Petak, 19 travnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Kako (i kada) šefu reći ne

Ne. Možda je to najmoćnija riječ u bilo kojem jeziku. Ipak, korištenje može biti podjednako nezgodno na svim jezicima — osobito kada je riječ o poslu.

Kad kažete ne, mogli biste na kraju razočarati kolegu ili svog šefa. Kad kažete ne, mogli biste ostati sami sa svojim uvjerenjima. Kada kažete ne, možda odbijate zanimljivu priliku, ili ako ste novi u organizaciji, možete se brinuti da vas neće vidjeti kao “timskog igrača”.

Reći ne vjerojatno je još i gore kada pronađete smisao i užitak u onome što radite, piše HBR Ascend. Ako stvarno volite svoj posao, možda se bojite da nešto propuštate svaki put kada postavite zdravu granicu.

Zapravo, ljudi koji su strastveni u svom poslu izloženi su većem riziku od burnouta upravo zbog toga. Istraživanja pokazuju da drugi ljudi vjeruju da je legitimnije iskorištavati one ljude koji su strastveni prema svome poslu nego one koji su nezainteresirani. Vjerojatnije je da će strastveni zaposlenici dobiti neplaćeni posao, rad vikendom i rješavanje nepovezanih i ponižavajućih zadataka koji nisu dio njihovih uloga. Ova tendencija proizlazi iz dva uvjerenja: da bi se strastveni zaposlenici ionako dobrovoljno prijavili za taj dodatni posao i da je dodatni posao nagrada za nekoga tko voli svoj posao.

Ako ste novi zaposlenik i pokušavate steći dobru reputaciju, reći ne može biti još veći izazov. Iako vam može biti ugodno pronaći posao koji vam ima smisla, rad usmjeren prema svrsi može negativno utjecati na vaše mentalno i fizičko zdravlje ako ne održavate ravnotežu između poslovnog i privatnog života.

Zvuči li vam išta od ovoga poznato?

Kako biste održali svoju učinkovitost i dobrobit tijekom vremena, bitno je naučiti umijeće odbijanja ljudi. Evo tri provjerene strategije koje će vam pomoći da shvatite kada (i zašto) se isplati jednostavno reći ne — čak i ako stvarno volite ono što radite. Uz praksu, ovi će vam koraci dati samopouzdanje koje vam je potrebno da se osjećate dobro u vezi svojih izbora. Uključujući i vaše odbijanje da se prihvatite posla od kojega nemate nikakve koristi.

1) Promijenite svoj način razmišljanja.

Teško je reći ne kada osjećate da vam je posao najvažnija stvar u životu. Prvi korak u postizanju zdrave ravnoteže između posla i privatnog života je odmicanje od takvog načina razmišljanja. Evo kako.

Prvo, preispitajte svoje vrijednosti.

Možda vam je posao prioritet. Ali što je to još što vam je važno i značajno? Ako vam nije jasno što cijenite i na koje druge načine želite trošiti svoje vrijeme, bit će vam teško s ujerenjem reći ne.

Zapitajte se: kad bih imao potpuno slobodan dan ili tjedan, bez zadataka na svome popisu, kako bih proveo vrijeme? Postoji li nešto u čemu sam uživao u prošlosti, a što sada više ne radim jer sam prezauzet? Postoje li ljudi s kojima se ne viđam dovoljno, a volio bih?

Razmišljanje o ovim pitanjima može vam pomoći da shvatite koliko ste aktivnosti koje vas ispunjavaju i odnosa već ostavili po strani. Kad namjerno razmišljate o njima, bit ćete više motivirani pronaći vremena da ih ponovno uzmete u obzir. Čak i ako nakon dovršetka ove vježbe smatrate da vas posao više ispunjava od vaših hobija, zapamtite da, kako biste svom poslu dali najbolje od sebe, morate ga s vremena na vrijeme prestati raditi. Ako je to slučaj s vama, napravite sebi izazov – neka vam osobni život bude jednak prioritet. Isplatit će se.

Zatim u svoj kalendar rasporedite te prioritete.

Vaši Outlook i Google kalendari prikazuju ogromno područje od 24 sata svakog radnog dana. Daju vam lažni dojam da imate gomilu slobodnog vremena. Ono što nije eksplicitno je vrijeme koje vam je potrebno za spavanje, brigu o sebi i brigu o svojim značajnim odnosima. Na neki način, vaš kalendar vas vara.

Kako biste bolje uskladili svoje vrijeme sa skupom svojih prioriteta i stekli vjerniju sliku vremena koje imate na raspolaganju, dodajte sve svoje obveze (osobne i poslovne) u kalendar. Bilo da se radi o satu joge, vremenu za šetnju psa ili večeri s obitelji ili prijateljima — svakako ga ubacite u svoj kalendar. Kao i nekoliko sati tijekom kojih se, bez prekida,  možete usredotočiti na važne poslovne zadatke. Ukoliko želite otići i korak dalje  u kalendar dodajte  i vrijeme spavanja.

To će vam dati cjelovitiju sliku vaše dostupnosti i pomoći vam da točnije procijenite koliko zapravo vremena imate prije nego pristanete preuzeti više posla.

2) Identificirajte oportunitetne troškove pristajanja.

Prečesto kažemo da, a prije toga dovoljno ne razmislimo o tome što to da zapravo podrazumijeva. Evo kako to razumjeti.

Postavite sebi tri pitanja.

Što tu ima za mene? Prije nego brzo pristanete na sljedeći zahtjev ili priliku koja vam se pojavi, postavite pitanja kako biste otkrili kolika je predanost potrebna. Ako vas rukovoditelj, na primjer, zamoli da preuzmete neki drugi projekt dok većimate previše zadataka, procijenite hoće li vam pristanak doista koristiti. Je li ovo zadatak koji definitivno ne biste trebali prenijeti jer bi mogao pomoći u proširenju vašeg znanja ili vještina i koristiti vašoj karijeri? Može li vam ovaj zadatak pomoći da pokažete svoje novostečene vještine ili one koje vaš rukovoditelj možda nije primijetio?

Imam li prostora? Često podcjenjujemo koliko će vremena trebati da se dovrše zadaci. To je poznato kao pogreška planiranja — kognitivna predrasuda koja nas navodi da stalno podcjenjujemo vremenske okvire. Unatoč tome što znamo da nam je za slične zadatke u prošlosti trebalo dulje. Ova pristranost predviđanja proizlazi iz našeg osjećaja optimizma, ali događaji se obično ne odvijaju onako kako zamišljamo. Umjesto toga, skloni smo naići na neočekivane prepreke, kašnjenja i prekide. Kako biste ograničili učinke ove mentalne pogreške, dodajte sebi „međuspremnik“ 20% od koliko god mislite da će vremena biti potrebno.

Čega ću se morati odreći da bih ovo prihvatio? Unatoč našim naporima da nagomilamo što više na toga na svoja leđa, uvijek postoji oportunitetni trošak. Ako kažete da za pridruživanje novom odboru, koja je razlika? Na primjer, hoćete li morati propustiti večernji sat vježbanja? Ili ćete morati sudjelovati na pozivima do kasno u noć koji bi mogli poremetiti vaš raspored spavanja? S potpunijim razumijevanjem predanosti i malo nadogradnje u rasporedu, u boljoj ste poziciji da razmotrite kompromise.

Napravite kontrolni popis.

Osim razmišljanja o oportunitetnim troškovima, kratki popis pitanja pomaže da strože ocijenite zahtjeve koji vam dolaze. Ali i provjerava vašu sklonost da kažete da.

Pitanja koja biste trebali postaviti:

  • Jesam li ja jedina osoba koja to može?
  • Hoće li me ovaj projekt približiti ostvarenju mojih glavnih prioriteta i dugoročnih ciljeva?
  • Ako to ne učinim, hoće li to biti važno za tjedan, mjesec ili godinu dana?

Ako na bilo koje od ovih pitanja odgovorim niječno, znam da je strateško ne vjerojatno u redu.

3) Sada se udobno smjestite i izgovorite to. Ne.

Sada kada imate alate koji vam pomažu odrediti kada i zašto biste mogli reći ne, vrijeme je da smislite kako strateški odbiti nekoga. Naučiti kako reći ne stalni je izazov. Ali je i vještina koja s vremenom postaje sve lakša.

Ponavljajte. Ne.

Započnite vježbanjem u situacijama koje vam ne smetaju niti su vam bliske. Recite ne kada vas netko zamoli da potpišete peticiju. Recite ne pozivu na druženje koji vam se ne čini zanimljiv. Pogledaj se u ogledalo i više puta glasno recite ne. Možda se čini glupo, ali praksa će vam pomoći da razvijete mišiće koji će vam trebati da biste u izazovnijim situacijama rekli ne.

Pretpostavimo da vas netko drugi, a ne vaš šef, zamoli da preuzmete novi projekt. Možete ga pristojno odbiti riječima: “Hvala što ste mislili na mene za ovaj zanimljiv projekt, ali nažalost trenutno nisam u mogućnosti preuzeti ovaj dio posla.” Ili, ako vaš šef podnese zahtjev s nerealnim rokom, možete mu uzvratiti tako da kažete: “Sretan sam što mogu pomoći, ali s obzirom na moje druge radne obveze, neću moći ovo pogledati do sljedećeg tjedna. Je li to vama uredu? Ako ne, kako možemo uskladiti moje ostale prioritete?”

Nađite prijatelja na kojeg možete računati.

Zadovoljni djelatnici s visokim učinkom u svojoj mreži imaju ljude koji promiču njihovu ravnotežu između poslovnog i privatnog života i drže ih odgovornima za aktivnosti koje promiču njihovo zdravlje. Odredite prijatelja ili kolegu koji bi za vas mogao igrati tu ulogu. Društvena podrška pomoći će vam da se uključite u aktivnosti koje podupiru vaše cjelokupno blagostanje, bilo da se radi o sportu, hobiju, glazbenom interesu ili volonterskom radu.

Podijelite svoje specifične ciljeve sa svojim prijateljem i uspostavite ritam provjere. Na primjer, svaki drugi tjedan za početak. Podijelite svoj napredak i izazove. Razgovarajte o tome koje je situacije bilo lakše progurati i gdje vam treba više motivacije. Vaš prijatelj mogao bi vas usmjeriti kada se uplašite ili ponovno upadnete u zamku govorenja “da”. A također biste mogli koristiti svog prijatelja za probu za sve nadolazeće situacije u kojima ćete možda morati od nečega odustati ili nešto odbiti.

Primjenom ovih strategija ojačat ćete svoju sposobnost da kažete ne i sačuvati svoju mentalnu dobrobit, učinkovitost i sposobnost dugoročnog pozitivnog utjecaja.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno