Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Cijene kakaovca rastu. Proizvođači slatkiša morat će postati kreativni

Cijene kakaovca više su se nego utrostručile tijekom prošle godine. Stvorile su veliku glavobolju proizvođačima slatkiša i drugim prehrambenim tvrtkama koje koriste taj sastojak za izradu čokolade.

Posljednjih godina cijena kakaovca kretala se oko 2500 dolara po metričkoj toni. No izvješća o usjevu koji je slabiji od očekivanog potaknula su zabrinutost oko opskrbe. Što je dovelo do porasta posljednjih mjeseci. Kakao je u travnju dosegao rekordnu cijenu od više od 11.000 dolara po metričkoj toni. Skok cijena od tada je malo popustio. Ali urod je još uvijek daleko iznad onoga što su prehrambene kompanije navikle plaćati.

Za sada su mnoge od najvećih tvrtki za proizvodnju slatkiša – Hershey, Mars, Ferrero i Mondelez – vjerojatno zaštićene od viših troškova kakaovca. I to zahvaljujući dugoročnim ugovorima koji zaključavaju cijene koje plaćaju za ključne proizvode za zaštitu njih od ovakvih događaja. To im daje malo vremena da se pozabave problemom. Ali kad dođe 2025., vjerojatno će na kraju plaćati mnogo više za kakao.

“Ovo apsolutno utječe na načine na koje te tvrtke upravljaju svojim poslovanjem. Samo zato što je utjecaj na troškove tako nevjerojatno značajan”, rekao je Steve Rosenstock, voditelj potrošačkih proizvoda u Clarkston Consultingu. On savjetuje klijente o tome kako se nositi s problemima kao što su ogromna cijena kakaovca.

Mars je odbio sudjelovati u ovoj priči. Mondelez, Ferrero i Hershey nisu odgovorili na CNBC-jev zahtjev za komentarom.

Problemi za proizvođače

Zapadna Afrika, koja uzgaja većinu svjetske ponude kakaovca, pogođena je bolešću usjeva i nižim cijenama koje se plaćaju poljoprivrednicima. Što ih tjera da uzgajaju unosnije usjeve kao što je kaučuk umjesto kakaovca. Očekuje se da će ovosezonski urod kakaovca doživjeti najveći deficit u najmanje šest desetljeća.

Reuters je u srijedu izvijestio da Gana, drugi po veličini proizvođač kakaovca, želi odgoditi isporuku do 350.000 tona zrna za sljedeću sezonu. Što će ponovno dovesti do povećanja cijena.

U nedavnim razgovorima o prihodima, rukovoditelji Mondeleza i Hersheya rekli su kako vjeruju da tržišne špekulacije potiču barem dio porasta prodaje kakaovca. Cijene bi mogle pasti u rujnu, kada bude dostupno više informacija o novom usjevu. Ali to ne znači da će se vratiti u normalu.

Rast cijene robe dolazi u teškim trenucima za mnoge prehrambene tvrtke. Tijekom posljednje dvije godine mnogi su povisili cijene kako bi se nosili s inflacijom koja je zahvatila širi niz roba. Kao rezultat toga, kupci su postali izbirljiviji u pogledu onoga što kupuju i nezadovoljniji cijenama koje vide u trgovinama mješovitom robom. Fokus potrošača na vrijednost ostavlja tvrtkama slatkiša malo prostora kako bi se nosile s višom cijenom kakaovca.

A tu je i shrinkflation, popularna riječ koja je ušla u leksikon laika u posljednje dvije godine. Tvrtke će smanjiti količinu ili težinu proizvoda dok će cijena ostati ista. Ali potrošači su shvatili trik. Istraživanje YouGov-a provedeno u listopadu otkrilo je da je 72% ispitanika u SAD-u primijetilo pad prodaje prehrambenih proizvoda.

Kratkoročna rješenja

Kao rezultat toga, mnoge će tvrtke morati postati kreativnije.

Izvršni direktor J&J Snack Foods Daniel Fachner pazio je na cijene kakaa i čokolade. Čokolada je uobičajeni okus u portfelju, koji uključuje poslastice poput churrosa punjenog čokoladom.

“To nas neće spriječiti da koristimo čokoladu. Ali će nas natjerati da razmislimo i kažemo: ‘Sad, ako napravimo ovu inovaciju s tom novom cijenom, može li se prodavati?’ A kada je prodamo, ‘Je li po dovoljno niskoj cijeni da bi je kupac mogao prodati i još uvijek zaraditi?’“, rekao je Fachner za CNBC u svibnju.

Jedno hipotetsko rješenje, koje je predložio Fachner, moglo bi uključivati ​​smanjenje broja komadića čokolade s 12 na devet u određenom proizvodu. Također je rekao da J&J traži sve moguće zamjene koje bi mogle funkcionirati za neke od njegovih recepata.

Analitičar RBC Capital Markets Nik Modi naveo je Hersheyev novi Jumbo Reese’s Cup kao jedno kreativno rješenje.

“Ovaj ima više maslaca od kikirikija. Tako da je to dobar način da se pokuša unijeti inovacija na tržište po vrhunskoj cijeni, da se potrošač osjeća kao da dobiva vrijednost, ali samo mijenjanje samog proizvoda kako bi se smanjilo oslanjanje na čokoladu, “ rekao je.

Za prehrambene tvrtke koje se primarno ne bave čokoladom, mogle bi početi izbjegavati okus. Posebno kada su u pitanju novi proizvodi.

“Mislim da će se ljudi manje-više u ovom trenutku pokušati držati podalje od čokolade”, rekao je Modi.

Dugi rep kakao krize

Iako je ovogodišnji skok cijena kakaovca bio povijesni, vjerojatno neće biti posljednji put da prehrambene kompanije plaćaju više za tu robu. Analitičari već predviđaju novi manjak kakaovca iduće godine, iako će vjerojatno biti manje dramatičan od ovosezonskog.

Međutim, sustavna pitanja, kao što su cijene na farmi pod kontrolom vlade i klimatske promjene vjerojatno će nastaviti štetiti usjevima. Osim toga, korištenje dječjeg rada i ropstva u zapadnoafričkim farmama kakaovca dovelo je do tužbi i skandala za tvrtke slatkiša.

Dugoročno, to znači da će mnoge tvrtke morati tražiti trajnija rješenja. U nekim slučajevima to može značiti alternativu kakau.

“Postoje primjeri u kojima tvrtke povećavaju količinu aditiva koji nisu kakao, poput šećera, ekonomičnijih stvari poput ekvivalenata kakao maslaca, shea maslaca, palminog ulja, kokosovog ulja, i slično“, rekao je Rosenstock.

Preformulacija recepta u prosjeku traje oko devet mjeseci, prema istraživačkoj bilješci koju je objavio Antoine Prevot analitičar Bank of America Securities. Rekao je kako misli da tvrtke koje se bave brzom prodajom robe široke potrošnje traže promjenu svojih formula od početka ove godine, što znači da bi novi slatkiši mogli početi izlaziti u prodaju već u kolovozu.

Postoje i ekstremnije zamjene. Startupi kao što su Voyage Foods i Win-Win napravili su čokoladu bez kakaa koristeći alternative kao što su sjemenke grožđa i mahunarke.

Najmanje jedna tvrtka za proizvodnju slatkiša ne planira veće promjene u svojim formulama.

“Nešto ćemo smanjiti troškove, ali nećemo mijenjati recepte niti raditi stvari koje nisu nužno ispravna stvar za poslovanje na duge staze”, rekao je financijski direktor Mondeleza Luca Zaramella 4. lipnja na konferenciji Deutsche Bank.

Također postoji mogućnost diverzifikacije s drugim vrstama grickalica. Kada je prije više od deset godina Kraft osnovao Mondelez, u svom je portfelju već imao Triscuit, Sour Patch Kids i Wheat Thins snacks, uz čokoladne proizvode Milka, Oreo, Toblerone i Chips Ahoy.

Druge tvrtke koje se bave proizvodnjom slatkiša slijedile su njegov primjer, dodajući više slanih grickalica u svoju ponudu kako bi potaknule veći rast. Na primjer, Hershey je 2017. kupio Amplify Snack Brands, dodavši SkinnyPop u svoj portfelj, a Dot’s Homestyle Perece 2021.

“Ne mislim da su to učinili kako bi bili manje ovisni o kakaovcu – učinili su to kako bi lakše reagirali na uspone i padove potrošačkih trendova i kako bi stvarno diversificirali svoj portfelj”, rekao je Rosenstock. “Ali mogućnost oslanjanja na neke od kategorija koje nisu čokolada, bilo da se radi o slanim grickalicama, želeu ili gumenim proizvodima, mislim da je to dobar način za borbu protiv krize s kakaovcem.”

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno