Velike njemačke luke poput Bremerhavna i Emdena, kao i Zeebrugge u Belgiji, suočavaju se s punim parkiralištima kineskih električnih automobila. Ali razlog nije samo manjak kupaca.
S obzirom na perspektivu špeditera, automobili su posebna roba. Nisu tako ogromni kao atomski reaktori ili naftne platforme, ali su preveliki da bi ih se jednostavno slagalo na police. Također, ne možete ih “ukrcati lopatom” poput ugljena ili kukuruza. Jer je svaka ogrebotina ili udubljenje na limu lako primjetno.
To znači da svaki automobil zahtijeva oko 10 kvadratnih metara prostora čak i kad stoji i čeka sljedeći korak. To postaje izazov za luke specijalizirane za transport automobila poput njemačkih Emdena i većeg Bremerhavna.
Emden je posebno poznata kao luka koncerna Volkswagen. Dok je Bremerhaven jedna od najvećih luka te vrste na svijetu. Julia Wagner iz BLG Logistics Group u Bremerhavenu ističe da svi poznati špediteri automobila redovito koriste njihovu luku, s više od 1000 dolazaka CarCarriera svake godine. To znači da se godišnje preveze preko 1,7 milijuna vozila, a njihovi skladišni kapaciteti su oko 70 tisuća vozila.
Situacija je ista svugdje u Europi
No i u luci vide kako su se stvari promijenile, najkasnije od prošle godine: „Dugo vremena smo tu imali 80 posto automobila za izvoz i ukrcaj, a 20 posto za uvoz i iskrcaj. Ali taj odnos je u međuvremenu nekih 50-50“, kaže glasnogovornica logistike. No isto tako je sve više automobila u luci, jednako kao i u dvostruko većoj luci od Bremerhavena, u belgijskoj luci Zeebrugge. „Tako je u svim europskim lukama u kojem se prekrcavaju automobili u velikim razmjerima“, svjedoči Elke Verbeelen iz luke Antwerpen/Brugge. „Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila, nego prije svega u tome da ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo.”
U tim lukama su frustrirani zbog nekih medijskih tvrdnji o “začepljenju” uvezenim automobilima. Ističu da još uvijek ima dovoljno mjesta i da u osnovi nema problema, osim ako se ne uzmu u obzir poteškoće proizvođača i distributera. Naravno, parkiranje u luci ima svoju cijenu. A tu su i troškovi “zamrznute” vrijednosti i kapitala koji je zarobljen između tvornice i kupca.
Nedostaje im potpore i kupaca
Čak i kada se radi o markama automobila koje čekaju u luci, teško je utvrditi uzrok zastoja. Proizvođači sa Zapada poput Tesla proizvode svoje automobile djelomično u Kini. Dok mnogi proizvođači automobila za tržišta Azije ili SAD imaju pogone tamo kako bi izbjegli carinske i druge troškove. Osim toga, određeni automobili nikada ne stoje samo na parkiralištu luke, već se transportiraju u kontejnerima – bilo da se radi o vozilima visoke kategorije ili posebnim vozilima za određene kupce. U luci nisu ni svjesni koliko takvih kontejnera postoji, ali to nije njihova briga.
Julia Wagner u Bremerhavenu primjećuje da električni automobili u Njemačkoj teže pronalaze kupce i duže ostaju u luci otkako su ukinute državne potpore za njihovu kupnju. Elke Verbeeln iz luke Zeebrugge dodaje niz drugih razloga za akumulaciju e-automobila u luci. Neki od razloga uključuju promjenu u načinu prodaje. Gdje sve više proizvođača nudi direktnu prodaju kupcima, zbog čega automobili ostaju u luci umjesto u izložbenim salonima predstavnika.
Neka “pametni” automobili to i dokažu
Uz to, broj automobila koji prolaze kroz europske luke je porastao. Iako još nije dosegnuo razinu prije pandemije koronavirusa, primjetno je više vozila nego tokom 2020. i 2021. godine. Nedostatak vozača u prijevozničkom sektoru na kopnu dodatno pridonosi tome da ti automobili duže zadržavaju u lukama, smatra Elke Verbeelen.
Osoblje predstavlja izazov i prilikom utovara vozila na brod. Uobičajeno je da jedan radnik upravlja vozilom i vozi ga na brod, uz pomoć još jedne osobe koja pomaže u smještaju prema planu utovara i zatim osigurava vozilo kako bi sigurno prešlo preko mora. List Ostfriesen Zeitung izvještava da koncern Volkswagen u luci Emden planira eksperiment s nazivom AutoLog: mnogi automobili već su opremljeni za autonomnu vožnju, te se radi na razvoju programa koji bi omogućio vozilima da samostalno dođu na svoje mjesto na brodu i kasnije se iskrcaju.
Ovaj projekt ima podršku njemačkog Ministarstva prometa i planira se provoditi do 2026. Uspjeh takvog projekta u luci Emden mogao bi rezultirati uštedom do 2000 radnih mjesta. A postoji potencijal da se ova tehnologija proširi na cijeli lanac distribucije, od tvornice do izložbenog salona. To bi moglo dovesti do značajnog oslobađanja prostora na parkiralištima u lukama.