Rim, vječni grad, bio je napadnut, osvojen i opljačkan bezbroj puta od svog osnivanja prije skoro 2.800 godina. Svaki napad ostavio je ožiljke po cijelom gradu, od ruševina rimskog foruma do pećine Circus Maximus gdje su se nekada održavale trke kočijama.
Međutim, kako prenosi Fena, moderna degradacija je također ostavila građane ljutima u jednom od najljepših gradova na svijetu.
Trenutna invazija na talijansku prijestolnicu dolazi u obliku e-romobila, njih više od 14.000, modernih kočija koje blokiraju trotoare, nerviraju vozače i ubijaju.
Otkako su romobili za iznajmljivanje uvedeni prije tri godine kao alternativa javnom prijevozu tijekom pandemije Covida, četiri osobe su poginule dok su se vozile na njima, prema riječima savjetnika za mobilnost rimske gradske vijećnice Eugenia Patanea.
Gradske službe hitne pomoći tretiraju najmanje jednu tešku povredu uzrokovanu električni romobilom svaka tri dana, kažu zdravstvene vlasti.
Ipak, samo dva posto (oko 270) e-romobila za iznajmljivanje koristi se na dnevnoj bazi.
Gradska vijećnica u Rimu dala je licence za sedam kompanija odgovornih za zamjenu baterija, izvođenje popravki, premještanje romobila u područja s velikim prometom i njihovo izvlačenje iz gradske rijeke Tibar.
Skuteri koji nisu u upotrebi predstavljaju najveći izazov, posebno osobama sa invaliditetom.
Dok se Giuliano Frittelli, čelnik talijanske unije slijepih i slabovidih, kreće svojim štapom, na desetine romobila zatrpavaju trotoar u blizini njegovog ureda u centru grada, a on kaže da je to smrtna zamka za ljude koji ne vide.
– Prvi problem je divlje parkiranje – kaže Frittelli dok lupka štapom o podnožje romobila, objašnjavajući da njihov neobičan oblik također predstavlja opasnost nekome s oštećenim vidom da se spotakne o njih.
Kaže i da su zato što su na struju, veoma tihi, što je prijetnja i onima koji ne vide.
– Ne čujete ih tako da ne možete da se krećete oko njih – kaže Frittelli.
Frittellijeva grupa surađuje sa gradskom vijećnicom u Rimu na projektu koji bi obavezao ljude da romobile ostavljaju samo na određenim mjestima. On također želi da se prilagode za proizvodnju nivoa buke od najmanje 30 decibela kako bi to moglo poslužiti kao upozorenje na njihovu blizinu.
Kaže da nisu samo invalidi, uključujući i one u invalidskim kolicima, ti koji se bore u korištenju ulice kada su trotoari zatrpani romobilima. Pogođene su i starije osobe i roditelji koji guraju dječija kolica.
Eugenio Patane, vijećnik za promet u gradskoj vijećnici Rima, kaže za CNN da će grad od 1. siječnja 2023. obnoviti dozvolu za samo 9.000 romobila i na tri smanjiti broj kompanija kojima je dozvoljeno da ih iznajme.
On kaže da grad planira i da zahtijeva da se određeni postotak romobila postavi u prigradskim i drugim naseljima kako bi ih obični građani mogli koristiti za ono što on naziva “posljednji dio puta” – koji bi ih mogli odvesti od stanice metroa do njihovih domova ili im dozvolite da obavljaju brze poslove bez uskakanja u auto.
– Oni su opasnost za ljude, ali su i problem za grad, za ljepotu grada. Centar grada je pod zaštitom UNESCO-a i vrlo je krhak i moramo se brinuti oko njega – kaže Patanè.
Početkom lipnja dvojica Amerikanaca kažnjena su sa oko 800 dolara jer su bacili iznajmljene romobile niz Španjolske stepenice, nanijevši štetu od oko 26.000 dolara na krhkom mramoru. Incident su snimile sigurnosne kamere i prolaznici koji su vidjeli da je jedan od turista bacio teški metalni skuter.
E-romobile prvenstveno koriste turisti i mladi ljudi, kaže Patane.
A pravila se često zanemaruju, posebno ona koja zabranjuju uporabu na trotoarima i ograničavaju vozače na jednu osobu. Iznajmljivači također trebaju imati 18 godina. A grad ne može obavezati kompanije za iznajmljivanje da osiguraju kacige, što znači da ih vrlo malo ljudi nosi.
Policijske provjere su rijetke, a novčane kazne su rijetke za korisnike romobila koji krše osnovna pravila jer je teško primijeniti pravilo zabrane vožnje po pločnicima kada su skuteri uglavnom parkirani na trotoarima.
Čini se da su ipak hit među turistima.
– Provozati se okolo, posebno po povjesnom centru gdje je to gotovo nemoguće u autu, predstavlja iskustvo – rekao je Walter Hughes iz Dalasa u Teksasu za CNN.
– Za taj radijus od dva-tri kilometra kojim se brzo vozite, ne možete pronaći parking mjesto za automobil, prevruće je za hodanje pet sati i e-romobili predstavljaju odlično rješenje – kazao je on.
Međutim, ne slažu se svi. Taksisti koji su se godinama morali mimoilaziti s pješacima i motorima kažu da su e-romobili daleko veći problem.
Ali život u vječnom gradu nikada nije bio posebno lak u svojih 2.800 godina. Rim nije sagrađen za jedan dan, kako kažu. A ni njegovi problemi neće biti riješeni u jednom danu.