U nekom trenutku svoje karijere, sigurno ćete raditi za lošeg šefa. Ankete dosljedno pokazuju da oko 75% zaposlenika u bilo kojoj organizaciji smatra svog šefa najstresnijim dijelom svog posla. Razumljivo je stresno raditi za vođe koji pokazuju teške osobine ličnosti poput narcizma ili impulzivnosti. Perfekcionizam je osobina o kojoj se manje govori, ali vrlo česta.
Istraživanja pokazuju da je perfekcionizam u porastu i da utječe na način na koji radimo, uključujući našu volju, trud i motivaciju. Bez obzira na to jeste li i sami perfekcionist ili ne, izgledno je da ćete nekada raditi za jednog perfekcionistu. Ako ste dva zrna graška u mahuni, ovo bi moglo biti dobro. Ali što ako niste? Kako naći način da se slažete i da radite s ovim tipom osobnosti?
Odgovor na ovo pitanje je složen. Prvi korak uključuje razumijevanje tipa perfekcionista za kojeg radite. Pogledajmo pobliže osobine perfekcionizma shvaćene iz znanstvenog kuta i kakva ponašanja, na temelju istraživanja, možete očekivati od šefa perfekcionista.
Tri dimenzije perfekcionizma
Perfekcionizam može biti i štetan i bezopasan. Dijagnoza uvelike ovisi o kojoj vrsti perfekcionizma govorimo. Istraživači razlikuju tri dimenzije perfekcionizma, koje se razlikuju po izvoru i zahtjevima. Ove se dimenzije preklapaju do određenog stupnja, tako da vaš šef može pokazivati karakteristike više njih odjednom. Zato ima smisla razmotriti njihove jedinstvene aspekte i posljedice.
Slučaj 1: Slatki limunovi
Samoorijentirani perfekcionizam (SOP) opisuje ljude koji su za sebe postavili iznimno visoke standarde. Ljudi visoko u ovoj kategoriji žele biti savršeni u svemu što rade i ambiciozno se predaju ciljevima.
Šefovi koji pokazuju ovu osobinu nisu uvijek štetni za svoje članove tima. Kroz dvije studije u otkriveno je da su menadžeri s visokim SOP-om prijavili – pomalo iznenađujuće – malo korektivnih ponašanja. I bili su skloni jamčiti zaposlenicima visoku autonomiju. Također je otkriveno da su svjesni svojih snaga i slabosti te otvoreni za kritičke povratne informacije. Vjerojatno kako bi se držali svojih ciljeva i bili “savršeni” šef. Dakle, ako vam ovo zvuči kao vaš šef: čestitamo! Možda ste osvojili jackpot.
Slučaj 2: Opori limunovi
Društveno propisani perfekcionizam (DPP) odnosi se na uvjerenje da ljudi oko vas od vas očekuju besprijekornost. Ljudi s visokim DPP-om boje se pogriješiti i ne zadovoljiti standarde drugih. Lako se nađu pod stresom i često su zabrinuti.
U istraživanju, menadžeri s visokim stupnjem DPP-a izvijestili su o višem ponašanju nadgledanja, kao što je trenutačno reagiranje na pogreške čim se pojave i provjera rada zaposlenika na pogreške ili odstupanja od standarda. Vjerojatno ćete dobro surađivati s ovim šefom ako ste pouzdan član tima, poštujete svoje rokove i ne dajete razloga za zabrinutost (ili pokazujete još više kontrolirajućeg ponašanja). Ipak, pritisak će svakako biti prisutan. Ali moglo je biti i gore!
Slučaj 3: Kiseli limunovi
Ovo vam je vjerojatno palo na pamet kada ste pročitali naslov ovog članka. Perfekcionizam orijentiran na druge (POP) karakteriziraju iznimno visoki standardi za druge i visoka kritičnost prema njima.
Pronašli smo lidere s visokim POP-om koji pokazuju isto ponašanje kontrole kao što je opisano u kategoriji DPP-a. Povrh toga, u slučaju pogrešaka reagiraju ogorčeno i neprijateljski s ponašanjem koje se može opisati kao zlostavljanje. POP je više od pukih očekivanja visokih performansi. Već velika očekivanja (bez neprijateljskih reakcija) rezultiraju značajnim stresom i brigom izvan posla. Možemo samo nagađati da pritisak koji šefovi s POP-om vrše na svoje članove tima rezultira još većim stresom.
Postoji li način da se napravi limunada?
Ne postoji jedinstveno rješenje za upravljanje šefom koji je perfekcionist i kojemu je jako teško ugoditi. Jedna je studija pokazala da bi zaposlenici uvijek radije radili s kolegom “ne perfekcionistom” u odnosu na tri gore opisana slučaja. Iznimka je bila da su zaposlenici koji su bili visoko u POP-u lakše zamislili rad s drugim POP-kolegom. Rad sa SOP osobnostima nije težak. Ali ako ste zapeli s gorkim ili kiselim šefom, evo nekoliko savjeta kako sačuvati zdrav razum.
Neka vide vaš trud.
Istraživanje je otkrilo da radnici s visokim stupnjem SPP-a i POP-a kontroliraju stvari, ne vole griješiti i imaju “oko” za detalje. Ako ovo zvuči kao vaš šef, onda ste vjerojatno navikli na mikroupravljanje.
Možete obeshrabriti takvo ponašanje tako da svom šefu pokažete da ste motivirani i predani kao i oni. Drugim riječima, budite dosljedni i pouzdani. Na primjer, prije sastanaka jedan na jedan zapišite svoje ciljeve, planove kako ih postići, a zatim zatražite povratnu informaciju od svog šefa kako biste bili sigurni da ste usklađeni. Na taj način im dajete osjećaj uključenosti u proces.
Komunikacija je ključna za ove ljude, stoga ih redovito obavještavajte i vodite evidenciju njihovih odgovora. Možda će vam ta evidencija trebati. To je također odličan način da svom šefu pokažete koliko ste organizirani. Koja je dobra strana obavljanja svog ovog posla? Vaš trud će vas učiniti boljim zaposlenikom.
Postavite granice.
Šef će vam sigurno s vremena na vrijeme ići na živce. Normalno je osjećati se frustrirano ili ljuto. Dopustite sebi da iskusite ove emocije, ali dajte sve od sebe da ih ostavite na poslu i da zaštitite svoj dom.
Da biste se odvojili od tih emocija, možete slušati glazbu tijekom putovanja na posao ili prošetati do kuće. Kod kuće sebi dajte vremena i prostora za oporavak i bavite se aktivnostima koje vas tješe i vesele. Dajte prednost onome što volite, bilo da se radi o igranju video igrica, vježbanju ili jednostavnom slušanju glazbe.
Možete pokušati i s pasivnijim oblikom oporavka, poput čitanja ili meditacije – bilo što što će vam skrenuti misli s posla i spriječiti iščekivanje stresa sutrašnjice. Iako su mali, ovi trenuci mira mogu vam dati potrebnu energiju da se nosite sa situacijom prije nego budete spremni za ozbiljniju promjenu.
Dajte sebi pozitivne povratne informacije.
Vjerojatno je da čak i ako radite dobar posao, on nikada neće biti “dovoljno dobar”. Osobito ako radite za šefa s nerealnim očekivanjima. Dajte sebi pohvale koje trebate i zaslužujete.
Odvojite pet minuta, jednom tjedno, da razmislite o ciljevima koje ste zapisali i budite ponosni na ono što ste postigli. Za to vrijeme možete čak vježbati da sebi date neke pozitivne afirmacije. Ako drugi članovi vašeg tima podijele vaše iskustvo, možete to čak učiniti zajedničkim ritualom. Možete sami sebi biti najbolji motivatori i podizači. Pregledavanje vaših postignuća, čak i ako je tako jednostavno poput označavanja stavke s popisa obaveza, povećat će vašu samoučinkovitost.
Stanite uz svoje pogreške.
Ljudi smo i svi griješimo – čak i vaš šef perfekcionist. Dopustite sebi poneki neuspjeh, čak i ako vaš šef to ne odobrava. Svaki neuspjeh je prilika za učenje i trebali biste ga cijeniti jednako kao i svoje uspjehe. Ako ste pogriješili, priznajte to (nikada to ne skrivajte), obavijestite svog šefa što ste naučili i kako ćete sljedeći put izbjeći istu situaciju.
Upoznajte svoje resurse podrške.
Istraživanja pokazuju da resursi podrške mogu djelovati kao tampon protiv stresa na poslu. Vaš šef možda nije dobar resurs za vas, ali vaš tim se možda suočava sa sličnim problemima. Ne podcjenjujte svoje kolege. Potrudite se doprijeti do pouzdanih kolega i razmijeniti svoja mišljenja i strategije o tome kako se nosite sa stresom. U ovome ne morate biti sami. Možda su isprobali taktiku koje se vi niste sjetili.
U redu je otići.
Konačno, morate znati kada je vrijeme za odlazak. Možda ste vi osoba koja čini sve što može kako bi se slagala sa šefom perfekcionistom. Međutim, nitko ne bi trebao prihvatiti štetne okolnosti ili ostati u situacijama koje ga tjeraju da sumnja u svoj integritet ili da se stalno ponižava.
Ako pronađete priliku promijeniti timove unutar svoje organizacije ili otkrijete posao koji će vam ponuditi profesionalne izazove, a ne samo izazovnog šefa, razmislite o prijelazu na sljedeće poglavlje. Isto tako, ako je vaša situacija vrlo toksična, dajte sebi dopuštenje da budete proaktivni i tražite zdravije radne prilike. Vaša dobrobit je najvažnija stvar.
***
Sjajno je raditi s ljudima kojima je stalo do kvalitete posla. Ali perfekcionisti idu korak dalje i rad za njih može biti iscrpljujući. Iako šefovi perfekcionisti mogu biti nepoželjni, također možete iskoristiti priliku da preinačite situaciju, težite izvrsnosti i profesionalno napredujete. Vrijedno je vašeg vremena i energije za upravljanje situacijom ako njihovo ponašanje nije samo sabotiranje (što utječe na tim i vas), a možete pronaći načine da postavite svoje granice. Ali imajte na umu da je u redu nastaviti dalje ako ne možete riješiti situaciju.
Izvor: HBR; prijevod i prilagodba: Financa.ba