Subota, 20 travnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Znači li pariški referendum kraj za električne skutere?

Iako je samo oko 8 posto registriranih pariških birača glasalo je na referendumu, Grad Pariz u nedjelju je velikom većinom izglasao zabranu gradskih električnih skutera. Postali su tako jedina europska prijestolnica koja je to učinila.

Parižani su se masovno izrazili protiv zadržavanja gradskih električnih skutera. Dali su nam vrlo jasan plan i mi ćemo se pridržavati njihove odluke.

Anne Hidalgo, gradonačelnica Pariza

89% glasača odabralo je zabranu skutera, ali referendum je obilježila nevjerojatno niska stopa izlaska.

Ulice Pariza bit će očišćene od gradskih električnih skutera do 1. rujna, rekla je gradonačelnica. To je datum do kojeg istječe ugovor koji trenutno dopušta trima tvrtkama — Dott, Tier i Lime — da svaka upravlja sa po 5000 električnih skutera u Parizu.

Pariz je prigrlio električne skutere 2018., pod vodstvom Hidalgo. No skuteri su ubrzo izazvali sigurnosne probleme, kao zbog nepažljive vožnje, tako i zbog svog stvarnog ekološkog otiska i utjecaja na urbani krajolik, budući da su neiskorišteni skuteri posvuda po pločnicima.

Unatoč slabom odazivu, Hidalgo je pozdravila rezultate kao “pobjedu lokalne demokracije. “Kad Parižanima damo priliku da govore, oni je iskoriste”.

No francuski ministar prometa Clément Beaune ismijao je Hidalgo. Referendum je bio “demokratski neuspjeh”, što je pokazao “ponižavajući odaziv”, rekao je Beaune za POLITICO.

Uoči glasovanja, tri operatera koja upravljaju električnim skuterima zatražila su da se dopusti e-glasovanje. Na taj su način na glasovanje željeli potaknuti svoju ciljanu demografiju, ljude u dobi od 18 do 24 godine. Zahtjev je odbijen. Bili su kritizirani i zbog svojih kontroverznih metoda uoči glasovanja, poput nuđenja besplatnih vožnji svojim korisnicima na dan referenduma.

Industrija nastavlja borbu

Unatoč nepovoljnom glasovanju na referendumu u glavnom gradu Francuske – industrija obećava da će se nastaviti boriti.

Operateri električnih skutera snažno su lobirali kako bi utjecali na rezultat referenduma. Unatoč tom neuspjehu, kažu da neće predati Pariz bez borbe. Tvrde da je rezultat upitan jer je sudjelovalo samo 7,46 posto birača s pravom glasa — a većina njih bili su stariji i manje je vjerojatno da će redovito koristiti električne skutere.

Rezultat ovog glasovanja imat će izravan utjecaj na putovanja 400.000 ljudi mjesečno. Od kojih su 71 posto stanovnici od 18 do 35 godina. To je korak natrag za održivi prijevoz u Parizu uoči Olimpijskih igara 2024.

Glasnogovornik kompanije Dott

Lime, Dott i Tier vjerojatno će dobiti potporu Clémenta Beaunea, francuskog ministra prometa za kojeg se smatra da odmjerava kandidaturu za mjesto gradonačelnika 2026.  Umjesto zabrane električnih skutera, Beaune predlaže njihovu regulaciju: prošlog je tjedna predstavio novi nacionalni plan za e-skutere kojim se podiže minimalna dob za njihovu upotrebu s 12 na 14 godina. Traži i da skuteri imaju kočiona svjetla i pokazivače smjera te da se povećaju kazne za nesavjesnu vožnju s 35 na 135 eura.

“Klimatolozi” također nisu zadovoljni zabranom

“Kao rezultat ovog glasovanja o zabrani samoposlužnih skutera, od sljedećeg rujna bit će gotovo 10.000 više putovanja u motoriziranim vozilima u glavnom gradu svaki dan”, rekao je Sylvain Delavergne, francuski koordinator za kampanju čistih gradova.

Delavergne se požalio da grad nije uspio uspostaviti elektronički sustav glasovanja kako bi potaknuo sudjelovanje mlađih birača.

“Nisko sudjelovanje – manje od 8 posto registriranih birača – znači da rezultati nisu baš reprezentativni za preferencije Parižana i korisnika skutera – kako iz provincije, tako i turista”, dodao je.

Nije jasno koliki bi utjecaj pariška zabrana mogla imati izvan grada

Jedan grad koji bi mogao slijediti primjer francuske prijestolnice je Marseille. Taj je grad u veljači zaprijetio da će zabraniti zajedničke električne skutere ako operateri ne učine nešto više po pitanju blokiranja pločnika.

Ali također je moguće da ono što se odluči u Parizu ostane u Parizu.

Godinama su električni skuteri bili djelomično zabranjeni u Nizozemskoj, ali ta politika nije zaživjela u ostatku kontinenta i nema razloga da se odluka Hidalgo u glavnom gradu Francuske reflektira dalje.

U mnogim je gradovima popularno nezadovoljstvo električnim skuterima rezultiralo stvaranjem zona za parkiranje. Poput onih uvedenih u Sevilli 2021. Kako bi se osiguralo da su skuteri ispravno parkirani.

Prošle je godine regionalni parlament u Bruxellesu donio zakon o mikro mobilnosti kojim se ograničavaju brzine skutera na 25 kilometara na sat i uspostavljaju mjesta ostavljanja u cijeloj regiji. Taj zakon tek treba usvojiti regionalna vlada, a neke od općina kažu kako neće provoditi nova pravila.

Industrija inzistira na tome da skuteri imaju dugoročnu budućnost. Pad cijena baterija električne skutere učinio bi privlačnom alternativom javnom prijevozu. Također bi mogli utjecati na gradnju dodatnih biciklističkih staza i nastojanja da se automobili izbace iz gradskih središta.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno