Nedavni rad u časopisu Journal of Organizational Behavior o moći “katalizatora kreativnosti” definira ih kao pojedince koji pomažu kreatorima “poboljšati kreativni rad”. Rad kao primjer učinkovitog odnosa kreator/kreativni katalizator spominje Alberta Einsteina i njegovog dobrog prijatelja Michaela Bessoa. Kad bi se Einstein borio s teorijom, razgovor s Bessom često bi mu pomagao riješiti problem. Postoje također mnogi odnosi kreator/kreativni katalizator kroz povijest umjetnosti, gdje rad umjetnika napreduje zahvaljujući prijateljima—kreativnim katalizatorima—koji ih okružuju i unapređuju njihov rad.
Ali ne morate biti dobitnik Nobelove nagrade ili revolucionarni slikar da biste iskoristili snagu kreativnih odnosa; ti odnosi mogu postojati i na radnom mjestu. Istraživači vjeruju da ljudi poput Bessoa “postoje u organizacijskom životu: konkretno, pojedinci koji su katalizatori za kreativnu izvedbu drugih”. Studija, koju su vodili Gamze Koseoglu sa Sveučilišta u Melbourneu, Christina E. Shalley s Georgia Institute of Technology Scheller College of Business i G. James Lemoine sa Sveučilišta u Buffalu, također je otkrila da kada je katalizator također kreativna osoba njihov je doprinos djelu stvaratelja još jači.
Ali što lideri mogu učiniti, posebno u ovoj eri rada na daljinu, kada smo izgubili neke od starih načina kreativnog zbližavanja s kolegama poput pića nakon posla ili ručka u konferencijskoj dvorani, kako bi iskoristili snagu kreativnog odnosa za podizanje kreativnog učinka kreatora?
Podržite kreativne odnose koji se razvijaju organski
Svi smo vidjeli kako se istomišljenici povezuju na poslu. Ti bliski radni odnosi rođeni su iz sličnog smisla za humor, zajedničke razine znatiželje o ljudskom ponašanju ili opsjednutosti dizajnom. Često jedna osoba preuzima kreativno vodstvo, a druga, katalizator, donosi informacije i inspiraciju u prilog toj kreativnosti. Rad definira katalizatore kreativnosti kao “zaposlenike koje njihovi suradnici percipiraju . . . kao doprinos njihovom procesu kreativnog razmišljanja kroz izravnu međuljudsku interakciju na određenom zadatku ili projektu”.
Kako biste otkrili gdje se ova interakcija učinkovito događa u vašem uredu, pitajte svoje kreatore koji kolege i koje interakcije u uredu pridonose njihovom kreativnom procesu. Ako ste dovoljno pažljivi i znatiželjni, trebali biste moći shvatiti tko je to kreativni katalizator i njihove radne odnose treba poduprijeti vremenom, pažnjom i resursima.
U opis posla uključite dijeljenje inspiracije i informacija
Istraživački timovi su ustanovili da postoje određena ponašanja katalizatora kreativnosti koja utječu na kreativnost suradnika. Neka od ponašanja koje je studija navela uključuju pružanje informacijske podrške, strateških informacija i informativnih povratnih informacija. Identificirajte ponašanja koja pokreću uspješne odnose između kreativnog katalizatora i kreatora vašeg tima i zatim jasno dajte do znanja da su ta ponašanja dio opisa posla kreativnog katalizatora. Bilo da se radi o izradi tjednog izvješća o trendovima za kreatora ili o odgovornosti za praćenje i dijeljenje biltena ili sadržaja društvenih medija, definirajte ta ponašanja u opisu posla kako bi katalizator bio ovlašten učiniti ta ponašanja važnim dijelom svog radnog dana.
Potražite potencijal kreativnog katalizatora/kreatora prilikom zapošljavanja
Kada zapošljavate na poziciju koja podržava kreatora, pitajte kandidata o prethodnim kreativnim partnerstvima na poslu. Pitajte što čitaju i kakve događaje posjećuju nevezano uz posao. Provjerite njihov potencijal da u posao unesu informacije i inspiraciju. Surađujte sa svojim menadžerom za kadrovska pitanja kako biste rano uočili potencijalne kreativne katalizatore kako biste mogli poticati vještine koje su važne za podržavanje kreativnosti u cijelom uredu. Ako zapošljavate kreatora, pitajte kome se na prijašnjem poslu obratio za inspiraciju ili informaciju. Imate li nekog takvog da radi u njihovom odjelu? Ako je tako, prilikom uključivanja kreatora dogovorite susret tog kreatora i potencijalnog katalizatora.
Pobrinite se da vaši kreativni katalizatori i kreatori budu različite skupine
Kada je prije mnogo godina producirala foto snimanja za reklamne agencije Sara Woster nije mogla da ne primijeti očitu rodnu podjelu između ‘kreativaca’ i ‘producenta’ u svakoj agenciji. Većina producenata, koji daju inspiraciju i informacije te su neprocjenjivi za kreativni proces, bile su žene, a većina kreatora bili su muškarci. Vrijedi se pobrinuti da vaši kreativni katalizatori, kao i vaši kreatori, budu raznolika grupa ljudi koji predstavljaju sve vrste ljudi i pozadina. Kreativno razmišljanje cvjeta samo kada se na stol stavi širok raspon inspiracije i informacija.
Najvjerojatnije već imate kreativne katalizatore koji rade u vašoj organizaciji. Oni mogu biti producenti ili voditelji projekata ili stručnjaci za komunikacije. Oni mogu biti početnici ili na sredini svoje karijere. Uočavanjem ovih važnih pokretača kreativnosti i davanjem vremena i moći da donesu inspiraciju i informacije u prilog kreativnim nastojanjima, mogli biste podići ljestvicu kreativnosti u cijeloj organizaciji.
Izvor: FastCompany