Često se možete naći u situaciji u kojoj pažljivo objašnjavate svojem menadžeru kontekst situacije. No, prije nego dovršite, prekidaju vas i mijenjaju temu. Možda ste i sami jedva čekali podijeliti taktičke detalje, ali menadžer vraća fokus na širu sliku. Takvi trenuci mogu izazvati frustraciju i zbunjenost, iako mislite da radite ispravnu stvar.
Ovaj nesklad ne znači da je vaša ideja loša ili da nešto krivo radite. Problem često leži u različitim stilovima vođenja i načinu na koji ljudi komuniciraju.
Studije pokazuju da dvije osnovne dimenzije oblikuju komunikacijske stilove na poslu: dominacija i društvenost. Dominacija se odnosi na razinu kontrole koju osoba želi nad situacijom ili drugima. Društvenost mjeri koliko je osoba sklona izražavanju emocija i prioritiziranju odnosa s ljudima. Kombinacija tih dimenzija stvara četiri različita stila vođenja.
Zapovjednik
Zapovjednici su orijentirani na akciju i često brzo donose odluke, ponekad i na štetu drugih. Njima je važnije ostvariti cilj nego voditi računa o tome kako se drugi osjećaju. Njihova predanost drugima pokazuje se kroz postavljanje jasnih i ambicioznih ciljeva, a ne kroz pohvale ili priznanja.
Ako vas Zapovjednik kritizira, to obično nije osobno. Njihovo testiranje vaših ideja služi jačanju i poboljšanju konačnog rezultata. Kada ih želite uvjeriti, koristite čvrste podatke i činjenice. Pri komunikaciji budite direktni i konkretni jer Zapovjednici cijene efikasnost i jasnoću.
Nemojte shvatiti osobno ako Zapovjednik:
- Osporava vaš posao. Kada zapovjednici osporavaju vaše ideje, radi se više o njihovom testiranju stresa kako bi izbjegli pogreške i učinili ih jačima, a ne o nezadovoljstvu vama ili vašim radom. Potvrdite njihov doprinos bez obrambenog stava i opovrgnite ga čvrstim podacima: “Shvaćam što mislite o tome da poruci nedostaje hitnost. Pristupili smo tome na taj način jer je naša anketa pokazala . . . ”
- Preskače ugodne riječi i razgovor. Zapovjednici vide vrijeme kao vrijedan resurs koji ne treba gubiti, stoga poštujte njihovu želju za učinkovitošću frazama poput: “Znam da ste zauzeti, pa krenimo odmah na stvar” ili, “Bacam se odmah na ovo – evo ključnih točaka koje bih želio pokriti.” I nemojte se uvrijediti kada vam pošalju odgovore e-poštom od dvije riječi, a da vas ne pitaju kako ste proveli vikend.
- Zanemaruje vaše mišljenje. Zapovjednici cijene asertivnost, stoga imajte svoje stajalište i jasno ga predstavite. Započnite svoje predstavljanje s nečim poput: “Vjerujem . . . ”, “Moja preporuka je . . . ”, “Iz moje perspektive, čini se da . . . ,” ili “Ovo su moje početne misli.”
Navijač
Navijači su izrazito energični, optimistični i usmjereni na izgradnju odnosa. Poput Zapovjednika, cijene brzinu i visoke ciljeve, ali također žele stvoriti pozitivno i zabavno radno okruženje. Ponekad može biti teško dobiti precizne povratne informacije jer preferiraju inspirirati nego davati specifične upute.
Ako vam Navijač daje nejasne smjernice, postavite dodatna pitanja poput: “Što za vas znači uspjeh u ovom projektu?”. Kada imaju puno novih ideja, pokušajte ih usmjeriti govoreći: “To zvuči zanimljivo, možemo li se vratiti na to kasnije?”. Budite spremni na brze promjene prioriteta i prilagodite se njihovom dinamičnom stilu.
Nemojte shvatiti osobno ako Navijač:
- Otkazuje sastanke u zadnji čas. Preuzmite vodstvo i promijenite raspored ili ćete biti zaboravljeni dok budu jurili za sljedećim sjajnim predmetom. Pokušajte ovo: “Razumijem da vam je raspored zgusnut, ali ponestaje nam vremena za planiranje za X. Stoga ću zgrabiti 20 minuta na vašem kalendaru da se sutra povežem s tim osim ako mi ne kažete drugačije.”
- Često mijenja prioritete. Njihova lakomislenost može biti frustrirajuća, ali kada navijač smisli još jednu novu ideju ili skrene s teme, nježno ih odvratite: “To je fascinantno. Zabilježit ću da ovo ne izgubimo iz vida i da ga možemo ponovno pregledati u nekom boljem trenutku.” Jasno odredite što je moguće postići, povezujući to s kapacitetom tima i rokovima: “Kako bismo ispunili svoje rokove i zadržali kvalitetu rada na koju ste navikli, trebali bismo ostati usredotočeni na X.”
- Daje vam nejasne povratne informacije i smjernice. Navijači više vole inspirirati i motivirati nego davati upute korak po korak. Kada dobijete nejasnu povratnu informaciju, tražite dalje informacije: “Možete li podijeliti kako izgleda uspjeh ovog projekta?” Navedite opcije budući da se navijači ponekad muče sami smisliti pojedinosti: “Evo nekoliko ideja koje sam ja smislio. Što mislite koja vam najbolje zvuči?”
Čuvar
Čuvari su strpljivi, pažljivi i usmjereni na slušanje. Njihov cilj je osigurati da se svi osjećaju uključeno i sigurno u iznošenju svojih misli. Iako su izvrsni u stvaranju podržavajuće atmosfere, njihova neodlučnost može biti prepreka u dinamičnim i brzim okruženjima.
Ako vam se čini da vas Čuvar previše kontrolira, nježno im dajte do znanja da možete samostalno upravljati zadatkom. Jasno im pokažite da ćete ih obavijestiti ako vam bude trebala pomoć. Ako zadržavaju važne informacije, redovito tražite uvid i proaktivno nudite prijedloge za rješavanje problema.
Nemojte shvatiti osobno ako Čuvar:
- Stalno provjerava. Čuvari ponekad “helikopterski” upravljaju ili, još gore, čine da se osjećate kao da ih morate uvjeravati umjesto da bude obrnuto. Nježno razjasnite da se možete sami nositi sa zadacima, a da oni ne lebde: “Imam ovo pod kontrolom, ali svakako ću vas obavijestiti ako mi bude trebala pomoć.”
- Kontrolira radove I projekte. Vaš šef možda vjeruje da vas preuzimanje tereta dodatnog posla štiti od stresa – ili je uvjeren da je on najprikladniji za rješavanje zadataka. Da biste prevladali njihove probleme s kontrolom, predložite postupan prijelaz (“Počnimo tako da ja upravljam dijelom [projekta], a odatle možemo nastaviti”) ili predložite da u početku radimo zajedno (“Kako bi bilo da isprva označimo tim na [projektu]? Na taj način možete vidjeti moj pristup i uvjeriti se da je na dobrom putu”).
- Donosi vam vijesti u zadnji tren. U pogrešno usmjerenom nastojanju da stvari budu mirne i stabilne, vaš šef može zadržati važne informacije, stoga redovito tražite uvid u potencijalne smjene: “Ima li kakvih događaja kojih bismo trebali biti svjesni? To bi nam pomoglo u planiranju i prilagodbi u skladu s tim” ili “Znanje o promjenama unaprijed pomaže mi da se pripremim, tako da bi bilo kakva upozorenja bila od pomoći.”
Kontrolor
Kontrolori su analitični, usmjereni na detalje i preferiraju rad iza kulisa. Njima su procesi i točnost najvažniji, a inovacije često doživljavaju kao rizike. Više cijene optimizaciju postojećeg sustava nego radikalne promjene.
Ako Kontrolor brzo odbacuje vaše ideje, pokušajte ih predstaviti kao poboljšanje postojećeg sustava. Kada zahtijevaju višestruka odobrenja, objasnite im koje korake planirate poduzeti kako biste osigurali kvalitetu rada. Ako očekuju da ste stručnjak u svemu, zamolite ih da jasno definiraju prioritete i ključne točke na koje se trebate usredotočiti.
Nemojte shvatiti osobno ako Kontrolor:
- Odbija vaše ideje bez razmatranja. Kontrolori su oprezni prema novim idejama jer ih vide kao rizike koji bi mogli dovesti do pogrešaka. Dakle, zamislite ideje kao poboljšanja postojećih procesa, a ne kao čiste nove promjene: “[Idea] se nadovezuje na naš trenutni sustav . . .” ili „Možemo uzeti ono što već radimo i učiniti ga još boljim tako što ćemo . . .”
- Zahtijeva višestruka odobrenja ili preglede. Nije da vam ne vjeruju; naprotiv, oni vjeruju da više očiju znači da će standardi biti zadovoljeni. Prije početka rada pitajte: “Koji su ključni kriteriji koje tražite u ovom projektu? Želim biti siguran da ispunjavam vaša očekivanja od samog početka.” Predložite kratku sesiju na samom početku kako biste rano uhvatili sve probleme: “Možemo li se razgovrati prije nego što završim? Želim odgovoriti na sve vaše nedoumice.”
- Od vas očekuje da budete stručnjak u svemu. Ako vas šef zatrpa gustim informacijama ili složenom dokumentacijom, vratite se i zatražite smjernice o tome što je najkritičnije: “Cijenim sve detalje. Što biste rekli koje su ključne točke kojima bih trebao dati prioritet kako bih bio siguran da smo usklađeni?”
***
Važno je razumjeti da različiti stilovi vođenja nisu sami po sebi loši ili dobri. Razumijevanjem njihovih osobina možete prilagoditi svoj pristup i time poboljšati suradnju. Čak i ako su vaši odnosi s menadžerom već dobri, uvijek mogu biti bolji. Prilagodba je ključ uspjeha u poslovnim interakcijama.
Izvor: Fast Company; prijevod i prilagodba: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.