Petak, 17 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Pravilo ’37 posto ‘- Tko matematici može vjerovati?

Velike odluke često i za većinu ljudi traže analizu, razmišljanje, vrijeme, a po nekad i zavirivanje u intuiciju. Recimo da kupujete stan ili kuću i trebate odlučiti jer je ponuda velika, a nikad ne znate kada se može dogoditi nešto novo. Suočite se s pitanjem kada trebate staviti točku i odlučiti što ćete kupiti. Matematičari tamo mogu biti od velike pomoći, ako slijedite pravilo ’37 posto ‘.

Odluke i preporuka matematičara

Put do konačne odluke koja podrazumijeva da biste trebali birati između brojnih ponuđenih opcija, svakako podrazumijeva pitanja: i što ako se nešto bolje pojavi u ponudi? Jeftinije? Da pričekam još malo?

Koliko žaba trebam poljubiti kako bih maksimizirala šansu da dobijem princa? – Pitanje je koje Brian Christian postavlja u svojoj knjizi. Može se reći – više profesionalno formulirano – koliko opcija treba da probam da bih dao(la) optimalne šanse za dobru konačnu odluku?

Matematičari su dali odgovor – 37.

Osnovna ideja je, ako treba da donesete odluku, od 100 ponuđenih opcija treba da odbacite i uzorkujete prvih 37. Ovo pravilo ne podrazumijeva automatske i nerazumne reakcije. Naprotiv, odnosi se na  razdoblje u kojem trebate suditi i mjeriti je li nešto za vas dobro ili ne. Od odbačenih 37 posto birate najbolje i kada ih premašite, birate najbolje od ponuđenog.

Pravilo 37 posto u danima

Na primjer kupovine stana ili kuće, pravilo bi se primjenjivalo na ovaj način:

Recimo da ste pogledali 10 stanova tijekom nekoliko mjeseci. Pravilo ’37 posto ‘uči vas da se ne biste trebali odmah pomiriti s ulaskom u prva dva, tri jer možete bolje. Ono što ocjenjujete kao najbolje rješenje koje ispunjava vaše zahtjeve (lokacija, kvadrat, blizina škole… ), nakon što pogledate treći stan, to je najbolji izbor. Nakon trećeg stana, najbolje ocijenjeni stan je dobra odluka.

Ili, ako imate 100 dana da pogledate ponudu stanova, provedite tih 37 dana opcionalno razgledavajući. Tek nakon toga, dajte depozit za stan koji će biti najbolji od svih viđenih.

Autor piše:

“Ovo nije intuitivni zadovoljavajući kompromis između razgledavanja i kupnje. Ovo je dokazano optimalno rješenje. “

Matematika, dakle, pruža alat za rješavanje problema optimalnog zaustavljanja i donošenje odluke. Međutim, postoji veliki problem – ljudi nisu računala i ne donose velike odluke korištenjem zakona vjerojatnosti. U stvari, u praksi je suprotno.

Što ste dominantno po prirodi?

Psihološka praksa pokazala je da kad odlučite, vi ste po prirodi eksploatator ili istraživač.

Ako ste dominantni eksploator, prijeđete odmah na sigurnu opciju (‘Bolje vrabac u ruci…’). Ovdje možete lako ući u zamku da odlučujete po navici i da vam bude prilično dosadno kada donosite odluke. Lako se zaglavite.

Ako ste dominantno istraživač, riskirate propuštanje dobre prilike radi ljubavi prema istraživanju i zbog znatiželje. Ljudi koji previše istražuju previše znaju sve o svemu, ali nisu stručnjaci za bilo koje područje. Među istraživačima nema majstora.

Optimalno rješenje je negdje između ova dva pristupa, što nije lako.

Na primjer, mlađe generacije ili poduzetničke osobe istražuju više. Starija i menadžerska populacija uglavnom su više eksploatatori.

Odluka – testirajte sebe

Ovako se možete lako testirati:

Recimo da trebate posjetiti grad koji znate, bili ste u njemu više puta. Hoćete li otići na večeru u već poznatom i provjerenom dobrom restoranu. Ili ćete probati hranu u novootvorenom ili u nekome u kome niste bili?

Ako igrate društvene igre, mijenjate li se, ili se držite svojih pravila?

Ako tražite novog člana tima, pridržavate li se preporuka ili ste otvoreni za nove kanale ili platforme za pretraživanje?

Pravilo ’37 posto ‘je matematički izvrsno polazište kada donosite veću kupnju ili donesete veliku životnu odluku. Nije lako istražiti teren i ispitati sve mogućnosti prije odluke, izračunati i procijeniti. Zato je ovaj matematički alat od velike koristi. Za one koji matematici mogu vjerovati.

Izvor: bonitet

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno