Subota, 23 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Tko je biznismen koji je svoje milijune poklonio u dobrotvorne svrhe?

Nikada nisam želio biti biznismen, priznao je u pismu javnosti Yvon Chouinard obrtnik koji je zaradio milijarde razvijajući tvrtku Patagonia koju je nedavno službeno donirao dobrotvornom fondu. Sav novac će se koristiti za borbu protiv klimatskih promjena.

„Počeo sam kao majstor, izrađujući planinarske cipele za sebe i prijatelje. Zatim sam prešao na garderobu. I, kako postajemo svjesni uništavanja okoliša, Patagonia je odlučila promijeniti način poslovanja. Ako uspijemo činiti pravu stvar za Zemlju i pritom zaraditi novac za plaćanje računa, možemo utjecati i na kupce i druge tvrtke, a možda usput i promijeniti sustav“, dodaje Yvon Chouinardu pismu javnosti.

Veliki dio (98%) dan je organizaciji Holdfast Collective, a preostalih 2% otišlo je Patagonia Purpose Trustu, profitnoj tvrtki s misijom očuvanja zdravog okoliša.

Riječ je o 100 milijuna dolara godišnje (što ovisi o poslovanju tvrtke).

Patagonija je osnovana prije 50 godina i ovogodišnji prihod je 1,5 milijardi, dok se vrijednost Chouinard procjenjuje na 1,2 milijarde.

Obrtnik koji je zaradio milijarde

U završnom dijelu pisma upućenog javnosti Chouinard je o sebi i poslovanju tvrtke napisao:

‘Idemo u javnost’, ali bolje je reći ‘idemo sa svrhom’. Umjesto da iz prirode izvlačimo vrijednost i pretvaramo je u bogatstvo za investitore, iskoristit ćemo bogatstvo koje Patagonija stvara da zaštitimo izvor svog bogatstva.”

Chouinard (83) poznat je po skromnosti. Kolege hvale njegove iznimne liderske sposobnosti i jedinstven stil. Njegovo poslovanje svih ovih godina analitičari svrstavaju u ‘kapitalizam u svom najboljem izdanju’.

Sama pojava Chouinard preplanulog planinskog tena, u toplim puloverima i kariranim košuljama dovoljno govori o njegovoj iskrenosti kada kaže koliko je predan svojoj viziji. Njegova ustrajnost je nevjerojatna i do posljednjeg dana kao vlasnika Patagonije nije ga vodio profit, već svrha – da učini sve što može da planet učini ‘zdravijim’.

Od 1985. Chouinard je obećao 1% ukupne prodaje pokretu For The Planet. Nije se bojao tužiti državu i odgovorne ni zbog premještanja nacionalnih spomenika ni zbog odgađanja sajmova radi očuvanja okoliša. Patagonija je prešla na organsku proizvodnju pamuka, izdavali su knjige kao alate za aktiviste. Sve je bilo podređeno povjerenju kupaca u brend i sve je bila slika pouzdanog vodstva.

Ne bojte se

Chouinard poruka svima koji se bave biznisom je da se ne trebaju bojati raditi drugačije, možda čak i suprotno od ustaljenog. Poklanjanjem svoje tvrtke i sam je pokazao kako se to radi. Potez nezabilježen u poslovnom svijetu, jedinstven i, priznat ćete, još uvijek inovativan.

Na primjer, dopustio je svojim kupcima da donesu kupljenu Patagonia jaknu s polomljenim patentnim zatvaračem, a patentni zatvarač bi besplatno popravljen. Tvrtka je također emitirala editorijale za održavanje takve odjeće i obuće kako bi korisnici mogli popraviti štetu nastalu neadekvatnom uporabom. Ovakvim pristupom, kao i sustavom pitanja i odgovora, višestruko je povećana prodaja i promet, a što je najvažnije, poraslo je povjerenje kupaca Patagonia opreme.

Sa svojim kao prema Planetom

“Yvon se prema kolegama ponaša kao prema Planeti. Nikada ga nije bilo briga kada će obaviti posao. Bitno je bilo samo da je učinjeno. Najvažnije mu je da su ljudi oko njega motivirani i maksimalno angažirani. Yvona Chouinarda nikad nije zanimala kruta poslovna politika”, pišu zaposlenici tvrtke Patagonia.

Na primjer, zaposlenici su smjeli raditi fleksibilno. Mogli su pecati kad je bila sezona ribolova ili surfati kad su valovi bili dobri. Čak je objavio i knjigu Let My People Surf. Otvorio je i uredski centar za brigu o djeci. Ponudio je produljeni  porodiljni i roditeljski dopust.

Nikad nije vjerovao u ‘izgaranje’ na poslu. Jedino je vjerovao u ravnotežu između privatnog i poslovnog života, što mu je bitno. I sam je od lipnja do studenog uzimao slobodne dane za ribolov, svjedoče Chouinardovi suradnici.

Ne postoji jedan način

Yvon Chouinard je tijekom svoje karijere i razvoja Patagonije rekao:

Postoje dvije vrste rasta.

Jedan rast je kad ojačaš
Drugo je kad se ‘udebljaš’
Moraš biti oprezan kad se počneš debljati.”

Chouinard je uvijek i redovito radio procjene rasta. I u vrijeme recesije i krize nastojao je stabilizirati stanje i tako pripremiti tvrtku za budućnost. Kada se pojave prepreke s kojima se svaki lider susreće, tajna je, kaže Chouinard, u preispitivanju načina na koji poslujete i primjeni novih koncepata. Svježe ideje, prilagođavanje i otvorenost promjenama dokazuju da nitko u poslu nije išao jednim putem.

Ne postoji isti put za sve koji žele uspjeti i koji rado uče. Tako je poslovao ovaj biznismen siguran da je sada Zemlja jedini dioničar tvrtke Patagonija.

Izvor:bonitet.com

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno