Subota, 23 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Marketing – najčešće korišteni pojmovi

Marketing se odnosi na aktivnosti koje tvrtka poduzima kako bi promovirala kupnju ili prodaju proizvoda ili usluge. Marketing uključuje oglašavanje, prodaju i isporuku proizvoda potrošačima ili drugim tvrtkama. Može raditi unutar kuće (in house) ili s vanjskim suradnicima. Kako bilo, za sve one koji se bave i svakodnevno susreću s marketingom postoje pojmovi koje jednostavno moraju poznavati jer su dio marketinške svakodnevice.

U nastavku vam donosimo neke od najčešće korištenih marketinških izraza:

Brainstorming

Proces generiranja ideja koji se obično koristi u razvoju novih proizvoda; proces potiče otvorenu komunikaciju i puno sudjelovanje članova grupe, uz zadržavanje svake kritike. Ocjenjivanje se provodi nakon što su sve ideje izražene. Detaljnije o ovom pojmu čitajte u prethodno objavljenom članku.

Brainstorming
Brainstorming

Brief

Dokument koji proizvođač ili dobavljač daje agenciji za usmjeravanje izrade kampanje – bilo one kreativne ili medijskog planiranja; obično će dokument ocrtati karakteristike i prednosti proizvoda, željeno pozicioniranje na tržištu i planirane marketinške strategije.

Business-to-Business (B2B)

Situacija u kojoj jedna tvrtka obavlja komercijalnu transakciju s drugom.

Business-to-Customer (B2C)

Proces poduzeća koja prodaju proizvode i usluge izravno potrošačima, bez posrednika. B2C se obično odnosi na online trgovce koji prodaju proizvode i usluge potrošačima putem interneta.

Oglašavanje

Plaćena, javna, neosobna objava uvjerljive poruke od strane identificiranog sponzora; prezentacija ili promocija proizvoda od strane tvrtke svojim postojećim i potencijalnim kupcima. Oglasi su poruke plaćene od strane onih koji ih šalju, a namijenjene su informiranju ili utjecaju na osobe koje ih primaju.

Oglašavanje
Oglašavanje

Above-the-Line oglašavanje

Oglašavanje koje koristi jedan od pet glavnih medija – tisak, televiziju, radio, kino i outdoor.

Below-the-Line oglašavanje

Svo oglašavanje sredstvima koja nisu pet glavnih medija – tisak, televizija, radio, kino i outdoor; Ova vrsta oglašavanja koristi različite metode – izravnu poštu, sponzorstvo, prodajne aktivnosti, sajmove, izložbe, prodajnu literaturu i kataloge, i tako dalje.

https://financa.ba/blog/2022/04/16/atl-btl-i-ttl-marketinske-kampanje/
Članak: Osnovne postavke marketinške kampanje: ATL, BTL i TTL

Benchmark

Standard ili referentna točka prema kojoj se može mjeriti nešto drugo. Uključuje mjerenje uspješnosti vašeg poslovanja u odnosu na konkurenciju na istom tržištu. To će vam omogućiti bolje razumijevanje vašeg poslovnog učinka i potencijala.

Brand

Naziv, znak, simbol ili dizajn, ili neka njihova kombinacija, koji se koristi za identifikaciju proizvoda i njegovo razlikovanje od proizvoda konkurenata.

Brand
Brand

Knjiga standarda (brand book)

Ova knjiga kodificira cjelokupni vizualni identitet vaše organizacije u jedan koristan resurs. Ovaj dokument — bez obzira radi li se o PDF-u ili ispisanoj knjižici — zaposlenici u vašoj organizaciji, ali i vaši vanjski suradnici mogu uvijek iznova koristiti kao vodič.

https://financa.ba/blog/2022/07/25/knjiga-standarda-zasto-je-vazna-i-sto-treba-sadrzavati/
Članak: Knjiga standarda: zašto je važna i što treba sadržavati?

Svijest o brandu

Svijest koju potrošači imaju o postojanju jednog branda. Temelj je svih vaših budućih marketinških strategija. Bez prethodnog podizanja svijesti o brandu, vaša se publika ne može angažirati i naučiti više o tome što zapravo imate za ponuditi.

Prepoznatljivost branda

Stupanj lojalnosti brandu u kojem je kupac svjestan postojanja određenog branda, ali ga ne preferira. Prepoznatljivost branda sljedeći je korak nakon svijesti o brandu. U ovoj fazi vaša je publika svjesna da vaš brand postoji i iako još uvijek možda nije spremna kupiti od vas, prepoznaje tko ste na temelju određenih komponenti vašega branda.

https://financa.ba/blog/2022/04/28/koja-je-razlika-izmedu-svijesti-o-brandu-i-prepoznatljivosti-branda/
Članak: Koja je razlika između svijesti o brandu i prepoznatljivosti branda?

Ciljana publika

Skupina ljudi kojoj je vaš proizvod namijenjen i koja kupuje vaše proizvode ili konzumira vaše usluge. Bez obzira na to lansirate li na tržište novi proizvod ili novu uslugu, morat ćete definirati svoju ciljanu publiku, ona vam omogućava da ciljano usmjerite svoje marketinške aktivnosti i smanjite šanse da vaša marketinška kampanja ne uspije.

Ciljana skupina
Ciljana skupina

Digitalni marketing

Komponenta marketinga koja, za promicanje proizvoda i usluga, koristi internet i online digitalne tehnologije kao što su računala, mobilni telefoni i drugi digitalni mediji i platforme. Može imati mnoge oblike, uključujući online video, oglase na ekranima, marketing u tražilicama, plaćene oglase na društvenim mrežama, objave na društvenim mrežama, itd..

Optimizacija pretraživača (Search Engine Optimization SEO)

Ovo je, tehnički, marketinški alat, a ne oblik marketinga sam po sebi. SEO je znanost jer od vas zahtijeva istraživanje i vaganje različitih faktora koji doprinose postizanju najvišeg mogućeg ranga. Podrazumijeva proces koji ujedinjava sve aktivnosti koje imaju za cilj pozicionirati vašu web stranicu na što višu poziciji u organskim rezultatima pretrage Google pretraživača. Detaljnije o ovom pojmu čitajte u prethodno objavljenom članku.

SEO
SEO

Sadržajni marketing

Kvaliteta vašeg sadržaja ključna je komponenta optimizirane stranice. Kao rezultat toga, SEO je glavni čimbenik u sadržajnom marketingu, strategiji koja se temelji na distribuciji relevantnog i vrijednog sadržaja ciljnoj publici. Sadržajni marketing je marketinška strategija koja se koristi za privlačenje, angažiranje i zadržavanje publike stvaranjem i dijeljenjem vrijednog, relevantnog i dosljednog online sadržaja koji će privući i pridobiti jasno definiranu publiku s krajnjim ciljem konverzije. Ovaj pristup uspostavlja stručnost, promiče svijest o brandu i drži vaše poslovanje u središtu pozornosti kada dođe vrijeme za kupnju onoga što prodajete.

Content marketing
Content marketing

Pay-per-click (plati po kliku)

Plaćanje po kliku ili PPC je oblik digitalnog marketinga u kojem plaćate naknadu svaki put kada netko klikne na vaše digitalne oglase. Dakle, umjesto da plaćate određeni iznos za stalno prikazivanje ciljanih oglasa na digitalnim kanalima, plaćate samo za oglase s kojima pojedinci stupaju u interakciju.

Native (prirodno) oglašavanje

Ovo je zapravo prerušeni digitalni marketing. Cilj mu je uklopiti se u okolni sadržaj tako da bude manje očigledno da se zapravo radi o oglasu. Native oglašavanje nastalo je kao reakcija na cinizam današnjih potrošača prema oglasima. Znajući da kreator oglasa plaća za njegovo prikazivanje, mnogi potrošači će zaključiti da je oglas pristran i posljedično ga ignorirati.

Medijsko planiranje

Proces kojim marketingaši određuju kako, kada i gdje se publici plasira odabrana reklamna poruka. Medijski planeri analiziraju publiku, kanale i oglase kako bi odredili najučinkovitiji način prenošenja poruke ciljanoj publici. U današnjem konkurentnom i užurbanom marketinškom krajoliku, medijsko planiranje je ključno. Marketinški stručnjaci potrošačima pravu poruku moraju ponuditi u pravo vrijeme i na pravom kanalu kako bi vidjeli angažmane.

Planiranje medija
Planiranje medija

Medija plan opisuje koja će se publika ciljati, preko kojih kanala, u koje vrijeme i s kojom porukom. Učinkovit medija plan rezultirat će nizom mogućnosti oglašavanja koje ciljaju na određenu publiku i uklapaju se u marketinški budžet naručitelja.

Reach

Postotak ciljne publike koja će biti izložena barem jednom oglasu tijekom navedenog razdoblja kampanje. Odnosi se na procijenjeni broj potencijalnih kupaca koje možete dosegnuti svojom porukom ili cijelom kampanjom. Uglavnom, koliko je ljudi vjerojatno da će ga vidjeti, bilo da se radi o internetskom oglasu, fizičkom letku ili bilo kojoj vrsti medija.

Gross Rating Point (GRP)

Izraz je koji se koristi u oglašavanju za mjerenje veličine publike (ili ukupne količine izloženosti) koju dosegne određeno medijsko sredstvo ili raspored tijekom određenog vremenskog razdoblja. Izražava se u smislu ocjene određenog medijskog kanala ili zbrojem svih ocjena kanala uključenih u medijski raspored. Uključuje svako dupliciranje publike i jednako je dosegu medijskog rasporeda pomnoženom s prosječnom učestalošću rasporeda. Osnovna je metrika masovnih medija za kanale kao što su TV ili radio.

Share of Voice (SOV)

Model koji mjeri postotak potrošnje tvrtke u usporedbi s ukupnim medijskim izdacima za proizvod, uslugu ili kategoriju na tržištu. Dakle, Share of voice može se izračunati tako da se vaša potrošnja na oglašavanje podijeli s ukupnim iznosom potrošnje na oglašavanje na tržištu za istu vrstu proizvoda ili kategorije. Na primjer, ako bi brand elektronike uložio 5 milijuna dolara u oglašavanje svog najnovijeg e-čitača, ali je 100 milijuna dolara u oglašavanje potrošeno na oglašavanje e-čitača na cijelom tržištu za ovu zajedničku kategoriju, tada bi investicija od 5 milijuna dolara bila jednaka 5% udjela glasa.

Share of Voice
Share of Voice

Povrat ulaganja (Return on investment ROI)

Povrat ulaganja (ROI) najveći je marketinški pokazatelj koji tražimo jer u konačnici određuje koje taktike funkcioniraju, a koje ne. Na taj način znamo koliko treba izdvojiti za naš marketinški budget i u koje marketinške taktike uložiti ta sredstva.

Stopa napuštanja početne stranice (bounce rate)

Naprosto – ovo se događa kada netko dođe na vašu početnu stranicu i jednostavno je napusti. Ako veliki postotak ljudi to radi na vašoj web stranici, pokušajte promijeniti dizajn početne stranice. Ponekad možete dodati novu sliku s vezom na članak ili upotrijebiti glavne naslove za poticanje posjetitelja da klikne na članak.

Analiza podataka
Analiza podataka

Net Promotor Score

Sveobuhvatna metrika koja vam govori hoće li vaši kupci preporučiti vaš brand svojim prijateljima i obitelji. Ako je taj broj visok – ili barem raste – vaš brand se poboljšava. NPS je pokazatelj uspješne usmene predaje i multiplikator je za sve vaše marketinške napore.

Autor: uredništvo Financa.ba
Prilikom preuzimanja ovog članka obvezno navesti financa.ba kao izvor i poveznicu (link) na članak.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno