Europska komisija je, u skladu s Aktom o digitalnim uslugama, poslala zahtjeve za dostavu informacija o rizicima povezanima s generativnom umjetnom inteligencijom vrlo velikim internetskim platformama i tražilicama. Radi se o Bingu, Google Searchu, Facebooku, Instagramu, Snapchatu, TikToku, YouTubeu i X-u.
Kako navode u objavi za medije, od tih se tvrtki traži da dostave više informacija o mjerama za ublažavanje rizika povezanima s generativnom umjetnom inteligencijom. Kao što su tzv. „halucinacije” kada umjetna inteligencija nudi lažne informacije. Ali i širenje uvjerljivih krivotvorenih sadržaja te automatizirana manipulacija uslugama koja može glasače dovesti u zabludu.
Komisija traži i informacije te interne dokumente o procjenama i mjerama ublažavanja rizika povezanima s utjecajem generativne umjetne inteligencije na izborne procese, širenje nezakonitog sadržaja, zaštitu temeljnih prava, rodno uvjetovano nasilje, zaštitu maloljetnika, mentalnu dobrobit, zaštitu osobnih podataka, zaštitu potrošača i intelektualno vlasništvo. Pitanja se odnose i na širenje sadržaja stvorenog uporabom generativne umjetne inteligencije, piše Zimo.
Rok do travnja
Spomenute tvrtke imaju do 5. travnja 2024. da dostave odgovore na pitanja koja se odnose na zaštitu izbora. I do 26. travnja 2024. na preostala pitanja.
Zahtjev za dostavu informacija istražna je radnja kojom se ne prejudiciraju mogući daljnji koraci koje Komisija može ili ne mora poduzeti. Na temelju ocjene odgovora Komisija će odlučiti o sljedećim koracima. U skladu s člankom 74. stavkom 2. Akta o digitalnim uslugama Komisija može izreći novčane kazne za netočne, nepotpune ili obmanjujuće informacije kao odgovor na zahtjev za informacije. Ako vrlo velike internetske platforme i vrlo velike internetske tražilice ne odgovore na zahtjev, Komisija može odlukom zatražiti informacije. U tom bi slučaju izostanak odgovora u zadanom roku mogao dovesti do izricanja novčanih kazni.
Podsjetimo, generativna umjetna inteligencija jedan je od izvora rizika koje je Komisija utvrdila u nacrtu smjernica o integritetu izbornih procesa. Cilj je vrlo velikim internetskim platformama i tražilicama ponuditi najbolje prakse i primjere mogućih mjera za ublažavanje rizika povezanih s izborima. Uključujući posebne mjere povezane s generativnom umjetnom inteligencijom.