Utorak, 7 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Otvoren prvi hrvatski ‘pametni‘ dućan

U središtu Zagreba u Kurelčevoj 1 otvorena je prva pametna maloprodajna trgovina u jugoistočnoj Europe. Za hrvatske prilike specifična je i po tome što radi – nedjeljom!

Prva potpuno automatizirana trgovina Konzuma, nazvana Konzum SMART, ima radno vrijeme ponedjeljak do subote od 8 do 21 sat, a usto, radi i nedjeljom od 8 do 13 sati.

U Konzumu nisu željeli potanko komentirati što trgovina ima radno vrijeme nedjeljom. Samo kažu da je ova poslovnica zasad u testnoj fazi.

Aplikacija kao fizička trgovina

No, istaknuto radno vrijeme u nedjelju zanimljivo je i stoga što je Konzum SMART de facto samoposlužna i automatizirana trgovina do iste razine kao i samoposlužni aparati, a takvi aparati legalno rade non-stop pa tako i nedjeljom.

Iz perspektive kupca, Konzum SMART je ništa drugo do li veliki samoposlužni aparat. Unutra nema blagajnica.

Jozo Džakula, direktor informatike Konzuma kaže da je najveća novost u trgovini to što nema blagajni i blagajnica, odnosno trgovina funkcionira kroz mobilnu aplikaciju.

– Predstavili smo novu mobilnu aplikaciju Konzum, unutar koje se korisnik registrira, odabere opciju Konzum SMART i zatim skenira kod na ulazu u trgovinu. Zatim može samo uzimati proizvode koje želi i sustav mu automatski radi naplatu kroz aplikaciju – pojašnjava Džakula.

Dodaje da je najbliža iduća takva trgovina u Münchenu, a ukupno ih je na svijetu 200-tinjak.

U Europi rekord drži Njemačka sa sedam pametnih trgovina.

Nova trgovina ujedno je prva u Hrvatskoj u koju ne možete samo tako ušetati

Da bi mogli kupovati u Konzum SMART-u morate se prethodno registrirati u mobilnoj aplikaciji kako bi vas sustav povezao s nekom od vaših kartica i tako radio naplatu.

Jednom kad ste u trgovini, u Konzumu pojašnjavaju, da čim uzmete proizvod s police radi se naplata. Vratite li proizvod na policu, iznos vam se vraća.

Transakcija se zaključuje na izlasku iz trgovine, a potom vam na mobilnu aplikaciju dolazi elektronički račun.

Za praćenje svega toga zaduženo je 150 kamera koje su raspoređene po cijeloj trgovini. Kupcima nisu očite, jer se nalaze visoko iznad njihovih glava. No, one su te koje umjesto vas i blagajnica rade skeniranje proizvoda i brinu da sve što uzmete bude i plaćeno, odnosno kupljeno.

Nove navike

Cijeli sustav je tražio da napravimo jako mnogo priprema, od računa koji se isporučuje na aplikaciju do AI-ja koji nam pomaže u upravljanju trgovinom – kaže Džakula.

Jedna od tih izmjena je i ta da je prodaja alkohola i drugih proizvoda koje ne bi smjeli biti dostupni maloljetnicima dodatno ograđena unutar trgovine.

Isto tako, u ovoj je trgovini moguće kupiti i robu u rinfuzi poput banana, ali se naplata radi po komadu. Nema vaganja robe.

Direktor informatike Konzuma kaže da su s preuređenjem trgovine na Europskom trgu u središtu Zagreba započeli u svibnju, a sve, uključujući i tehnologiju, bilo je spremno do kraja kolovoza. Kad su počela interna testiranja. U srijedu je trgovina otvorena za kupce.

U pet tjedana testiranja isprobali smo različite scenarije i nismo zamijetili niti jedan slučaj da je sustav propustio zabilježiti kupnju ili da je nešto krivo naplatio – kaže Džakula.

Pojašnjava da čak da se i dogodi neka nepredviđena situacija, Konzum je predvidio da se kupac može javiti njihovom call centru i riješiti problem.

– To je procedura kroz koju se može obaviti reklamacija s obzirom na to da nemamo blagajni, gdje se to inače radi – pojašnjava Džakula.

Tehnički sustav za novu trgovinu isporučila je kalifornijska tvrtka i5, koja je lider u isporukama pametnih trgovina na svijetu. Dosad je isporučila oko 100 ovakvih trgovina što znači da drži oko 50 posto globalnog tržišta.

Odbili Amazon

– Razmatrali smo četiri do pet potencijalnih dobavljača, uključujući Amazon, s kojima smo razgovarali. Ali smo se na kraju odlučili za kalifornijski i5, jer imaju provjerenu tehnologiju i najviše isporuka, dva i pol puta više od Amazona – pojašnjava Džakula.

Dodaje da je riječ o tehnologiji koja je i sigurna i potpuno regulatorno usklađena. Počevši od fiskalizacije pa sve do GDPR-a.

– Želim naglasiti da smo jako pazili na GDPR. Iako kamere snimaju svaki korak kupaca, jer se naplata radi tako što kamere prepoznaju da ste uzeli neki proizvod s police. Pazili smo da se odvoje podaci o kupnji od identiteta kupaca – kaže Džakula.

Nije komentirao hoće li Konzum otvoriti još ovakvih trgovina, ali je naveo da već planiraju dodatno unaprijediti njene mogućnosti.

– Za početak smo omogućili da se u trgovini može preko aplikacije. No plan nam je uvesti i mogućnost da se u trgovinu može samo skeniranjem kartice. To bi omogućilo turistima da jednostavnije koriste našu pametnu trgovinu – zakljućuje Džakula.

Izvor: jutarnji list

 

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno