Srijeda, 9 srpnja, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Preslatke ili čudne? Kako su Labubu lutke osvojile svijet

Bez obzira mislite li da su slatke, ružne ili jednostavno čudne, vjerojatno ste čuli za Labubu – plišane lutke koje su postale globalna senzacija.

Rođeno kao čudovište, stvorenje nalik vilenjaku kineskog proizvođača igračaka Pop Marta sada je viralna kupnja. I ne nedostaje mu slavnih zagovornika: Rihanna, Due Lipa, Kim Kardashian i Lisa iz Blackpinka. Obični ljudi su jednako opsjednuti – od Šangaja do Londona, dugi redovi za lutku dospjeli su na naslovnice, ponekad čak dođe i do tučnjave.

“Dobivate takav osjećaj pobjde kada je uspijete dobiti uz tako žestoku konkurenciju”, kaže obožavateljica Fiona Zhang.

Svjetska fascinacija Labubu lutkama gotovo je utrostručila profit Pop Marta u protekloj godini – i, prema nekima, čak je i potaknula kinesku moć, koja je pogođena pandemijom i napetim odnosima sa Zapadom.

Pa kako smo došli ovdje?

Što je točno Labubu?

To je pitanje koje još uvijek muči mnoge – pa čak ni oni koji znaju odgovor nisu sasvim sigurni mogu li objasniti tu pomamu.

Labubu je i izmišljeni lik i brend. Sama riječ ne znači ništa. To je ime lika u seriji igračaka “Čudovišta” koju je stvorio Kasing Lung, umjetnik rođen u Hong Kongu.

Lica od vinila pričvršćena su na plišana tijela i dolaze s prepoznatljivim izgledom – šiljastim ušima, velikim očima i nestašnim osmijehom koji pokazuje točno devet zuba. Znatiželjan, ali podijeljen internet ne može odlučiti jesu li preslatki ili bizarni.

Prema službenoj web stranici trgovca, Labubu je “dobroćudan i uvijek želi pomoći, ali često slučajno postiže suprotno”.

Lutke Labubu pojavile su se u nekoliko serija “Čudovišta”, kao što su “Big into Energy”, “Have a Seat”, “Exciting Macaron” i “Fall in Wild”.

Brend Labubu ima i druge likove iz svog univerzuma, koji su inspirirali njihove vlastite popularne lutke – poput vođe plemena Zimomo, njezinog dečka Tycoca i njezine prijateljice Mokoko.

Neiskusnom oku neke od ovih lutaka teško je razlikovati jednu od druge, ali poznavatelji ih s lakoćom razlikuju. U svakom slučaju, popularnost Labubu lutki se proširila svijetom, a i drugi primjerci u obitelji nestali su s polica.

Labubu lutka
Labubu lutka
Tko prodaje Labubu?

Veliki dio prodaje Pop Marta činile su takozvane slijepe kutije – gdje su kupci tek kada bi otvorili paket saznali što su kupili. To je trajalo ekoliko godina dok se nisu povezali s Kasing Lungom za prava na Labubu.

To je bilo 2019., gotovo desetljeće nakon što je poduzetnik Wang Ning otvorio Pop Mart kao trgovinu mješovite robe u Pekingu. Kada su slijepe kutije postale uspješne, Pop Mart je 2016. pokrenuo prvu seriju, prodajući Molly lutke – figurice nalik djeci koje je stvorio hongkonški umjetnik Kenny Wong.

No, upravo je prodaja Labubu lutaka potaknula rast Pop Marta, te je u prosincu 2020. počeo prodavati dionice na Hongkonškoj burzi. Te su dionice porasle za više od 500% u posljednjoj godini.

Sam Pop Mart sada je postao glavni trgovac. Upravlja s više od 2000 automata za prodaju, ili “roboshopova”, diljem svijeta. Sada možete kupiti Labubu lutke u trgovinama, fizičkim ili virtualnim, u više od 30 zemalja, od SAD-a i Velike Britanije do Australije i Singapura. Mnoge su trgovine pauzirale prodaju zbog prevelike potražnje. Prodaja izvan kontinentalne Kine pridonijela je gotovo 40% ukupnih prihoda u 2024. godini.

Kao znak koliko je Labubu postao popularan, kineski carinici rekli su ovog tjedna da su posljednjih dana zaplijenili više od 70 000 lažnih lutaka.

Potražnja ipak nije porasla preko noći. Zapravo je trebalo nekoliko godina da se čudovišni vilenjaci probiju u mainstream.

Rihanna i Labubu
Rihanna i Labubu
Kako je Labubu fenomen postao globalan?

Prije nego što je svijet otkrio Labubu, njihova slava bila je ograničena na Kinu. Postali su hit baš kada je zemlja izašla iz pandemije krajem 2022., prema Ashley Dudarenok, osnivačici istraživačke tvrtke ChoZan usmjerene na Kinu.

„Nakon pandemije, mnogi ljudi u Kini osjećali su da žele emocionalno pobjeći… a Labubu je bio vrlo šarmantan, ali kaotičan lik“, kaže ona. „Utjelovljivao je taj antiperfekcionizam.“

Kineski internet, koji je ogroman i konkurentan, proizvodi mnoštvo viralnih trendova koji ne postaju globalni. Ali ovaj jest i njegova popularnost se brzo proširila na susjednu jugoistočnu Aziju.

Fiona, koja živi u Kanadi, kaže da je prvi put čula za Labubu od filipinskih prijatelja 2023. godine. Tada ih je počela kupovati – kaže da ih smatra slatkima, ali njihova sve veća popularnost je najviše privlači: “Što je popularniji, to ga više želim.“

“Moj muž ne razumije zašto bih ja, netko u tridesetima, bila toliko opsjednuta nečim ovakvim, poput brige o tome koju boju kupiti.”

Pristupačnost kao olakotna okolnost

Pomaže i to što su pristupačne, dodaje. Iako je rastuća potražnja podigla cijene na tržištu rabljene robe, Fiona kaže da je originalna cijena, koja se kretala od 25 kanadskih dolara (18 USD) do 70 kanadskih dolara za većinu Labubu lutaka, bila “prihvatljiva” većini ljudi koje poznaje.

“Toliko bi otprilike koštao dodatak za torbu ovih dana, većina ljudi bi ga mogla priuštiti”, kaže.

Popularnost Labubua porasla je u travnju 2024., kada je tajlandska K-pop superzvijezda Lisa počela objavljivati ​​fotografije na Instagramu s raznim Labubu lutkama. A onda su ove godine i druge globalne poznate osobe pretvorile lutke u međunarodni fenomen.

Pjevačica Rihanna fotografirana je s igračkom Labubu pričvršćenom za svoju Louis Vuitton torbu u veljači. Influencerica Kim Kardashian podijelila je svoju kolekciju od 10 Labubu lutaka sa svojim pratiteljima na Instagramu u travnju. A u svibnju se bivši kapetan engleske nogometne reprezentacije David Beckham također oglasio na Instagramu s fotografijom Labubu lutke, koju mu je poklonila kći.

Sada se lutke čine sveprisutnima, redovito ih možemo vidjeti ne samo na internetu već i oko nas.

Što stoji iza Labubu opsesije?

Jednostavno rečeno, ne znamo. Kao i većinu viralnih trendova, privlačnost Labubua teško je objasniti – rezultat je tajminga, ukusa i slučajnosti koju predstavlja internet.

Peking je svakako zadovoljan ishodom. Državna novinska agencija Xinhua kaže da Labubu “pokazuje privlačnost kineske kreativnosti, kvalitete i kulture na jeziku koji svijet može razumjeti”, a istovremeno svima daje priliku da vide “cool Kinu”.

Xinhua ima i druge primjere koji pokazuju da “kinesko kulturno intelektualno vlasništvo postaje globalno”: videoigra Black Myth: Wukong i popularni animirani film Nezha.

Neki analitičari čine se iznenađenima što su kineske tvrtke – od proizvođača električnih vozila i programera umjetne inteligencije do trgovaca – toliko uspješne unatoč zapadnoj nelagodi zbog ambicija Pekinga.

“BYD, DeepSeek, sve ove tvrtke imaju jednu vrlo zanimljivu zajedničku stvar, uključujući Labubu”, rekao je Chris Pereira, osnivač i glavni izvršni direktor konzultantske tvrtke iMpact, za BBC News.

“Toliko su dobri da nikoga nije briga što su iz Kine. Ne možete ih ignorirati.”

Sve više pratitelja i vlasnika

U međuvremenu, Labubu nastavlja skupljati pratitelje na društvenim mrežama, a milijuni ljudi gledaju kako novi vlasnici otvaraju kutiju svoje vrijedne kupnje. Jedan od najpopularnijih videa, objavljen u prosincu, prikazuje znatiželjno osoblje sigurnosti američke zračne luke kako se okuplja oko neotvorene Labubu kutije jednog putnika kako bi otkrili koja se lutka nalazi unutra.

Taj element iznenađenja veliki je dio privlačnosti, kaže Desmond Tan, dugogodišnji kolekcionar, dok šeta Pop Mart trgovinom u Singapuru i snažno trese „slijepe kutije“ prije nego što odluči koju će kupiti. To je uobičajen prizor u Pop Martu.

Desmond skuplja likove “gonitelja”, posebna izdanja iz raznih Pop Martovih serija igračaka, koje uključuju Labubu. U prosjeku, kaže Desmond, pronađe gonitelja u jednoj od svakih 10 kutija koje kupi. To je dobra stopa pogodaka, tvrdi, u usporedbi s tipičnim izgledima: jedan prema 100.

“Biti u mogućnosti dobiti gonitelja tako što tresete kutije, naučiti kako osjetiti razliku…”, duboko ga zadovoljava.

“Ako uspijem u samo jednom ili dva pokušaja, jako sam sretan!”

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno