu. Tvrtka je predstavila svoju pretplatničku uslugu DashPass, mameći kupce neograničenim isporukama uz fiksnu mjesečnu naknadu. Osim toga, strateška partnerstva s renomiranim lancima i lokalnim restoranima dodatno su povećala njihov doseg. Pandemija COVID-19 pokazala se ključnim trenutkom za DoorDash. Postao je ključna usluga za mnoge tijekom karantene. Uz brzu prilagodbu beskontaktnoj isporuci i sigurnosnim mjerama, tvrtka je doživjela izniman porast potražnje i izašla na burzu krajem 2020.
UiPath: pionir automatizacije u digitalnom dobu
Putovanje UiPath-a započelo je u Bukureštu u Rumunjskoj, gdje je Dines, zajedno s timom istomišljenika, krenuo u stvaranje softverskih robota koji bi mogli oponašati ljudske radnje u ponavljajućim zadacima, oslobađajući tako zaposlenike da se usredotoče na strateški i kreativniji rad. Njihova je vizija bila demokratizirati automatizaciju, čineći je dostupnom tvrtkama svih veličina i industrija. Dines, bivši Microsoftov inženjer, predvidio je transformativni potencijal automatizacije ponavljajućih zadataka uz pomoć softverskih robota, i tako je rođen UiPath.
Platforma tvrtke omogućuje tvrtkama da automatiziraju svoje back-office procese, povećavajući učinkovitost, smanjujući ljudske pogreške i omogućujući njihovoj radnoj snazi da se usredotoči na više strateških zadataka. UiPathovo sučelje prilagođeno korisniku i opsežna biblioteka unaprijed izgrađenih modula za automatizaciju, brzo su ga učinili omiljenim među poduzećima diljem svijeta.
Kako bi ostao ispred u okruženju automatizacije koji se brzo razvija, UiPath je prihvatio mogućnosti umjetne inteligencije (AI) i strojnog učenja. Ova strateška integracija omogućila je softverskim robotima da uče iz ljudskih postupaka i donose inteligentne odluke, značajno povećavajući vrijednost automatizacije.
UiPathova neumoljiva potraga za inovacijama, u kombinaciji sa strateškim akvizicijama, proširila je njegove mogućnosti izvan RPA. Tvrtka je prihvatila umjetnu inteligenciju i strojno učenje, stvarajući inteligentna rješenja za automatizaciju koja su poboljšala produktivnost i donošenje odluka. 2021. UiPath je izašao na burzu, postigavši procjenu od više milijardi dolara. Time se čvrsto učvrstio kao jedna od vodećih sila u revoluciji automatizacije.
Instacart: redefiniranje kupovine namirnica s dostavom na zahtjev
2012. su ga osnovali Apoorv Mehta, Max Mullen i Brandon Leonard. Instacart je odlučio promijeniti način na koji ljudi kupuju namirnice. Ideja je bila jednostavna, ali revolucionarna. Omogućili su kupcima da kupuju namirnice online i da im se dostave na kućni prag za samo sat vremena. Uspjeh Instacarta ovisio je o strateškim partnerstvima s raznim lancima trgovina mješovitom robom, pružajući im digitalni izlog i rješenje za dostavu. Instacartov poslovni model omogućio mu je brzo širenje svoje usluge u raznim gradovima u SAD-u. Tvrtka se oslanjala na neovisne izvođače, poznate kao “Instacart kupci”, koji su primali narudžbe putem aplikacije i ispunjavali ih kupnjom za kupce u partnerskim trgovinama. Ovaj pristup smanjenju imovine omogućio je Instacartu učinkovito skaliranje bez potrebe za opsežnom logističkom infrastrukturom. To je omogućilo tradicionalnim trgovcima mješovitom robom da prihvate e-trgovinu bez velikih ulaganja u svoju infrastrukturu.
Kako je potražnja za online kupnjom namirnica naglo rasla, osobito tijekom pandemije, Instacart je iskoristio priliku i brzo se proširio. Tvrtka je predstavila Instacart Express, pretplatničku uslugu koja nudi besplatnu dostavu i druge pogodnosti, dodatno potičući kupce da se prebace na digitalnu kupovinu namirnica. Sposobnost Instacarta da se brzo prilagodi promjenjivim preferencijama potrošača i njegov fokus na stvaranje besprijekornog iskustva kupnje postavili su tvrtku kao glavnog igrača u prostoru dostave namirnica u svom području djelovanja. U 2022. godini, Instacart je imao vrijednost od 39 milijardi dolara i 75 milijuna aktivnih korisnika.
Atlassian: osnaživanje timova softverskim rješenjima
Godine 2002. dva studenta iz Australije, Mike Cannon-Brookes i Scott Farquhar, osnovali su Atlassian. Ovaj startup za misiju je imao da timovima osigura inovativne softverske alate jednostavne za korištenje. Njihov prvi proizvod, Jira, promijenio je pravila igre za programere softvera, pojednostavljujući upravljanje projektima i praćenje problema. S početnim ulaganjem od samo 10.000 dolara, dvojac je započeo svoj poduzetnički pothvat, stvarajući proizvode koji su zadovoljili potrebe programera softvera.
S uspjehom Jire, Atlassian je nastavio širiti svoju ponudu proizvoda, uvodeći Confluence za timsku suradnju, Bitbucket za kontrolu verzija i Trello za vizualno upravljanje projektima. Svaki od ovih proizvoda nadopunjavao je jedan drugi, omogućujući timovima nesmetan i učinkovit rad. Atlassianov jedinstveni poslovni model, koji se uvelike oslanjao na marketing “od usta do usta”, potaknuo je njegov rast. Predanost tvrtke pružanju vrhunske korisničke podrške i njezina živa zajednica korisnika potaknuli su lojalnost brendu.
Godine 2010. Atlassian je kupio Bitbucket, koji je programerima pružio platformu za hosting i suradnju na repozitoriju koda, potičući učinkovito upravljanje kodom i kontrolu verzija. Nastavljajući svoj niz inovacija, Atlassian je 2017. kupio Trello, vizualni alat za upravljanje projektima koji koristi ploče, popise i kartice za organiziranje zadataka i projekata. Trellovo korisničko sučelje i fleksibilnost učinili su ga omiljenim među timovima u različitim industrijama. Atlassianov pristup rastu potaknut je samoposlužnim poslovnim modelom, gdje se korisnici mogu jednostavno prijaviti za besplatna probna razdoblja i kasnije prijeći na plaćene planove ako pronađu vrijednost u proizvodima. Ovaj je model osnažio timove da eksperimentiraju s alatima i iskuse njihove prednosti iz prve ruke, što je dovelo do širokog prihvaćanja.
Danas, Atlassianov paket softverskih rješenja koriste milijuni timova širom svijeta, što ga čini pokretačkom snagom u prostoru za suradnju i razvoj softvera. U 2022. godini, Atlassian je imao vrijednost od 50 milijardi dolara i više od 175.000 korisnika.
Tri faktora za uspjeh: Inovacija, originalnost i upornost
Iza svake uspješne tvrtke stoji grupa osnivača vizionara i strastvenih timova koji se usuđuju sanjati velike snove, izazvati norme i poremetiti status quo. Iako su startupi o kojima smo govorili postigli golem uspjeh, njihova putovanja nisu bila bez izazova. Suočili su se sa žestokom konkurencijom, snašli se u složenosti skaliranja i prilagodili se rastućim zahtjevima tržišta. Putovanja ovih kompanija pokazuju da veličina u startup svijetu može proizaći iz predanosti, inovativnosti i ustrajnosti, ali i odličnog tajminga. Ovi manje poznati divovi, nekoć skriveni u sjeni, postali su istaknuti transformacijom svojih industrija, ostavljajući trajan utjecaj na globalno tržište.