Konsultanska kuća PWC je provela istraživanje među CEO-vima multikompanija u svijetu. Rezultati su pokazali 73 posto ispitanika očekuje da će doći do pada globalnog ekonomskog rasta u narednih 12 mjeseci. U anketi je učestvovalo 4.410 CEO-a u 105 zemalja i teritorija. Istraživanje je provedeno tijekom listopa i studenog 2022. godine.
Ovo je jako sumorna prognoza. Moramo priznati najpesimističnija prognoza globalnog ekonomskog rasta posljednjih 12 godina, od kada se radi istraživanje. Odgovori značajno odstupaju od optimističnih prognoza za 2021. i 2022. godinu. Najčešće su dvije trećine učesnika u anketi smatralo da će doći do poboljšanja ekonomskih prilika.
navodi se u izvješću PWC-a.
Navodi se da skoro 40 posto CEOa misli da za desetak godina njihove organizacije neće biti ekonomski održive ukoliko nastave poslovanje po sadašnjem modelu. Došlo je do pada od 26 posto samopouzdanja CEO-a u buduće izglede za rast vlastitih kompanija. U usporedbi s prošlom godinom radi se o najvećem padu u desetljeću. Rezultat se približio 2008-2009. godini za vrijeme financijske krize kada je negativan odgovor dalo 58 posto ispitanih. CEO-i predviđaju mnogobrojne neposredne izazove vezane za profitabilnost u vlastitim gospodarskim sektorima u narednih 10 godina, navodi se PWC istraživanju.
Navike potrošaća mjenjau profitabilnost industrija
Više od polovine anketiranih (56 posto) očekuje da će promjene u navikama potrošača uticati na profitabilnost. Osim navedenog ispitani očekuju da će na profitabilnost još utjecati promjene zakonske regulative (53 posto), manjak adekvatne radne snage (52 posto) i tehnološke promjene (49 posto).
Generalne direktore najviše brinu inflacijaInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre..., makroekonomska nestabilnost i geopolitički konflikt.
Rat u Ukrajini posebno zabrinjava
Rat u Ukrajini i rastuća zabrinutost zbog geopolitičkih žarišta u drugim djelovima svijeta tjeraju poslovne lidere da preispitaju različite aspekte poslovnih modela. Gotovo polovina ispitanika odlučuje za povećani nivo ulaganja u cyber sigurnost ili zaštitu privatnosti podataka (48 posto). 46 posto se odlučilo za korigiranje lanaca distribucije i osvajanja novih tržišta. 41 posto ih vidi svoju šansu kroz diverzifikaciju ponude proizvoda, odnosno usluga.
Reagujući na trenutnu poslovno ekonomsku klimu, CEO-i su svjeasni da poslovni uspjeh jedino donosi smanjenje troškova i poticanje rasta prihoda.
Nešto više od polovine ispitanika (52 posto) smatra da će u tekućoj godini smanjiti troškove poslovanja. 51 posto ih se odlučilo za povećanje cijena vlastitih usluga kako bi rastao prihod. 48 posto CEO-a će diverzificirati ponudu proizvoda i usluga.
Pohvalno je da, više od polovine, odnosno 60 posto se izjasnilo da ne planira da smanji broj radnika u narednih 12 meseci. Velika većina CEOa, 80 posto, navode da ne planiraju smanjenje prihoda u cilju zadržavanja mladih talentiranih zaposlenika i kako bi ublažili trend napuštanja zaposlenja.
Rizici i poslovna klima koje vladaju na tržištu, te s kojima se suočavaju kompamnije i društvo ne mogu se rješavati samostalno i izolirano. Zbog toga CEOi moraju nastaviti surađivati s širokim spektrom interesnih strana iz javnog i privatnog sektora kako bi delotvorno ublažili te rizike. Mora se izgraditi povjerenje i kreirati dugoročna vrijednost. Zajednički za vlastite interese, ali i za opće dobro.
Bob Moric, globalni predsjednik PwC