Možda jeste primijetili a možda i niste ali – Skype nije ono što je nekada bio.
Skype su osnovali Niklas Zennstrom i Janus Friis. Lansiran je 2003., a mjesec dana nakon lansiranja već su imali nevjerojatnih milijun preuzimanja. Sa sigurnošću se može reći da je Skype bio jedna od onih rijetkih tvrtki koje su se uzdigle u zvijezde odmah nakon lansiranja — Impresivno!
Aplikacija za razgovore, video i poruke omogućila je ljudima da razgovaraju s prijateljima i članovima obitelji bez plaćanja naknada za razgovore na daljinu. eBay ga je kupio 2005. godine za 2,6 milijardi dolara. Logično, razlog zašto je eBay kupio Skype bio je eliminiranje šumova u komunikaciji između prodavača i kupaca u e-trgovini. Taj posao nije uspio kako je bilo planirano.
Do 2009. eBay je za 1,9 milijardi dolara prodao 70% Skypea investicijskoj skupini koju je vodio Silvershake. Do 2010., otprilike godinu dana nakon kupnje, uz gotovo monopol nad video pozivima, 25% videopoziva u svijetu bilo je putem Skypea na tržištu koje raste sa samo 5% na 6% godišnje. Na tržištu su se već pojavila nagađanja da Google i Microsoft žele kupiti Skype od eBaya.
Zatim je ušao Microsoft koji je za ovu tvrtku 11. svibnja 2011. godine platio 8,5 milijardi dolara. To je bila cijena koja 3 puta viša od procjenjene vrijednosti Skypea.
Čak i potpomognut najvećom svjetskom softverskom tvrtkom, Skype je usput doživio pad usput. Tijekom pandemije, potrošači i poslovni djelatnici okrenuli su se alatima kao što su Zoom i Meta WhatsApp, a sada postoji i veliki broj opcija za brzo povezivanje s grupama prijatelja i kolega preko pametnih telefona.
Skype ljudi i dalje vide prvenstveno kao jedan na jedan.
Jim Gaynor, Microsoft
Microsoft je promovirao Skype uz Outlook i Windows, piše CNBC. Čak je i obogatio aplikaciju svojim Bing chatbotom s generativnom umjetnom inteligencijom. Ali brojke još uvijek ne izgledaju dobro.
U ožujku 2020. Microsoft je rekao da je Skype imao 40 milijuna aktivnih korisnika. Od tada broj je pao na 36 milijuna. Nasuprot tome, Teams, Microsoftova novija aplikacija za komunikaciju, povećava se s gotovo 250 milijuna mjesečnih korisnika u srpnju 2021. na rekord od preko 300 milijuna u prvom tromjesečju ove godine.
COVID-19 mijenja sve
Bila je to savršena oluja loše sreće.
Skype je, kao odgovor na zahtjeve kupca, napravio promjene u svojoj aplikaciji. Ali potrebno je vrijeme da se loše stvari isprave – i baš kad je Skype krenuo, svijet je pogodila globalna pandemija. Odjednom je veliki broj uredskih radnika trebao pouzdanu aplikaciju za videokonferencije kako bi ostali u kontaktu sa svojim suradnicima.
I tako se Skypeov zaokret prema društvenim mrežama pokazao kao jako loša strategija. Aplikacija je stekla reputaciju one s nepotrebnim značajkama. A nepotrebne značajke bile su posljednja stvar koja je ljudima trebala kada su pokušavali obaviti posao tijekom pandemije.
Umjesto toga, korisnici su uglavnom pohrlili na Zoom. Uostalom, Zoom je bio jednostavan i lagan za korištenje – baš kao i “stari Skype”. Statistika sve govori. Između 2020. i 2021. Globalni tržišni udio Zooma porastao je za 22,3%. U isto vrijeme, Skype je pao za nevjerojatnih 25,8%, piše yoozoom.
Ali Zoom nije bio jedini konkurent u borbi za prevlast u videokonferenciji. Upravo vlasnik Skypea, Microsoft, pokrenuo je komunikacijski paket pod nazivom Teams 2017. I, kako smo prethodno spomenuli, tržišni udio Teamsa prestigao je Skypeov 2021. godine.
Ovdje se, logično, postavlja pitanje: zašto je Microsoft lansirao proizvod koji ga stavlja u izravnu konkurenciju samom sebi?
Evo u čemu je stvar. Kada je Microsoft predstavio Teams, vjerojatno nije razmišljao o njemu kao o konkurenciji Skypeu. Microsoft imao ambicije da se Skype razvije u potpunu društvenu mrežu, dok bi Teams mogao napraviti nišu na poslovnom tržištu.
Pandemija je te planove stavila na čekanje. Kako su svi ionako ostali kod kuće, razlika između “društvene” i “poslovne” aplikacije postala je puno manje važna.
I, jednostavno, Teams je bio bolje rješenje za videokonferencije. Bio je – i jest – majstor za sve: moćan alat za poslovnu komunikaciju koji je mogao poslužiti i kao jednostavan način za razgovor s prijateljima.
***
Jaan Tallinn, jedan od osnivača Skypea, rekao je da je, iako je prošlo više od desetljeća otkako je napustio Skype, to još uvijek njegova zadana aplikacija za pozive.
Nije jasno koliko dugo će Skype još postojati, ali još uvijek se drži na mjestu.
Skype ostaje sjajna opcija za ljude koji ga vole i koji se žele povezati putem poruka, audio i video poziva i chata Bing.
glasnogovornik Microsofta