Sigurno već znaš da je pružanje usluga najbolji način da brzo zaradiš novac bez ulaganja. Kad to znaš, jasno ti je da i pružanje usluga ima svoje granice, bilo da su to granice tvog kapaciteta ili visine prihoda koji na taj način možeš zaraditi. Ako znaš i da u stvarnom životu ništa nije onako kako izgleda i zvuči na prvi pogled, nastavi čitati! Najbolji odgovori na kompleksna pitanja sadrže u sebi niz dodatnih dimenzija.
Kako, dakle, brzo zaraditi? Najtočniji odgovor na pitanje o brzoj zaradi je – ovisi. Pogotovo ako namjeravaš zaraditi bez prethodnih ulaganja, tvoja zarada je ograničena najmanje sa tri strane:
- onim što može zaraditi tvoje tijelo,
- vremenom koje imaš na raspolaganju, i
- tvojim znanjem.
Koliko je načina da zaradiš bez ulaganja?
Zgodni YouTube doktor dao je dobar pregled 10 načina kako se može legalno zaraditi od vlastitog tijela. Ako prodaješ svoje vrijeme, možeš pronaći posao i poslodavca, ali to traži drugu vrstu ulaganja i nije tema ovog teksta.
Ako želiš raditi od kuće, a imaš vještine kojima možeš nekome olakšati život i poslovanje – možeš postati virtualni asistent. Postoje i edukacije o tome i na hrvatskom i na engleskom, a Sanja čak radi istraživanja koja kažu da je njihova prosječna (bruto) zarada u Hrvatskoj 1230,00 eura mjesečno.
Želiš zaraditi više od prosjeka?
Čim čitaš ovaj tekst, vjerujem da imaš znanje i da o tom imaš dokaze, bilo da se radi o diplomama i certifikatima, recenzijama ili preporukama koje dobivaš. Ako nisi sigurna, predlažem brzi test:
a) Jesi li u stanju to što znaš objasniti nekome tko nije tvoje struke?
b) Možeš li nekome tko jeste tvoje struke argumentirati kad se ne slažeš s njim/njom?
U slučaju da je jedan od prethodnih odgovora negativan, to je dobar znak da imaš prostora za dalje napredovanje i više zarade!
Kad su oba odgovora pozitivna, to je signal da nastaviš čitati dalje jer imaš dobre šanse da (još više) povećaš svoje prihode!
Tri načina kako povećati zaradu
- Povećati broj prodanih usluga ili proizvoda
Kad se radi o znanju, to se može odnositi na veći broj prodanih tečajeva, više sati savjetovanja, više prodanih primjeraka knjige ili softverskog rješenja. Gornja granica je tvoj kapacitet i vrijeme koje imaš na raspolaganju. - Povećati vrijednost jednog proizvoda ili usluge
To može biti viša cijena sata savjetovanja, online tečaj više vrijednosti ili skuplje prodate knjige ili softverska rješenja. - Povećati učestalost prodaje, odnosno više puta prodati isti proizvod ili uslugu
Kad se radi o satima rada, jasno je da postoje realna ograničenja. Jednostavno – ne želiš pregorjeti.
Dakle, jedini način da zarada neograničeno raste je – povećati vrijednost proizvoda ili usluga koje nudiš.
Koliko zapravo vrijedi tvoje znanje?
Znanje i ideje koje nosiš u glavi su najmanje dostupne tržištu. Istovremeno, ponuda je puno veća od tražnje, a i kapacitet zarade je ograničen. Dobre ideje su posvuda i potpuno su besplatne! To je jaka konkurencija znanju i idejama iz tvoje glave.
Prije nekoliko godina upoznala sam mladog stručnjaka koji je bio upravo završio tečaj digitalnog marketinga. Savršeno je znao kako treba izgledati kampanja za promociju jednog kozmetičkog proizvoda za žene i razumio je sva pravila marketinga. Njegovo znanje je bilo samo u njegovoj glavi; pa se kampanja nije dogodila, niti je informacija došla do kupaca. Shodno tome, ni njegova zarada od znanja nije bila realizirana.
Često se desi da mladi stručnjaci raznih struka vjeruju da diplome i certifikati mogu otvoriti vrata tržišta. Pomisle da se znanje iz njihovih glava, preko te verifikacije, automatski susreće s tržištem. Očekuju da pokazivanjem svojih akademskih dostignuća mogu lako unovčiti znanje.
Često, već pri prvom susretu s poslodavcima i klijentima – slijedi razočaranje. Može li se to razočarenje spriječiti? Naravno. Nije dovoljno da napraviš savršen CV i motivacijsko pismo. To je tek početak. Naredni korak je – umanjiti rizike i neizvjesnost i uskladiti očekivanja. Prvi (besplatan) korak u tome može biti – kreiranje digitalnih sadržaja ili optimiziranje LinkedIn profila. Naredna faza je dijeljenje tih sadržaja koristeći društvene mreže, sa prijateljima, uživo i online, pisanjem bloga ili kroz ponudu edukacija onima koji znaju manje od tebe.
Kako započeti ulaz u ekonomiju znanja? Savjetima koje nitko nije tražio
Sigurno ti se desilo da dobiješ savjet tipa da sam ja na tvome mjestu… koji te toliko iritirao da si samo zakolutao/la očima i odmahnuo/la rukom. Savjeti koje nitko nije tražio su ono što, po pravilu, nude svekrve i punice iz viceva. Ako svoje znanje dijeliš samo zato što nešto znaš, riskiraš da ostaneš u ovoj kategoriji. Ipak, dobro je za početak, probijanje leda i vježbanje vidljivosti.
Ponuda netraženih savjeta raste, a tražnja ne postoji (zato se i zovu NEtraženi). Shodno tome, tržišna cijena je oko nule ili čak negativna (čitaj: više štete nego koristi). Ponudu dodatno obogaćuje AI, koji ovakvih sadržaja može producirati beskonačno mnogo.
Koliko je brzo? Realno, možeš početi odmah, ili si već počeo/la davati netražene savjete i sadržaje. Nastavi učiti kako da svoj sadržaj činiš još korisnijim i zanimljivijim. Čim prije počni analizirati kako na tvoj sadržaj reagiraju tvoji pratitelji, jer će te to dovesti na narednu stepenicu piramide (na kojoj možeš zaraditi bolje).
Koliko je lako? Dovoljno je da odlučiš početi i nastaviš učiti. Korisno je da nastaviš učiti i napredovati prema višim stepenicama piramide.
Dobre i loše strane: Dobro je što je besplatno plasirati ovakve sadržaje i što su oni dobra vježba za zahtjevnije forme. Loše je što mogu preći u naviku, što samo doprinosi zagušenju informativnog i medijskog prostora.
Rizici: Ako ostaneš u polju netraženih savjeta, riskiraš razočarenja i iscrpljenost. Bolje je od znanja u glavi, ali možeš se nepotrebno izložiti negativnim komentarima, nasilju ili stresu.
Monetizacija korisnih informacija, zanimljivosti i zabave
Kad vladaš temom ili strukom, možeš početi pisati blog, objavljivati na društvenim mrežama… Ako imaš smisla za humor ili ako si u stanju prikupiti ili obraditi zanimljive, korisne ili zabavne informacije, sebi povećavaš šanse da se istakneš i zaradiš. Kako se zarađuje ovom vrstom znanja? Prodavanjem pažnje koju osvojiš nekome tko je spreman da to plati (sponzorima, oglašivačima ili drugim kreatorima marketinške tražnje).
Konkurencija ovom vidu kreiranja sadržaja su svi influenceri, mediji i svi kreatori korisnih, zanimljivih i zabavnih sadržaja. Ponuda je u rastu, a potražnja je ograničena kapacitetom pažnje koja je na raspolaganju. Ne zaboravi da su konkurencija u ovoj kategoriji (ekonomija pažnje) i spavanje, kao i ostale fiziološke potrebe koje traže vrijeme i pažnju ljudi.
Koliko je brzo? Možeš početi odmah objavljivati. Što prije počni osluškivati i analizirati kakav je odgovor na tvoj sadržaj. Čim prije, počni skupljati pitanja koja imaju tvoji pratitelji, jer će te to dovesti na narednu stepenicu piramide.
Koliko je lako? Ako si pismen/a, lako je. Ako znaš snimati video, lako je ili se može naučiti. Ako si spreman/a učiti, može se naučiti relativno brzo. Što više vježbaš, sve je lakše.
Dobre i loše strane: Umjesto što vrijeme na društvenim medijima provodiš konzumirajući sadržaje na kojima netko drugi zarađuje, možeš to vrijeme iskoristiti da počneš zarađivati. Loša strana je da postoji puno prevara i iluzija koje te mogu skrenuti s najlakšeg i najbržeg puta – od znanja do zarade.
Rizici: Lako je iscrpiti se pokušavajući slijediti trendove i pobijediti algoritme. Može se desiti da dobiješ neodoljivu ponudu sponzora koja se kosi s tvojim temeljnim vrijednostima.
Monetiziraj svoje znanje odgovarajući na postojeća pitanja
Ako svoje prisustvo na eventima, razgovore s prijateljima ili vrijeme provedeno na društvenim mrežama iskoristiš da odgovoriš na pitanja onih koji znaju manje od tebe, tvoje znanje i ideje postaju puno korisnije nego u prethodnim primjerima. Ako svoju vidljivost iskoristiš da pomogneš drugima da steknu znanje i vještine, imaš bolje šanse da svoje znanje i unovčiš. Kad su svjesni da nešto znaš, mnogi će biti spremni platiti da njima odgovoriš na njihova pitanja.
Što je pitanje specifičnije i što je tvoje znanje dublje, utoliko je konkurencija sve manja. Potražnja uvijek postoji i nastavlja se povećavati. Sve više problem nije u nedostatku informacija, nego u višku i zagušenosti. Ako si u stanju ponuditi prečicu do odgovora, utoliko vrijednost tvog znanja može još više rasti.
Koliko je brzo? Možeš početi odmah s objavama, a zarađivati počinješ čim naplatiš dodatni odgovor na pitanje na koje (još) nisi odgovorio/la.
Koliko je lako? Što bolje znaš tvoju temu ili struku, sve je lakše. Lakše je nego zarađivati premalo zato što ljubomorno čuvaš svoje znanje (samo) u svojoj glavi.
Dobre i loše strane: Dobro je to što na ovaj način gradiš personalni brend i povjerenje potencijalnih klijenata. Zahtjevno je to što ipak traži da svoje znanje stalno proširuješ, i da stalno kreiraš sadržaje.
Rizici: Ako za odgovore na postojeća pitanja koristiš vlastito vrijeme, odnosno ako moraš biti prisutan/a (uživo ili online), rizik je vezan za tvoj kapacitet i tvoju spremnost. Ako odgovore pretvaraš u proizvode koji su fizički ili digitalni (knjige, software ili online sadržaji), krađa intelektualnog vlasništva postaje velik rizik i preporučljivo je tražiti savjet stručnjaka.
Rješenja trenutnih problema najbrži su način za unovčiti znanje
Znaš kako najbolje napraviti plan objava za Instagram? Razumiješ kako se pišu projektne prijave? Jasan ti je proces od ideje do objave eBooka? Piši o tome, napravi template, tutorijale ili PDF upute. Nešto ćeš dati besplatno, a nešto ćeš naplatiti. Dodatno ćeš sebi otvoriti vrata za dodatni angažman.
Što je teže, konkurencija je sve manja. Puno toga je dostupno besplatno, ali uvijek ima šanse da doneseš nešto originalno, neki trik koji samo ti znaš, ili da na svoj način uradiš neki zadatak.
Koliko je brzo? Ako odmah počneš s pripremom, za par dana možeš imati proizvod koji ćeš ponuditi tržištu.
Koliko je lako? Ono što dobro znaš, neće ti biti teško. Zato biraj teme, procese i načine koji su tebi laki. Ako ih olakšaš i drugima, radije će platiti za tvoju pomoć i tvoje rješenje.
Dobre i loše strane: Lijepo je to što ne ovisiš o tuđoj dobroj volji jer znaš što je tvoj dio posla i na koji problem se odnosi tvoje rješenje. Loša strana je to što o svemu treba dobro komunicirati, kako bi svi koji rade s tobom imali isto razumijevanje i usklađena očekivanja.
Rizici: Ako za rješavanje problema koristiš vlastito vrijeme, odnosno ako moraš biti prisutan/a (uživo ili online), rizik je vezan za tvoj kapacitet i tvoju spremnost. Ako odgovore pretvaraš u proizvode (aplikacije ili online sadržaji), preporučljivo je tražiti savjet stručnjaka za zaštitu intelektualnog vlasništva.
Kako dugoročno osigurati bolje zarade svojim znanjem i idejama
Čitaš članak na blogu ili vijest s portala i poželiš odgovoriti da informacija nije točna ili da se nešto promijenilo ili da zapravo treba sagledati i druge strane priče? Možeš donijeti nove perspektive i odgovoriti na nečija buduća pitanja? Svojim znanjem možeš riješiti buduće probleme? To je najbolji način da značajno više zaradiš od svog znanja!
Previše je neprovjerenih informacija, površno napisanih sadržaja koje kreira AI, tako da kvaliteta postaje sve oskudnija. Tražnja uvijek postoji i očekuje se da ljudska inteligencija bude sve cjenjenija, pogotovo ako zna surađivati sa umjetnom inteligencijom. Što je teže dati nove odgovore i što je zahtjevnije ponuditi nove perspektive, konkurencija je sve manja.
Koliko je brzo? Ako imaš znanje već danas, možeš početi odmah. Što si vidljivija, to će ti biti lakše unovčiti znanje.
Koliko je lako? Najzahtjevniji aspekt ovakvog unovčavanja znanja je – hrabrost. Ponekad su autocenzura i sumnja u vlastite stavove jači od poriva da znanje i ideje podijeliš sa drugima. Sa druge strane, otvorenost da testiraš svoje zaključke i da proširuješ svoje znanje, čak i pod rizikom da (trenutačno) nisi u pravu, najbolji je način da svoje znanje ojačaš, unovčiš i širiš dalje.
Dobre i loše strane: Iako na prvi pogled djeluje lako i jednostavno, ova vrsta monetizacijeIzraz "monetizacija" može poprimiti različita značenja ov... znanja vrlo je zahtjevna. Upravo zato je to odličan način za bolju zaradu.
Rizici: Autentičnost i hrabrost nose sa sobom svoje rizike, kojih trebaš biti svjesna. Nekome mogu zasmetati tvoji stavovi, sigurno možeš očekivati negativne komentare ili čak prijetnje. Ako stojiš iza svoga znanja i ako stalno učiš, rizike ćeš podnositi lakše.
Kako najsigurnije napredovati i zarađivati bolje od svog znanja?
Preuzimam odgovornost i možeš se osloniti na mene. – izjava je koju možeš najviše naplatiti. Kad imaš znanje i iskustvo, to je jedina ponuda koju trebaš pokušati unovčiti. Znaš točan put, rizike, mogućnosti i vjeruješ sebi? Pretvori to u ponudu i monetiziraj!
Potražnja za ovakvom vrstom intelektualnih usluga je uvijek u porastu, a ponuda je ograničena. Možeš biti siguran/a da je to najbolji način da svoje znanje unovčiš elegantno i s najmanje rizika.
Koliko je brzo? Kad imaš sve potrebne sastojke, možeš početi odmah.
Koliko je lako? Najteži dio je izgraditi povjerenje da zaista možeš ispuniti obećanje.
Dobre i loše strane: Stjecanje vještina i iskustva te gradnja povjerenja traže vrijeme. Dobra strane je da, kad imaš potrebne sastojke, moguće je i relativno lako naučiti vještine komunikacije i prodaje.
Rizici: Najveći rizik sastoji se u spremnosti donošenja odluke da je ovo najbolji način da se znanje unovči. Nakon odluke, sve je lakše. Nebo je granica.
Zašto žene koje imaju znanje i ideje zapravo trebaju zaraditi bolje?
Zato da bi mogle svoje znanje dijeliti dalje. Zato da bi mogle svoje znanje proširiti i produbiti. Zato da bi mogle pomoći i drugima da znanjem mijenjaju svijet na bolje.
Izvor: zeneinovac.com