Petak, 21 lipnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Zabrana izvoza polovnih automobila iz EU neće pogoditi BH tržište

Trgovce polovnim automobila, ali i vozače u BiH je zabrinula informacija da će izvoz polovnih automobila iz EU reducirati. Europska Unija u godinama koje dolaze mijenja pravila, a najradikalnije je zabrana proizvodnje i prodaje benzinaca i dizelaša od 2035. godine.

Ipak, nove odredbe izvoza polovnih automobila iz EU neće imati značajan utjecaj na tržište Bosne i Hercegovine. Trenutne odredbe EU isključivo zabranjuju prodaju dotrajalih polovnih automobila, odnosno onih koji su pri kraju „životnog ciklusa“.

Zabrana izvoza polovnih automobila neće biti ogrraničena kilometražom i godištem

Polovni automobili koji su tehnički ispravni moći će se nesmetano izvoziti iz EU. Izvoz neće biti ograničen godištem ili kilometražom. Ovako je izvoz definirran na službenoj stranici Europske komisije. Europska komisija za sada nije precizirala od kada će ove promjene stupiti na snagu, te na koja se točno vozila ovo odnosi.
Prijedlog Europske komisije predviđa da se, umjesto izvoza, stari i dotrajali polovnjaci recikliraju. Želja je da se određene komponente, poput plastika, čelika, aluminija, bakra ponovo koristile u proizvodnji novih vozila. Procjenjuje se da bi ova promjena dovela do smanjenja emisije ugljik-dioksida u atmosferu za 12,3 milijuna tona do 2035. godine. Gledano u novcu nova pravila bi trebala donijeti uštedu od 2,8 milijardi eura.

Prema procjenama, svake godine oko šest milijuna vozila u Europi dostigne kraj životnog ciklusa. Nove mjere trebalo bi da doprinesu u ekonomskom, ali i ekološkom smislu. Nadležni u Europskoj komisiji vjeruju da bi ovaj prijedlog doprinio i većoj sigurnosti u prometu. Smanjio bi se broj starih automobila na cestama, ali i zagađenje van država članica EU.

Kako navodi Biznis.rs, dobra vijest za ljubitelje polovnih vozila je, da neće biti ograničenja u smislu pređene kilometraže ili godine proizvodnje. Bit će definirani kriteriji po kojima će polovnjaci dobivati rejting. Vrjednovat ć se mogućnost popravke polovnih vozila, mogućnost zamjene određenih dijelove i slično.

Što su dotrajali automobili

Nova regulativa Evropske komisije od 13. srpnja 2023. godine ukazuje na to kada se vozilo smatra dotrajalim i detaljno uređuje ovaj segment.

Dakle, vozilo će se smatrati dotrajalim, između ostalog, ako je isječeno na komade. Nadalje, ukoliko je zavareno ili zatvoreno izolacijskom pjenom. Ukoliko je potpuno izgorjelo do točke gdje je putnički ili prostor motora uništen. Također kriterij je ukoliko je potopljeno u vodu do nivoa iznad kontrolne table. Dalje se navodi da je vozilo dotrajalo kada se jedna od sljedećih komponenti ne može prepraviti ili zamjeniti: gume, kotači, upravljanje, kontrolne komponente, karoserija i šasija vozila, sjedišta, zračni jastuci, sigurnosni pojasevi. Strukturne i sigurnosne komponente koje imaju tehničke nedostatke, a koji se ne mogu zamijeniti, kao što je prekomjerna korozija. Ukoliko popravka zahtjeva zamjenu motora, mjenjača, školjke ili šasije, a da to za rezultat ima gubitak originalnog identiteta vozila. Dakle, zabrana se ne odnosi, na primer, na zamjenu motora ili mjenjača kada se zbog kvara mijenjaju istim tipom motora ili mijenjača.

Takođe, polovno vozilo se može smatrati „ekonomski nepopravljivim“. Ukoliko je tržišna vrijednost niža od cijene neophodne popravke potrebne da se vozilo dovede u tehničko stanje po EU standardima, u državi članici u kojoj je vozilo registrirano prije popravke.

S obzirom na odredbe pravilnika EK, većinu polovnih vozila koja se danas izvoze u BiH distributeri će moći i ubuduće prodavati. Postojeća auta zadovoljavaju uvjete tehničke ispravnosti.

Za sada nije poznato kada bi krenula primjena novih pravila. Naravno, ovo podrazumjeva da prijedlog bude prihvaćen u Europskom parlamentu. U prijedlogu novih odredbi na mjestu gdje je trebalo da bude naveden datum početka primjene ostavljen je prazan prostor, ali je navedeno da će kontrola izvoza polovnjaka van granica EU započeti 36 mjeseci od momenta usvajanja.

Značajan prihod od izvoza polovnih automobila

Logično je da se EU neće tek tako odreći prodaje polovnih automobila onima koji ne mogu da priušte sebi nova, a „treće zemlje“ su idealne za ovaj biznis.

EU je najveći svjetski izvoznik polovnih vozila. Prema službenim podacima, u 2020. godini je 870.000 službenih automobila izvezeno u treće zemlje. Prema navedenim pokazateljima vrijednost je iznosila 3,85 milijardi eura. Krajnje destinacije polovnjaka iz EU su Afrika, Istočna Europa, Centralna Azija i Bliski istok. Pitanje je jeeli i u kojoj mjeri EU spremna da se odrekne ovih prihoda.

U Bosni i Hercegovini je u 2022. godini uvezeno 55.224 automobila, od čega je 8.891 novih i 46.333 polovnih. U 2022. godini Bosanci i Hercegovci su kupili automobile u vrijednosti 799.194.426 KM, potvrđeno je iz Uprave za neizravno oporezivanje Bosne i Hercegovine.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno