Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Monetizacija: što znači, kako funkcionira, vrste i primjeri

Sadržaj članka:

“Monetizacija” se odnosi na proces pretvaranja stavke koja ne donosi prihod u gotovinu. U mnogim slučajevima, unovčavanje ili monetizacija traži nove metode stvaranja prihoda iz novih izvora, kao što je ugrađivanje prihoda od oglasa u videoisječke društvenih medija kako bi se platili kreatorima sadržaja. Ponekad je monetizacija posljedica privatizacije, pri čemu se prethodno besplatna ili javna imovina pretvara u profitni centar—kao što je javna cesta koja se pretvara u privatnu uz plaćanje cestarine.

Pojam “monetizirati” također se može odnositi na likvidaciju imovine ili predmeta za gotovinu, piše Investopedia.

Razumijevanje monetizacije

Izraz “monetizacija” može poprimiti različita značenja ovisno o kontekstu. Vlade unovčavaju dug kako bi održale niske kamatne stope na posuđeni novac. No, ako se ukaže potreba, to također mogu učiniti kako bi izbjegle financijsku krizu. Tvrtke unovčavaju proizvode i usluge kako bi ostvarile profit.

Čini se da monetizacija ide ruku pod ruku sa suvremenim kapitalizmom. Proces monetizacije vrlo je važan za rast poduzeća ili drugog subjekta jer je ključan za njegovo strateško planiranje. Doista, pronalaženje novih načina da se inače neutralne ili skupe poslovne operacije pretvore u profitne centre cilj je današnjih poduzetnika i traže ga ulagači.

Komercijalna monetizacija na internetu

Web izdavaštvo i aktivnosti e-trgovine učinile su monetizaciju dobro poznatim konceptom. Vlasnici web stranica unovčavaju svoje web stranice stavljajući prostore na raspolaganje oglašivačima, čime zarađuju prihod od različitih vrsta sadržaja objavljenih na njihovim stranicama. Sofisticiraniji oblici web monetizacije uključuju stvaranje prodajnih tokova iz popisa pretplatnika i proizvodnju e-knjiga iz prethodno objavljenog sadržaja.

Kada ljudi pregledavaju web stranice i klikaju na poveznice oglašivača, vlasnici web stranica—bilo pojedinci ili velike medijske tvrtke—zarađuju novac. Vlasnici web-mjesta mogu biti plaćeni za broj puta kada su posjetitelji web-mjesta vidjeli oglase bez interakcije s njima, ovisno o dogovoru s oglašivačima. Ako web stranica privuče dovoljno posjetitelja, novac koji plaćaju oglašivači može dovesti do znatne zarade.

Ako određeno web mjesto ima dokazanu statistiku prometa, tvrtke mogu platiti više za postavljanje oglasa na početnu stranicu web mjesta ili određene stranice koje privlače veliki broj posjetitelja. Prodaja softverskih aplikacija (aplikacija), pretplata i multimedijskog sadržaja kao što su videozapisi i podcastovi dodatni su načini na koje tvrtke unovčavaju sadržaj.

Primjer komercijalne monetizacije na mreži

Mrežni servis za streaming glazbe Spotify, na primjer, uspio je unovčiti svoju uslugu streaminga ugradnjom vizualnog i audio oglašavanja u svoju platformu za “besplatne” korisnike. Oni korisnici koji žele ukinuti ove oglase mogu umjesto toga platiti redovnu pretplatu. U svakom slučaju, tvrtka je unovčila svoju uslugu među svojom bazom kupaca.

Monetizacija društvenih medija

Društveni mediji odveli su ideju monetizacije korak dalje. Osim ugrađivanja oglasa, platforme društvenih medija kao što su Meta (bivši Facebook) i Instagram prikupljaju korisničke podatke i podatke za izradu ciljanih reklamnih i marketinških kampanja. Ovdje se sami korisnički podaci unovčavaju i prodaju najboljem ponuditelju.

Meta

Za diva društvenih medija Meta, važnost unovčavanja korisničkih podataka je od najveća. Meta prikuplja sve vrste podataka od svojih korisnika, od demografskih podataka do klikova i povezanosti s društvenim mrežama.

YouTube

Slično Meti, YouTube—i sva druga svojstva u vlasništvu Googlea prikupljaju korisničke podatke zajedno s raznim dimenzijama. Tvrtka privlači više korisničkih podataka što korisnici dulje ostaju na Googleverseu, što uključuje YouTube, ali i stranice kao što su G-Mail, Google Search, Google Maps i Android OS.  Kada gledate YouTube videozapise, Google može ciljati oglašavanje i prodavati vaše podatke putem svojih platformi Adsense i Adwords na kojima se tvrtke nadmeću za priliku da vam prikažu svoje oglase.

TikTok

Osim postavljanja oglasa poput YouTubea, TikTok videozapisi unovčavaju/monetiziraju se kroz strateška preuzimanja brendova i izazove brendiranih hashtagova. Više od otvorenog plasmana proizvoda, ovi se oglasi pojavljuju odmah i ciljaju na određene korisnike te angažiraju korisnike da sudjeluju kroz izazove—što potiče stvaranje još više unovčenog sadržaja.

Twitter

Twitter dijeli svoje prihode u dvije kategorije: prodaju usluga oglašavanja, što čini većinu prihoda tvrtke, kao i licenciranje podataka i druge usluge. Osim ciljanih oglasa koji se pojavljuju kao tweetovi, Twitter također prodaje pretplate za pristup svojim podacima putem API-ja tvrtkama i programerima koji žele “pristupiti, pretraživati i analizirati povijesne podatke i podatke u stvarnom vremenu” na platformi.

Monetizacija državnog duga

Savezne rezerve SAD-a (Fed) unovčavaju državni dug kupnjom novčanica, računa i obveznica koje je izdala vlada—zajednički poznatih kao trezorski zapisi, koje, kao što naziv implicira, izdaje Ministarstvo financija SAD-a. Fed kupuje ove dužničke instrumente koristeći novostvoreni kreditni novac, koji vlada koristi za svoje operacije, a da zapravo ne mora tiskati višak fizičke valute. Ova vrsta monetizacije učinkovito stavlja vladin dug u bilancu Fed-a i stavlja likvidnost u financijski sustav.

Često postavljana pitanja

Što znači monetizacija?

Monetizacija (unovčavanje) doslovno znači pretvoriti nešto u novac. U praksi to znači pretvaranje stvari u aktivnosti, usluge ili imovinu koja stvaraju prihod.

Kako unovčiti nešto?

Strategije monetizacije nije uvijek lako otkriti. Društvenim mrežama trebalo je gotovo desetljeće da shvate kako korisničke podatke pretvoriti u znakove dolara. Prihodi od internetskog oglašavanja danas čine veliki dio monetizacije, ali unovčavanje korisničkih podataka može imati nove i drugačije svrhe koje imaju vrijednost za nekoga tko je voljan platiti za to.

Kako mogu unovčiti svoje YouTube videozapise?

Da biste počeli zarađivati na YouTubeu, morate dosegnuti dovoljno veliku publiku da bi se oglasi prikazani na vašim videozapisima zbrajali. Prema YouTubeu, također ćete trebati najmanje 4000 sati gledanja u posljednjih 12 mjeseci. Također i 1000+ pretplatnika za pristup YouTube partnerskom programu (YPP).

Neki popularni YouTuberi možda mogu zaraditi dodatni novac plasmanom proizvoda ili drugim oblicima korporativnog sponzorstva u svojim videozapisima. YouTube također ima značajku za uključivanje oglasa usred reprodukcije u videozapise od 8 minuta ili dulje, stvarajući veću zaradu za kreatore.

Kako mogu unovčiti Instagram?

Svoje angažirano praćenje obožavatelja možete iskoristiti za promoviranje robnih marki u zamjenu za plaćanje plasmanom proizvoda na Instagram postovima.

Također je moguće generirati prodaju za vlastite proizvode i usluge svojim objavama.

Zašto središnje banke unovčavaju državni dug?

Središnja banka unovčava svoj državni dug kada pretvara državne obveznice u kredit ili gotovinu. To se radi kako bi se upravljalo ponudom novca.  U nekim slučajevima i radi stvaranja dodatne likvidnosti kako bi se stimuliralo posustalo gospodarstvo.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno