Jedna kriza se nadovezala na drugu, vijesti su sustizale jedna drugu u takvom tempu da ih je bilo teško pratiti. Pritom su se tijekom 2022. desile stvari koje mogu imati ogroman utjecaj na to kako ćemo se ubuduće oblačiti, puniti telefone, putovati i trgovati. Što je važno za 2023., a na to nismo obratili pozornost?
Europska unija se odlučuje za USB-C punjač
Europski parlament je u listopadu usvojio zakon kojim se zahtjeva da svi pametni telefoni, tableti, e-čitači, slušalice, i kamere moraju biti kompatibilni s USB Tipe-C portom počevši od 2024. Za laptop-računare zakon stupa na snagu 2026. To znači – jedan punjač za sve uređaje. Dani kada su ladice bile prenatrpane raznim punjačima mogli bi zauvjek otići u ropotarnicu prošlosti.
Nakon što napori Europske unije da uvjere industriju da smisli vlastite mjere nisu urodili plodom, Bruxelles je uzeo stvari u svoje ruke. Europska komisija kaže da će jedan punjač uštjedeti kupcima oko 250 milijuna eura, pošto će se jedan punjač upotrebljavati za više uređaja. Kupci će moći birati da li će kupiti novi uređaj s punjačem ili bez njega., i tako će se smanjiti količinu elektronskog otpada.
Apple ima najviše posla oko primjene tog standarda — i najglasnije se žalio. Neki kažu da će bežično punjenje ionako postati standard. Hoće li 450 milijuna potrošača u EU biti dovoljno da uvjere proizvođače o potrebi općeg uvođenja USB-C standarda, ili će kompanije imati različite sustave punjenja za EU i za ostale zemlje?
„Birkenstock” kao luksuz
Nezgrapne sandale od pluta i kože koje proizvodi Birkenstock jesu udobne, no jesu li i moderne? Pa, francuski konglomerat LVMH misli da jesu jer je kupio kontrolni udio u kompaniji 2021. A LVMH zna što je luksuz. Oni posjeduju „Louis Vuitton”, “Bulgari” i „Dior”. Do sada nije bilo velikih promjena, a na mnogim mjestima još uvijek možete kupiti tu obuću u prodavaonicama zdrave hrane. Kompanija nije započela neku od svojih uobičajenih atraktivnih marketinških kampanja kako bi sandale postale obvezna stvar.
Ako i dalje volite stare iznošene smeđe kožne sandale – s čarapama ili bez njih – onda nema razloga za strah. One su još uvijek dostupne. A onaj par sandala koji je nosio osnivač „Applea” Steve Jobs nedavno je prodan na aukciji za preko 218.000 dolara (207.000 eura). Očekuje se poskupljenja za nove modele, ali ono neće biti znatno.
Presuda menadžerima „Theranosa”
Elizabeth Holmes je bila superzvijezda Silicijske doline. Naslovnice časopisa, intervjui, pozivnica u Bijelu kuću. A sve zato što je njena kompanija Theranos, smislila tehnologiju za mali uređaj koji je mogao obaviti više od tisuću različitih dijagnostičkih testova koristeći samo jednu kap krvi.
Izgledalo je to kao revolucionarno dostignuće. Investitori su uložili 945 milijuna dolara. U jednom trenutku kompanija je imala knjigovodstvenu vrijednost od devet milijardi dolara. Ali – takav uređaj nije postojao. Kompanija je bila razotkrivena i propala je 2018., odnijevši sa sobom sav uloženi novac .
Početkom 2022. Holmes je proglašena krivom po četiri točke optužnice za prevaru i osuđena je na 11 godina zatvora. U odvojenom suđenju, nekadašnji izvršni direktor kompanije, Ramesh „Sunny” Balwani, proglašen je krivim po 12 točaka optužnice za prevaru.
To je bio rijedak slučaj da je tehnološki izvršni direktor proglašen krivim za prevaru – i time je poslana jasna poruka kompanijama širom svijeta: budite oprezni što obećavate investitorima. Ne obećavajte mjesec osim ako nemate nešto što jako liči na mjesec.
U listopadu je za prevaru osuđen i Trevor Milton, osnivač proizvođača električnih kamiona „Nikola”. A sada je osnivač FTKS-a Sam Bankman-Fried pod istragom nakon kolapsa njegove burze kriptovaluta. Ovaj povećani fokus na „krupne ribe” može ih učiniti poštenijima, novac investitora sigurnijim, a potrošače bolje zaštićenima.
Uskrsnuće Airbusa A380
Prevelik je, teško ga je napuniti putnicima. Troši previše skupog goriva. Airbus A380, najveći putnički avion u upotrebi, može prevesti 525 putnika. Preplavio je aerodrome i avio-kompanije. Kompanija Emirate kupila je skoro polovicu od 251 aviona. Druge velike avio-kompanije su kupile po nekoliko. Prodaja je bila spora. Neke avio-kompanije su se odrekle tih aviona u ranoj fazi.
Zatim su došla pandemijska ograničenja putovanja. Druge avio-kompanije su povukle narudžbe ili su skinule ove avione sa svojih linija. Suočen s takvim katastrofalnim razvojem, Airbus je krajem 2021. odlučio zaustaviti proizvodnju A380.
Nekoliko mjeseci prije toga, izvršni direktor „Lufthanse” Carsten Spohr je izjavio da su njegovi avioni A380 prizemljeni i da više nikada neće letjeti. Ali, stvari se mogu brzo promijeniti. Broj putnika se povećava, a „Boeing” zaostaje u isporuci svojih aviona 777.
Da bi se pratila povećana potražnja za putovanjima, uskrsnuo je A380. Sedam kompanija trenutno leti svojim modelom A380. „Lufthansa” upravo izvlači 4-5 aviona tog tipa iz dubokog skladišta. Prije samo nekoliko meseci na to se nitko ne bi kladio. Nikad ne reci nikad.
Veliki napredak u slobodnoj trgovini
Nakon višegodišnjih rasprava tzv. „Sveobuhvatni ekonomski i trgovinski sporazum” stabilno napreduje ka ratifikaciji. Poznat jednostavno kao CETA, sporazum o slobodnoj trgovini između Kanade i EU ukida skoro sve trgovinske namete. Zagovornici ističu uštedu poreza, jača prava intelektualne svojine, priznavanje profesionalnih vještina i lakoću premještanja radne snage između Kanade i Europske unije.
Kanađani su ga potpisali sporazum 2016, Europski parlament 2017. Od tada se primjenjuju mnogi dijelovi sporazuma. Ali, da bi on u potpunosti stupio na snagu, svaka država-članica EU-a mora usvojiti svaku pojedinačnu mjeru.
Njemačka, sa svojim strahom od nekvalitetne klorirane hrane, pružala je snažan otpor. U prosincu su stavili svoj potpis na to, što je bio korak više ka realizaciji. Možda će to uvjeriti još neke zemlje da učine isto i puste da roba i usluge teku slobodnije i donesu prosperitet regiji.
Izvor: DW