Kako ulazimo u posljednje mjesece 2023., uz optimizam zbog približavanja 2024. javljaju se osjećaji otupjelosti i ravnodušnosti. Izazvani su dugotrajnom krizom koja sa sobom nosi povećane troškove života i probleme povezane s klimatskim promjenama.
Dok je putovanje nekada bilo način bijega od života, 2024. godine putovanje jest život. Pokazalo je to istraživanje Booking.com-a. Više od tri četvrtine (78%) putnika otkriva da na odmoru najviše osjećaju da žive punim plućima. A njih 68% kada se vrate kući žele biti sličniji sebi dok su bili na odmoru. To je tako jer ih 68% misli i da je njihova najbolja verzija ona na odmoru. Osim toga, 2024. je godina velikih promjena koje sa sobom nosi umjetna inteligencija, pa putnici sve češće upotrebljavaju tehnologiju za svakodnevne poslove, prenosi Profitiraj. Zbog čega im ostaje više vremena za pomicanje granica mašte, povezivanje s vlastitom intuicijom i organiziranje uzbudljivijih iskustava.
Da bi istražio kako će putovanja ljudima omogućiti bijeg od rutine svakodnevice i život punim plućima, Booking.com proveo je istraživanje na više od 27.000 putnika iz 33 zemlje i teritorija. Te ih kombinirao s vlastitim podacima koje je stekao kao vodeća online platforma za putovanja. Tako su otkrili sedam predviđanja za putovanja u 2024.
1. Ljubitelji alternativnih identiteta
Godine 2024. putnici će više osjećati da žive punim plućima kada na odmoru izmisle svoj alternativni identitet. A više od trećine (37%) putnika ljudima koje sretnu na putovanjima pričat će izmišljene priče o svom stvarnom životu. Ti ljubitelji alternativnih identiteta obožavaju uzbuđenje koje im pruža utjelovljivanje svoje verzije 2.0 i trude se izmisliti svoju najbolju sliku. Pri čemu ih više od tri petine (62%) uživa u anonimnosti putovanja i prilici da budu netko drugi.
U prilog ideji da ljudi preuzimaju druge identitete na putovanju radi osjećaja da žive punim plućima ide to što ih više od dvije trećine (68%) smatra da su na odmoru najbolja verzija sebe. Jer mogu odbaciti inhibicije i prigrliti nove aspekte svojih osobnosti. A njih 42% čak je spremno unajmiti bolji automobil od onog koji voze kod kuće da bi bez ustezanja živjeli na visokoj nozi. Uz to, znatno više od polovice (57%) putnika na putovanjima osjeća „energiju glavnog junaka“ jer im se pruža prilika da postanu zvijezde vlastitog života.
Pseudonima i avatara ima u izobilju, kako u stvarnom životu, tako i putem virtualne i proširene stvarnosti. Ti pustolovni digitalni alternativni identiteti u metaverzumu mogu ići kamo god požele i raditi što god požele. A 2024. ljudi iza njih svoje će digitalne fantazije provoditi u stvarnost na stvarnim odredištima.
2. Ljubitelji hladnijih podneblja
Vrućina je službeno dostigla vrhunac uz paklene temperature koje živu u termometrima podižu na rekordne razine i uzrokuju toplinske valove diljem svijeta. Zbog nesnosnih vrućina povećava se broj putnika koji traže hladnija podneblja da bi se revitalizirali i osvježili. Većina putnika (51%) smatra da će u 2024. klimatske promjene utjecati na način na koji planiraju odmor. A više od polovice (56%) izjavilo je da će zbog nesnosnih vrućina na bližim odredištima odmor iskoristiti da se rashlade negdje drugdje.
Taj fenomen iskorištava očekivano povećanje popularnosti putovanja fokusiranih na vodu. Na kojima su topline podnošljivije i koja putnicima omogućuju da speru sve svoje brige. Tri četvrtine (75%) putnika slaže se da se u blizini vode istog trena osjećaju opuštenije. A više od trećine (36%) zainteresirano je za odmore fokusirane na vodu u 2024. Kako se ljudi budu odlučivali za odmor fokusiran na vodu, nova općeprihvaćena verzija meditacije ubrzo će postati osviješteno uranjanje u vodu. Koje kombinira trenutačno vrlo popularno plivanje u divljini i krioterapiju (hvala, Wim Hof). Taj novi oblik wellness putovanja koji budi osjećaj života punim plućima potaknut će povećanje popularnosti plutajuće joge, vodenih zvučnih kupki i meditacije na snijegu, baš kao i odmarališta za krioterapiju, podvodnih hotela i mermanije, pri čemu voda neće više biti u pozadini, već glavni sadržaj.
3. Putnici koji sve prepuštaju slučaju
Godine 2024. bit će dovoljno samo doći na odredište. Putnici se na odmoru sve češće žele prepustiti elementu iznenađenja, istražiti nepoznato i uputiti se u neistražena područja. Pri čemu ih više od polovice (52%) želi rezervirati putovanje iznenađenja na kojem je sve osim odredišta nepoznato do dolaska. Intuitivno pustolovan putnik iz 2024., koji želi pobjeći od monotonije svakodnevice i aktivno izbjegava ukalupljena iskustva, ne želi standardizirani odmor. Njih 56% želi skrenuti s utabanih staza, a trećina (34%) ih želi putovati s njima nepoznatim osobama.
Ti putnici koji žele sve prepustiti slučaju umjesto rigoroznog planiranja preferiraju slučajne susrete i nenadana iskustva, odriču se kontrole radi spontanog pristupa i životni im je moto carpe diem. Većina putnika (55%) ne želi strogo definirane planove prije putovanja u 2024. da bi mogli ići kamo god ih vjetar odnese. A više od dvije trećine (69%) ih preferira putovati samo uz okvirne planove da bi ih mogli mijenjati prema trenutačnom raspoloženju.
Turistička industrija na to već odgovara pružanjem fleksibilnih usluga potpomognutih tehnologijom. Te na taj način putnicima omogućuje otkazivanje, promjenu planova i kupnju uz odgođeno plaćanje pritiskom na gumb. Nova postignuća u području umjetne inteligencije, zahvaljujući kojima je već pokrenut Booking.com-ov AI planer putovanja, postat će općeprihvaćena 2024. 48% putnika planiranje putovanja prepustilo bi umjetnoj inteligenciji. A trećina baby boomera (30%) i svaki peti (20%) pripadnik “tihe” generacije napokon počinju prihvaćati umjetnu inteligenciju radi pomoći pri planiranju putovanja sljedeće godine.
4. Istraživači kulinarskih blaga
Istraživači hrane u 2024. na odmoru će temeljito istraživati povijest hrane da bi otkrili nova kulinarska blaga. A gotovo dvije trećine (61%) putnika više nego prije zanima povijest nezaobilaznih delicija na odredištu. Istraživače kulinarskih blaga ne zanimaju najnoviji kulinarski trendovi, već očuvanje vrhunskog umijeća pripreme tradicionalnih jela. I uz pomoć gastro turizma žele doživjeti jedinstvenu povijest, geografska obilježja i namirnice zaslužne za jedinstvenu kuhinju koja će probuditi njihova osjetila.
Četiri od pet (81%) putnika želi isprobati autohtonu kuhinju u 2024. i tradicionalni okusi u središtu su njihova interesa. Pri čemu prednost daju manje zastupljenim stvarima i otkrivanju tajni kultura koje su možda nestale ili su zaboravljene u drugim dijelovima svijeta. Očekujte porast autohtonih iskustava koja putnike vode stazama koje pričaju priču u pozadini hrane koja se poslužuje. Što povećava osjećaj ponosa i prihode za zajednice diljem svijeta.
Putnici gurmani u 2024. bit će eksperimentatori koji se prebacuju između digitalne i fizičke stvarnosti da bi svako otkriće pretvorili u uzvišeni višeosjetilni spektakl. A gotovo polovica (46%) putnika želi imerzivno gastronomsko iskustvo potpomognuto virtualnom i proširenom stvarnošću koje objedinjuje fizički i digitalni svijet. To obuhvaća ugođajno osvjetljenje, usklađene mirise i senzualne zvučne pozadine koje naglašavaju tragove prošlosti kulinarskih tradicija.
5. Putnici fokusirani na kvalitetu života
Kada im usred globalne nestabilnosti i iznimno užurbanog svijeta stvari kod kuće počinju izmicati kontroli, putnici čiji je život u rasulu rezerviraju specijalizirana putovanja fokusirana na samopoboljšanje . Čine to da bi ponovno počeli živjeti onako kako zaista žele. Novo doba turizma fokusiranog na spavanje, primjerice, otvara vrata stručnjacima za spavanje i vrhunskoj tehnologiji radi pružanja usluga. Za 58% putnika koji u 2024. žele putovati da bi se fokusirali isključivo na neometano spavanje.
Kada se radi o samcima, više od trećine (39%) putnika odvojilo bi vrijeme za odmor namijenjen sklapanju novih poznanstava na kojem bi mogli upoznati novog bračnog ili ljubavnog partnera. A više od trećine (35%) fokusiralo bi se na odmor namijenjen liječenju slomljenog srca nakon prekida veze. Za razliku od toga, kada se radi o osobama koje su još u vezi, četvrtini (24%) je produbljivanje povezanosti s partnerom glavni prioritet za putovanja u 2024. S druge strane, sve iscrpljeniji roditelji utjehu začudo traže u potpuno solo odmorima. Pri čemu ih većina (58%) u 2024. planira putovati bez djece i partnera da bi se fokusirali na svoju vitalnost.
Potaknuti da još više promijene svoj „stvarni“ život, polovica svih putnika (51%) otkrila je da bi im 2024. bio privlačan minimalistički način života agrarnih i autohtonih zajednica koji podrazumijeva samodostatnost. Osim povratka osnovama, fokus je na boljoj ravnoteži s prirodom i vremenskim uvjetima radi resetiranja svakodnevnog života kod kuće.
6. Ljubitelji „à la carte“ luksuza
Potaknuti krizom zbog povećanja troškova života i popularnim trendovima skrivenog bogatstva 2023. godine, putnici će u 2024. primjenjivati trikove za uštedu novca. I to da bi smanjili troškove i pritom odmore podigli na višu razinu „à la carte“ luksuzima. Uživajući u putovanjima u ulozi bogataša, barem nakratko. Ti ljubitelji posebno kreiranih iskustava žele izgledati bogato i pobjeći od stvarnosti koja podrazumijeva financijska odricanja. Ali zapravo su opsjednuti transparentnom potrošnjom i organiziranjem povoljnih planova putovanja uz pomoć umjetne inteligencije. Više od polovice (56%) putnika tražit će informacije i savjete od umjetne inteligencije dok su na odmoru. Da bi brzo i jednostavno poboljšali iskustva predloženim popratnim sadržajima i ponudama.
Uz to, polovica (50%) putnika u 2024. namjerava birati odredišta na kojima su troškovi života niži nego u njihovu domicilnom boravištu. Dok su putovanja na odredišta u blizini opcija za one koji će tražiti lažna luksuzna putovanja po povoljnoj cijeni da bi smanjili troškove u 2024. (43%). Mnogi (51%) putnici bit će spremni platiti dnevne propusnice za upotrebu sadržaja u hotelu s pet zvjezdica umjesto boravka u njemu. A sličan broj roditelja (47%) u 2024. planira svoju djecu na školskim praznicima povesti na putovanje izvan vrhunca sezone da bi bolje rasporedili novac.
7. Osviješteni esteti
Nekoć riječi održivo i otmjeno nisu nužno bile sinonimi, a riječi „ekološko putovanje“ prizivale su slike zastarjelih kampova. Pripremite se za kombinaciju dizajna i osviještenosti koja će utjecati na putovanja u 2024. te otvoriti nova i inspirativna vrata za putnike koji žele donositi svjesnije i odgovornije odluke. Ne samo za kratki odmor, već kao način života.
Prošla su vremena kada su se komfor i izuzetan dizajn povezivali isključivo s pretjerivanjem i ekstravagancijom. Jer sada sve više hotela i drugih jedinstvenih smještajnih objekata nudi inventivne, ali estetski atraktivne odgovore na značajne ekološke i društvene izazove. Gosti istančanog ukusa u potrazi su za impresivnom arhitekturom s ekološkim značajkama u svojoj srži. Pri čemu ih više od polovice (53%) traži smještaj s impresivnim inovacijama u pogledu održivosti. Tri petine (60%) želi ih vidjeti održivost na djelu. Dok ih gotovo dvije trećine (65%) na odmoru želi vidjeti prirodu prenesenu u zatvoreni prostor uz zelene prostore i biljke u smještajima.
Godine 2024. u zamjenu za doprinos nastojanjima za očuvanje okoliša održivi će planovi putovanja putnicima omogućiti pristup mjestima čijem očuvanju pridonose na najosvješteniji i najodgovorniji način. Veliki broj putnika zainteresiran je za održive aplikacije za putovanja u kojima mogu otključati nagrade (60%). Kao što su iskustva s lokalnim stanovništvom u manje poznatim područjima (47%) ili posjete udaljenim lokacijama kojima turisti inače imaju ograničen pristup (44%). Osviješteni esteti podsjetnik su da je moguće ponijeti kući sve dojmove s odmora, ali i izražen osjećaj svrhe radi dublje povezanosti s okolišem i lokalnim zajednicama po povratku kući.
Naša predviđanja za putovanja u 2024. godini odražavaju ideju da putovanje nije način bijega od života, već katalizator za život punim plućima. Od uzbudljivih avantura na novom odredištu do opipavanja bila nove kulture i svih ostalih iskustava, putovanja nam omogućuju da postanemo najbolja verzija sebe. U Booking.com-u misija nam je svima olakšati istraživanje svijeta i vjerujemo u moć putovanja da inspirira, transformira i obogati živote. Činimo sve što je u našoj moći da omogućimo izvanredna iskustva koja su usklađena s bilom svakog putnika u 2024. i dalje.
Arjan Dijk, viši potpredsjednik i direktor Odjela za marketing u Booking.com-u