Google, tražilica koja je zapravo gigant online oglašavanja, ovaj je tjedan počeo ispunjavati svoje obećanje da će uništiti kolačiće. A kolačići su dugo bili glavni dio svačijeg iskustva surfanja. Industrija online oglašavanja je uzrujana zbog ovog poteza. Ovaj potez može utjecati na to koliko dobro oglasi vaše tvrtke dopiru do svoje idealne publike.
Kolačići su sićušni fragmenti koda ostavljeni u preglednicima kako bi označili posjet određenoj web stranici. Zvuče dovoljno nevino, ali kolačići su učinkovit način za oglašivače da prate korisnike dok se kreću internetom. Vodeći digitalnu bilješku o tome koji korisnici gledaju koje stranice, oglašivači mogu sastaviti detaljne profile pojedinačnih korisnika kako bi im ciljano plasirali oglase. Zbog toga se oglasi za boce s vodom stalno pojavljuju na drugim web-lokacijama nakon što netko klikne na oglas za boce s vodom na objavi na društvenim mrežama ili web-mjestu za e-trgovinu.
Zaštita od praćenja
U četvrtak je malom postotku korisnika preglednika Chrome ponuđena nova značajka pod nazivom Zaštita od praćenja. Ona zabranjuje pristup kolačićima trećih strana.
Ova će promjena uskoro promijeniti reklamnu politiku vaše tvrtke. A možda će vam čak nametnuti i podešavanja web stranice. Utjecaj na vaše poslovanje vjerojatno će u početku biti mali: nova promjena će utjecati na samo 1% korisnika Chromea. Ali budući da je Chrome vodeći preglednik u svijetu, s otprilike dvije trećine globalnog tržišnog udjela, svaka promjena će utjecati na vašu tvrtku ako se oslanja na ciljane oglase da dosegne klijente. Cilj je do kraja 2024. proširiti zabranu kolačića za sve korisnike Chromea .
Googleov potez je odgovor na promjenu stavova i propisa koji se tiču privatnosti na internetu. Zbog rizika po privatnost podataka koji se nalaze u kolačićima, EU ih je izdvojila kao dio svoje direktive o e-privatnosti. Zabranila je korištenje nebitnih kolačića za profiliranje ili praćenje korisnika bez njihova izričitog pristanka. Uz američke zakone o privatnosti, ovo je jedan od razloga zašto mnoge web stranice (možda i web stranica vaše tvrtke) sada pokreću skočne prozore za traženje dopuštenja za praćenje korisnika.
Apple prednjači u zaštiti podataka
Godine 2021. Apple, koji se pozicionira kao prvak u zaštiti privatnosti korisnika. Zabranio je kolačiće trećih strana za korisnike iPhonea i iPada u ažuriranju iOS-a. Taj je potez povisio troškove plaćenih kampanja za oglašavanje na društvenim mrežama i smanjio njihov učinak. Jer oglasi jednostavno nisu mogli biti tako precizno usmjereni na potencijalne kupce. Ali Chrome ima više korisnika od Appleovog preglednika Safari. A kada je Google rekao da će napraviti sličan potez dospio je na naslovnice.
U svjetlu ovotjedne promjene, prenosi Inc., industrija online oglašavanja priča o širim implikacijama. Anthony Katsur, izvršni direktor trgovinske grupe za ad-tech industriju IAB Tech Lab, rekao je za novine: “Industrija nije ni blizu spremna.”
FLoC
Google je već odgodio implementaciju plana za ograničavanje kolačića i suočio se s kritikama da će imati koristi od promjena na štetu oglašivačkih tvrtki trećih strana. Google je ipak tvrtka za oglašavanje. A budući da želi nastaviti zarađivati od oglašivača, razvija alternative za kolačiće. Prvo je isprobao sustav nazvan FLoC, koji bi omogućio neki oblik ciljanog oglašavanja bez zadiranja u privatnost korisnika na isti način kao kolačići. Godine 2022. FLoC je postao veći projekt pod nazivom Topics. Google je obećao da će pomoći izdavačima, kreatorima i drugim programerima da izgrade uspješna poduzeća na način koji će osigurati “siguran i zdrav web za sve”.
Iako se cijena online oglašavanja može nepredvidivo promijeniti s Googleovim potezom, možda čak i u korist vaše tvrtke, vaši oglasi možda neće doprijeti do tolikog broja potencijalnih klijenata kao prije. Za veće poduzeće, s proračunom za odnose s javnošću od milijun dolara, ovo će vjerojatno samo potaknuti preokret prema novim načinima dopiranja do kupaca. Ali za mala poduzeća, čijim timovima možda nedostaje relevantna IT stručnost, izazovi bi mogli biti veći.
Kao alternativu ciljanim oglasima koji se pokreću kolačićima, poduzetnici koji paze na tehnologiju oglašavanja mogli bi razmisliti o oglašavanju koje se temelji na utjecajnim osobama ili kreatorima. Ili čak o oglasima koje pokreće umjetna inteligencija.