Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Beskontaktna plaćanja kao dio suvremenog platnog iskustva građana BiH

Rezultati najnovijeg MasterIndex BiH istraživanja pokazuju da su beskontaktna plaćanja sastavni dio suvremenog platnog iskustva građana Bosne i Hercegovine, a da 85% ispitanika posjeduje beskontaktnu karticu. Beskontaktno se najčešće plaća u supermarketima (69% ispitanika), na benzinskim crpkama (50%) i u buticima (41%), odnosno na užurbanim trgovačkim lokacijama, tamo gdje su brzina i jednostavnost plaćanja bitni kako kupcu, tako i trgovcu na blagajni. Upravo su brzina i jednostavnost korištenja najčešći razlog zašto se korisnici odlučuju da plate beskontaktno, što je istaklo 67 posto ispitanika, a ostale prednosti ove platne metode koje korisnici navode su sigurnost (41%) i kontrola, jer kartica ostaje sve vrijeme u rukama korisnika (40%).

Još jedan pokazatelj oslanjanja na beskontaktna plaćanja je i MasterIndex podatak da se 28% ispitanika odlučuje da iznose do 60 KM plati prislanjanjem kartice ili telefona, što je malo više nego broj korisnika koji te iznose plaćaju standardnim ubacivanjem kartice u POS terminal (24%). Iako kao pojedinačna metoda, gotovina sudjeluje sa 45% u plaćanju takvih manjih iznosa, pozitivan pokazatelj promjene potrošačkih navika je učešće bezgotovinskih plaćanja sa 55% u plaćanju iznosa do 60 KM.

Iznos od 60 KM je trenutna granica do koje nije potrebno unositi PIN kod prilikom beskontaktnih plaćanja Mastercard karticama i za 28% ispitanika, taj limit je odgovarajući. Međutim, 19% ispitanika je izrazilo spremnost da plaća beskontaktno bez unosa PIN koda iznose do 90 KM, dok bi još 23% bilo spremno da tako plaća i iznad 90 KM.

Plaćanje mobilnim telefonom
Plaćanje mobilnim telefonom

Iako je PIN kod ustaljena metoda za potvrdu plaćanja na koju bi voljelo da se i dalje oslanja 67% ispitanika, MasterIndex ispitanici iz Bosne i Hercegovine pokazuju naklonost ka suvremenim platnim i sigurnosnim tehnologijama, pa čak 76% ispitanika želi svoja plaćanja potvrđivati biometrijski, odnosno skeniranjem otiska prsta ili lica, što su metode koje građani već koriste prilikom otključavanja modernih pametnih telefona.

Plaćanja putem mobilnog novčanika

Upravo su mobilna plaćanja aktualni trend u razvoju platnog tržišta u BiH. Mobilna plaćanja predstavljaju beskontaktno plaćanje putem mobilnog telefona ili drugog pametnog uređaja, i to tako da u svom telefonu korisnik ima instaliranu aplikaciju mobilnog novčanika u koju je dodao svoju platnu karticu, i umjesto da prislanja karticu na terminal u trenutku plaćanja, on jednostavno prisloni svoj telefon. Za ovakav vid plaćanja zainteresirano je 31% ispitanika. Putem mobilnih telefona se mogu obavljati i druge vrste prijenosa novca, kao što je na primjer direktan prijenos sredstava sa kartice jednog korisnika na karticu drugog korisnika (opcija za koju je zainteresirano 39% ispitanika) ili prijenosi iz aplikacije mobilnog bankarstva (29% ispitanika).

Brzina i jednostavnost su karakteristike mobilnih plaćanja koje bi potakle 60% MasterIndex ispitanika da plaćaju na ovaj način, dok je za 53% njih to praktičnost, jer korištenje mobilnog novčanika eliminira potrebu za nošenjem drugog novčanika. Dodatno, 40% ispitanika je istaklo činjenicu da nema dodatnih troškova, a 30% njih kaže da korištenjem mobilnih novčanika ostvaruju posebne benefite, kakav je povrat novca (cash back), što je tradicionalna kampanja koju Mastercard organizira kao način da nagradi postojeće i potakne nove korisnike mobilnih plaćanja.

Beskontaktna plaćanja su, za 8 godina koliko su dostupna u Bosni i Hercegovini, u značajnoj mjeri oblikovala očekivanja potrošača u pogledu brzine, praktičnosti, sigurnosti i jednostavnosti. Sve Mastercard kartice u Bosni i Hercegovini su beskontaktne, a daljnji pravac razvoja tržišta je takav da se te beskontaktne kartice sve više koriste u okviru mobilnih novčanika, odnosno za mobilna plaćanja. Naši korisnici trenutno na raspolaganju imaju 6 mobilnih novčanika u 6 banaka i vjerujemo da će taj broj nastaviti rasti u budućnosti, u skladu sa jasnim opredjeljenjem i sve većim oslanjanjem tržišta na suvremene digitalne tehnologije.

Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH u kompaniji Mastercard.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno