Ako kupite nešto, vjerojatno mislite da je dogovor prilično jednostavan: tvrtki date novac za, recimo, olovku, a olovku možete koristiti koliko god želite. Ili barem dok je ne slomite ili dok vam ne ponestane tinte. Naravno, kada tinte nestane, prilično su dobri izgledi da jednostavno možete kupiti više tinte od bilo koga tko prodaje kompatibilno punjenje.
Ako ste tvrtka za olovke, voljeli biste da se vaši kupci vrate kupiti tintu od vas, ali ne možete ih prisiliti. I ne biste trebali trošiti vrijeme pokušavajući ih prisiliti, piše Inc. Trebali biste se samo usredotočiti na izradu kvalitetnih olovaka. Naplaćivati razuman iznos za ponovno punjenje i prepustiti svojim kupcima da sami odluče. Tako bi svaki posao trebao funkcionirati.
Ako pak kupite inkjet pisač od tvrtke poput, recimo, HP-a, stvari su puno kompliciranije. Zapravo, nedavno automatsko ažuriranje firmvera omogućit će vam korištenje pisača koji ste kupili od HP-a samo ako koristite spremnike s tintom koje ste također kupili od HP-a. HP kaže da je to zato što vas pokušava zaštititi od nekoga tko hakira vaš pisač putem čipa na lažnom spremniku s tintom.
Evo što HP kaže o ažuriranju firmvera:
Ovaj firmver uključuje dinamičke sigurnosne mjere, koje se koriste za blokiranje spremnika s tintom pomoću čipa koji nije HP-ov ili modificiranog ili elektroničkog sklopa koji nije HP-ov. Pisač je namijenjen za rad samo s novim ili ponovno korištenim spremnicima koji imaju novi ili ponovno korišteni HP čip ili sklop. Periodična ažuriranja firmvera održavat će učinkovitost dinamičkih sigurnosnih mjera i blokirati spremnike koji su prije radili.
Ažuriranje također uključuje vezu za više informacija o ovim “dinamičkim sigurnosnim mjerama”. Evo što ta stranica kaže:
HP-ovi pisači dizajnirani su za rad s originalnim HP-ovim spremnicima s tintom i tonerom. Kao što je standard tiskarskom poslu, HP pisači koriste postupak za provjeru autentičnosti spremnika. U određenim HP-ovim pisačima ovaj postupak provjere autentičnosti uključuje dinamičke sigurnosne mjere. Dinamička sigurnost oslanja se na sposobnost pisača da komunicira sa sigurnosnim čipovima ili elektroničkim sklopovima na spremnicima. HP koristi dinamičke sigurnosne mjere kako bi zaštitio kvalitetu našeg korisničkog iskustva, održao integritet naših sustava ispisa i zaštitio svoje intelektualno vlasništvo.
Kao što možete zamisliti, ljudi nisu sretni.
Gotovo je smiješno što HP koristi frazu “zaštitimo kvalitetu našeg korisničkog iskustva” da bi opisao značajku koja doslovce ograđuje uređaj za koji ste platili nekoliko stotina maraka. To nije ono što bi itko smatrao kvalitetnim korisničkim iskustvom. Također, uopće nije smiješno.
Nije da postoji neka vrsta epidemije zlonamjernog softvera od koje vaš pisač treba zaštititi. Zasigurno postoji netko tko je voljan potrošiti vrijeme da hakira vaš HP inkjet pisač, ali zašto? Što bi mogao time dobiti? Također, uz masovnu proizvodnju spremnika s tintom to se čini kao stvarno težak posao.
Također, pa što? Ozbiljno, što ako želite koristiti patrone pune svježeg sira? Da, uništit će printer, ali platili ste taj printer. Ako ga želite odnijeti na parkiralište i razbiti ga palicom, HP tu ne može učiniti ništa. Isto bi trebalo vrijediti i za korištenje strašnih spremnika s tintom trećih strana. Pogotovo zato što je jedini stvarni rizik koji predstavljaju HP-ov krajnji rezultat.
Pravi razlog
Razlog zašto su uopće došli na ovakvu ideju je taj što su tvrtke za pisače odlučile pisače prodavati s gubitkom. Razliku žele nadoknaditi prodajom spremnika za tintu koji sadrže jednu od najskupljih tekućina na svijetu. Nije da je tintu za pisač teško napraviti ili da je rijetka. Skupa je samo zato jer su tvrtke odlučile toliko naplaćivati. I prolazi im to da nas tjeraju da kupujemo od njih.
Doslovno nema funkcionalnog razloga za ograničavanje upotrebe tinte treće strane. Radi se isključivo o poslovnom modelu. I to lošem.
Obzirom pravi razlog jednostavno zvuči pohlepno, HP zapravo izmišlja zastrašujuće razloge zbog kojih bi vas trebao prisiliti da koristite njegove vlastite spremnike s tintom. Ipak, laganje svojim kupcima samo zato što bi zbog istine ispali loši, jedna je od stvari koju tvrtka nikada ne bi trebala raditi.
Umjesto toga, trebali biste biti iskreni prema svojim klijentima i odnositi se pošteno prema njima. To znači dopustiti im da vam bez prisiljavanja i bez očekivanja da vam plate više novca za životni vijek tog proizvoda daju novac za njega.
Jedno je ako pružate dodatnu uslugu, ali tinta za pisač je roba. Jedina joj je svrha da se rasprši po papiru kada ljudi moraju ispisati izvješće ili školsku zadaću. Nije posebna niti otmjena. I HP definitivno ne bi trebao zahtijevati od vas da kupite spremnike s tintom koje on prodaje samo da biste koristili pisač koji ste već platili.
Isto vrijedi za sve što prodajete. Ako pokušavate povećati svoj prihod tako da ono što su vaši kupci platili prestane raditi ako vam ne plate još više novca, to nije pametan poslovni potez, to je iznuda.
Ljudi koji rade u HP-u i koji misle da je to dobra ideja nisu u pravu. Možda izgleda dobro za konačni rezultat, ali pogoršavanje iskustva korištenja vašeg proizvoda uvijek je loše za posao.