Istog rujna, prije točno 15 godina, na stranicama Applea pojavilo se pismo Stevea Jobsa upućeno korisnicima iPhonea. Povod je bilo značajno sniženje cijena novih telefona (4GB i 8GB). Nije to bio dolar ili pet, bio je to popust od 200 dolara.
Kao čelni čovjek velike kompanije poput Applea, njezin vizionar i glavni kreativni direktor, Jobs je znao iznenaditi svojim postupcima te tvrdoglavim i ekscentričnim potezima. Ali ovo pismo je izvrstan primjer kako se poduzetnik ispričava, priznaje krivnju i pokazuje veliko poštovanje prema svojim kupcima i korisnicima.
Za mnoge kritičare, Jobsove suradnike, pa čak i konkurente, ovo je pismo vrhunac umijeća isprike i primjer dokle može ići, prenosi bonitet.
Od 599 do 399
Jobs se u pismu poziva na veliki broj mailova koje je primio i pročitao, u kojima ga se uglavnom kritizira zbog odluke da dva mjeseca nakon izlaska iPhonea 8GB spusti cijenu uređaja sa 599 dolara na 399 dolara.
“Prvo, siguran sam da smo donijeli pravu odluku da snizimo cijenu za 8GB sa 599 USD na 399 USD i sada je pravo vrijeme da to učinimo… iPhone je daleko ispred konkurencije i sada će ga još više ljudi moći priuštiti.” “Apple ima koristi od što većeg broja kupaca ispod haube iPhonea i vjerujemo da će nam cijena od 399 dolara pomoći u tome”, napisao je Jobs u pismu.
Zanimljivo je da se veliki menadžer ne ispričava vjernim kupcima zbog drastičnog sniženja. Ne. Čak objašnjava da je Appleu važno dobiti što više kupaca, a ovo je pravi potez za to. Zanimljivo je, a može se nazvati i presedanom, da netko iz tvrtke Apple, a prije svega Steve Jobs, objašnjava i opravdava bilo koji njegov postupak.
Steve Jobs i tehnologija
U nastavku Jobs nastavlja u maniri velikog zaljubljenika u tehnologiju koji zna da su to i njegovi kupci. Kako bi olakšao bol starim kupcima i onima koji su već iskeširali 599 dolara za novi iPhone, a onda se razočarano pobunili i s pravom se osjećali prevarenim za 200 dolara, Jobs je većinu njih umirio s nekoliko riječi:
“U svijetu tehnologije sam više od 30 godina i mogu reći da je put bio neravan.” Uvijek se nešto mijenja i popravlja i uvijek je netko prije akcije kupio novi proizvod po punoj cijeni, uvijek je nešto novo, uvijek je novije, telefon ili operativni sustav, svejedno. To je život s tehnologijom.
Ako čekate bolju cijenu ili bolji nadograđeni model, nikada nećete kupiti tehnološki proizvod jer će uvijek biti nešto bolje ili jeftinije u ponudi”, napisao je Jobs u znak podrške tehnološkim entuzijastima.
Ono najvažnije za kraj
Najvažniji dio pisma je Jobsov konkretan potez da se ispriča i na neki način iskupi. I dalje ne odustaje od činjenice da je Apple dobro odlučio snizivši telefon za 200 dolara. U početku, tvrtka priznaje da moraju učiniti bolje za svoje stare i vjerne klijente, iako im je stalo do novih kupaca.
“Naši stari kupci nam vjeruju i mi moramo opravdati njihovo povjerenje u ovakvim trenucima.” Zato smo odlučili svima koji su kupili iPhone od Applea ili AT&T-a i koji nemaju rabat ili neki drugi popust dati kredit od 100 USD za kupnju bilo kojeg proizvoda u Apple Storeu ili Apple Online. Detalji su u tijeku i bit će objavljeni na stranici. Stay tuned”, napisao je Jobs na kraju i službeno se ispričao jer su neki kupci iPhonea bili razočarani. Potvrdio je da Apple daje sve od sebe kako bi ispunio visoka očekivanja.
Bila je 2007. i Jobs nije znao da će Apple biti najbolja tvrtka na svijetu (ili možda jest). No on je jako dobro poznavao i razumio kvalitetu i proizvoda i kupca.
Lekcija iz Jobsa je jasna:
Kada pogriješite, ispričajte se, priznajte to i popravite to najbolje što možete. Mnogi na odgovornim položajima vjeruju da je isprika slabost. Nije. Ako ste u krivu i odbijate se ispričati, i dalje ste u krivu. Nisi zato jači, ti si loš.
Velika je moć isprike.