Modna industrija oduvijek je bila u tijesnoj vezi s tehnološkim inovacijama. Od prvih šivaćih mašina do razvoja sintetičkih tkanina, tehnologija oblikuje teksturu i trajnost odjeće. Danas, uz brzi razvoj digitalnih tehnologija, moda ulazi u novu eru. Umjetna inteligencija, proširena stvarnost, blockchainTermin blockchain jednostavno se može prevesti na hrvatski ... i 3D tisak transformiraju način interakcije između dizajnera, proizvođača i potrošača.
Jedna od najistaknutijih inovacija je e-trgovina. Godina 2020. ubrzala je razvoj e-trgovine, što je dovelo do digitalne revolucije. Mnogi brendovi oslanjali su se na svoje web stranice tijekom pandemije i ograničenja. Kvalitetni proizvodi za cijelu obitelj sada su dostupni putem sigurnih online prodavnica. Prema prognozi eMarketer-a, e-trgovina je činila samo 13,8% maloprodaje 2019. godine. U 2020. godini taj je broj narastao na 17,8%, a 2022. do 21%.
Ovaj nagli rast e-trgovine rezultat je promjena u ponašanju potrošača, piše Seebiz. Ljudi su se sve više okretali online kupovini zbog nemogućnosti odlaska u prodavnice. Pandemija je ubrzala već prisutan trend i donijela dugoročne promjene u poslovnim modelima. Brendovi su bili primorani unaprijediti svoje digitalne platforme kako bi zadovoljili rastuću potražnju. Pružanje boljeg korisničkog iskustva na mreži postalo je ključno za prilagodbu novim tržišnim uvjetima.
Rizik online kupovine
Kupovina odjeće putem interneta često nosi rizik – odgovara li odjeća? Virtualne kabine za isprobavanje, koje koriste tehnologiju proširene stvarnosti (AR), rješavaju ovaj problem. Poznati brendovi koriste AR kako bi korisnicima omogućili “isprobavanje” odjeće putem svojih uređaja. Prema istraživanju NielsenIQ-a, 61% kupaca preferira kupovinu od poduzeća koja nude isprobavanje putem AR-a.
Tehnologija AR radi tako da uređaj koristi kameru za hvatanje slike korisnika. Softver zatim projektira digitalne modele odjeće ili naočara u realnom vremenu. Ovaj proces ne simulira samo izgled, već dodaje i realistične teksture i svjetlosne efekte. Na taj način, iskustvo postaje gotovo identično stvarnom isprobavanju.
Modna industrija suočava se s izazovom, jer je stopa vraćanja proizvoda kupljenih online znatno porasla. U slučaju odjeće, stopa vraćanja često dostiže 50%. U prosjeku, stopa vraćanja za e-trgovinu iznosi 18,1%, dok se u fizičkim prodavnicama kreće između 8-10%. Podaci Soocial-a pokazuju da se samo oko polovine vraćenih artikala može ponovno prodati. Ostatak obično završava na deponijama, čime moda postaje drugi najveći zagađivač na svijetu.
AR kao rješenje
Međutim, AR nudi rješenja za smanjenje tih problema. Omogućujući kupcima da vizualiziraju proizvode u 3D i virtuelno ih isprobaju, AR značajno smanjuje stopu vraćanja. Prema izvještaju Shopify-a, korištenje 3D vizualizacija dovelo je do smanjenja vraćanja za 40%. Kompanija SeekXR zabilježila je smanjenje od 25% zahvaljujući AR tehnologiji.
Osim smanjenja vraćanja, AR podržava i održivu modu. Potrošači postaju svjesniji utjecaja svojih kupovina na okoliš. Potražnja za održivom i etički proizvedenom odjećom raste. Procjene sugeriraju da će do 2026. godine 24% svih maloprodajnih kupovina biti obavljeno putem interneta. Ova situacija naglašava hitnost inovativnih rješenja poput AR-a.
Tehnologija je omogućila novu dimenziju personalizacije u modi. Potrošači sada mogu detaljno kreirati vlastite dizajne odjeće. Ono što je nekada bilo rezervirano za luksuzne brendove, sada je dostupno široj javnosti. Platforme koriste 3D modele kako bi kupcima omogućile prilagodbu svakog aspekta svojih modnih komada. Ovaj trend potiče kupce da izraze svoju individualnost i jedinstveni stil. Zahvaljujući naprednim tehnologijama, personalizacija postaje standard u industriji.
Interaktivna digitalna iskustva kao marketing
Interaktivni marketing također je prošao transformaciju zahvaljujući tehnološkim inovacijama. Marketinške kampanje više nisu ograničene na klasične vizualne ili video formate. Koristeći AR i VR, modni brendovi nude interaktivna iskustva koja omogućuju dublju povezanost s potrošačima. Kreiranje interaktivnih digitalnih iskustava kroz igre i virtualne svjetove postalo je popularno. Ovi prostori omogućuju korisnicima istraživanje modnih kolekcija na inovativan način. Takvi marketinški potezi angažiraju korisnike kroz igru i povezuju brendove s mlađim generacijama.
U svijetu mode, NFTKratica NFT sastoji se od tri riječi: “non-fungible token... (nezamjenjivi tokeni) postaju sve značajniji. Oni omogućavaju kupcima posjedovanje ekskluzivnih digitalnih modnih komada. Ove digitalne verzije mogu se nositi u virtualnim prostorima ili prodavati kao kolekcionarski predmeti. NFT tehnologija donosi novu dimenziju vlasništva u modi. Kupci mogu posjedovati digitalne predmete u svojim virtualnim avatarima i preprodavati ih.
Tehnologija je transformirala modnu industriju na mnoge načine. Od načina na koji kupci kupuju odjeću, do procesa dizajniranja i promocije. S razvojem novih digitalnih alata poput AR, NFT i 3D tiska, modni svijet postaje interaktivniji. Ova transformacija omogućava veću kreativnost i efikasnost. Također redefinira način na koji percipiramo modu u digitalnom dobu. Modna industrija budućnosti bit će oblikovana tehnologijom, s naglaskom na održivosti, personalizaciji i inkluzivnosti.