Ponedjeljak, 17 ožujka, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Psihološki učinci života u inozemstvu: Kako međunarodna iskustva oblikuju naš osjećaj sebe

U današnjem globaliziranom svijetu, mnogi ljudi odlučuju živjeti, raditi i studirati u inozemstvu. Taj trend postaje sve češći, jer međunarodna iskustva mogu poboljšati kreativnost, smanjiti međugrupne pristranosti i promovirati uspjeh u karijeri. Studije društvenih znanosti pokazuju da takva iskustva mogu imati značajan utjecaj na osobni razvoj.

Da bismo bolje razumjeli psihološke učinke života u inozemstvu,istraženo je kako međunarodna iskustva mogu utjecati na jasnoću samopoimanja. Jasnoća samopoimanja označava koliko je nečije razumijevanje sebe jasno, pouzdano i stabilno. Ovaj faktor povezivan je s mnogim psihološkim prednostima, uključujući psihološku dobrobit, bolju sposobnost suočavanja sa stresom i uspjeh na poslu. No, istraživanja koja proučavaju kako se jasnoća samopoimanja može razvijati ostaju ograničena.

Većina istraživanja pokazuje da prijelazna iskustva, poput promjena posla ili prekida, smanjuju jasnoću samopoimanja. Međutim, svi smo mi koji smo sudjelovali u ovom istraživanju živjeli u inozemstvu i osjetili smo da nam je to iskustvo omogućilo da imamo jasniji osjećaj tko smo. Postavili smo pitanje može li život u inozemstvu zapravo povećati jasnoću samopoimanja.

Povezanost života u inozemstvu s jasnijim osjećajem sebe

Testirali smo našu hipotezu u šest različitih studija s 1874 sudionika. U prvoj studiji analizirali smo 296 osoba, od kojih je polovica živjela u inozemstvu najmanje tri mjeseca, a druga polovica nije. Svi sudionici ispunili su mjerenje jasnoće samopoimanja, koje je uključivalo pitanja poput: “Općenito, imam jasan osjećaj tko sam i što sam?” i “Rijetko doživljavam sukob između različitih aspekata svoje osobnosti.” Rezultati su pokazali da su ljudi koji su živjeli u inozemstvu imali jasniji osjećaj sebe u odnosu na one koji nisu.

No, mogli bismo pretpostaviti da su ljudi koji odluče živjeti u inozemstvu već imali jasniji osjećaj sebe. Kako bismo ispitali ovu mogućnost, proveli smo drugu studiju u kojoj smo usporedili 136 ljudi koji su već živjeli u inozemstvu s 125 ljudi koji su planirali živjeti u inozemstvu. Ova studija je kontrolirala različite demografske i psihološke čimbenike, poput dobi, spola, bračnog statusa i osobina ličnosti. Rezultati su ponovno pokazali da su ljudi koji su već živjeli u inozemstvu imali jasniji osjećaj sebe od onih koji su to planirali u sljedećoj godini.

Razmišljanja o vlastitom razlikovanju

Zanimalo nas je zašto život u inozemstvu povećava jasnoću samopoimanja. U prethodnoj studiji otkrili smo da su razmišljanja o samospoznaji ključni faktor u ovom procesu. Ljudi koji su živjeli u inozemstvu više su se bavili pitanjima poput: “Da li dijelovi mog identiteta doista definiraju tko sam ili samo odražavaju kulturološki utjecaj?” Ova vrsta refleksije bila je prisutnija među onima koji su živjeli u inozemstvu nego među onima koji to nisu doživjeli.

Zašto se ta razmišljanja češće pojavljuju kad ljudi žive u inozemstvu? U svom matičnom okruženju, ljudi se obično ne suočavaju s izazovom preispitivanja svojih vrijednosti. Međutim, kada žive u inozemstvu, suočeni su s novim kulturnim normama i vrijednostima. Stoga, češće preispituju vlastite uvjerenja, što može voditi ili do njihove promjene ili jačanja

Eksperimentalni dokazi o uzročnoj povezanosti

Kako bismo stekli uzročne dokaze, proveli smo eksperiment u kojem su sudionici razmišljali o iskustvu života u inozemstvu u usporedbi s razmišljanjem o životu u svojoj domovini. Sudionici koji su razmišljali o životu u inozemstvu prijavili su veći osjećaj jasnoće samopoimanja nego oni koji su razmišljali o životu kod kuće. Također, oni koji su razmišljali o životu u inozemstvu izvijestili su se o više samopronicljivih razmišljanja, što je pokazatelj dubljeg razmišljanja o svom identitetu.

Dubina iskustava važnija od širine

Istraživanje studenata MBA-a omogućilo nam je dodatno proučavanje odnosa između života u inozemstvu i jasnoće samopoimanja. Željeli smo istražiti da li je dubina međunarodnih iskustava (vrijeme provedeno u inozemstvu) ili širina tih iskustava (broj zemalja) važnija za jasnoću samopoimanja. Naša predviđanja su se pokazala točnima. Studija je otkrila da dubina iskustava, a ne širina, predviđa jasniji osjećaj sebe.

Implicacije za korporativni svijet i karijeru

Ova istraživanja također imaju značajne implikacije za korporativni svijet. Jasniji osjećaj sebe može dovesti do bolje usklađenosti između načina na koji ljudi vide sebe i načina na koji ih drugi vide. Takva usklađenost važna je u sustavima povratnih informacija 360°, koji su danas široko prihvaćeni u organizacijama. Podudarnost između samoprocjena i procjena drugih može ukazivati na to da ljudi imaju jasniju sliku o sebi i kako projiciraju tu sliku prema van.

Osim toga, jasnoća samopoimanja također utječe na donosanje odluka o karijeri. Ljudi s jasnijim osjećajem sebe lakše donose odluke o svom profesionalnom putu. U jednom istraživanju s MBA studentima, otkrili smo da su oni koji su duže živjeli u inozemstvu imali jasniju ideju o svojim postdiplomskim planovima i što žele raditi u karijeri.

Rezultati istraživanja pružaju snažnu potporu hipotezi da život u stranim zemljama može poboljšati jasnoću samopoimanja. Međutim, moramo napomenuti da postoji mogućnost da jasniji osjećaj sebe može predisponirati ljude za odlazak u inozemstvo. Iako nismo mogli provesti najstroži uzročni test, naše studije pružaju značajne uvide u psihološke učinke međunarodnog života.

Za buduća istraživanja bilo bi zanimljivo proučiti kada život u inozemstvu ne vodi do jasnijeg osjećaja sebe. Također, istraživanje kako kulturni šok utječe na jasnoću samopoimanja mogao bi biti važan pravac. Na kraju, kako mnogi ljudi na kraju prevladaju početnu fazu kulturnog šoka, njihova iskustva u inozemstvu često vode do dublje samospoznaje, kao što je to opisao Michael Crichton u svojoj autobiografiji.


Izvor: Harvard Business Review; prijevod i prilagodba: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno